2020-03-22, 23:06
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Immunitet vs. Asymptomatisk smitta.

Vad är skillnaden för den enskilde, egentligen? Det finns en del uppgifter om att många som blir smittade av covid-19 helt enkelt förblir asymptomatiska, dvs. inte har några symptom.

1. Men vad är det för skillnad egentligen, för den enskilde, om denna är immun, eller helt enkelt bara asymptomatisk? Den slipper ju lida oavsett.

2. Vad är det för skillnad för dennes medmänniskor och samhället i övrigt? En som är immun smittar inte alls eller? Medan en som är asymptomatisk smittar? Om inte den immune smittar, eftersom den inte blir sjuk med hosta och nysningar, så borde inte den asymptomatiska smitta heller. Och om den asymptomatiska smittar, vilket de menar verkar vara fallet, så borde den immune smitta med.

3. Och till sist. Vad tusan beror det på att folk helt enkelt förblir asymptomatiska efter att ha blivit smittade med covid-19? Är det inte helt enkelt så att de är immuna på något jävla vänster eftersom viruset har såpass mycket gemensamt med någon tidigare influensavirus att en gammal immunitet fungerar till en stor del?
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Vi har inga riskgrupper i karantän. Troll.
Jodå. Du ser inte helheten.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Inrapporterade IVA-fall 91

Stockholms Län 47 (Danderyd 7, Huddinge 9, Karolinska 7, Karolinska ECMO 2, S:t Göran 11, Södersjukhuset 11)
Sörmland 10 (Eskilstuna 6, Nyköping 4)
Dalarna 2 (Falun 2)
Gävleborg 1 (Gävle 1)
Halland 1 (Halmstad 1)
Jönköping 1 (Jönköping 1)
Värmland 1 (Karlstad 3)
Skåne 6 (Kristianstad 2, Lund 1, Malmö 3)
Västra Götaland 9 (Kungälv 1, Sahlgrenska 8)
Östergötland 3 (Linköping 1, Norrköping 2)
Norrbotten 4 (Piteå 2, Sunderby (Luleå) 2)
Västerbotten 1 (Umeå 1)
Uppsala 2 (Uppsala 2)
Närke 1 (Örebro 1)

Av 91 fall är 57 nyinskrivna under de 5 senaste dagarna. Ytterligare en patient behöver ECMO och Sörmland har fler IVA-fall än hela Västra Götaland.

Tack för lista. Vet inte hur du gör den där?

Ja idag sen i morse är det 6 nya fall som behöver intensivvård. Någon dag sa ju Anders Tegnell att vi hade 35 inskrivna fram till då, och då tyckte vi det var mycket. Konstigt hur man vänjer sig, normaliseras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Känner en kille med enorm insyn. Jag visste om att Stefan skulle tala redan i fredags.

Underligt att du inte nämnde det i fredags då men nämner karantän i förväg.
Extremt trovärdigt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.cdc.gov/handwashing/why-handwashing.html

Och referenserna kan du läsa också.

Javisst, tvätta handärna är jättebra, ingen som säger något annat, alla vet att bakterier och annan skit sprids på det sättet, men för detta virus har det antagligen mycket liten effekt.

De allra flesta kommer att smittas av aerosoler i luften, inte genom att röra en gurka i butiken.
Citera
2020-03-22, 23:07
Medlem
Helsingfors med omnejd kan avgränsas. Tror personligen att detta kommer att ske under den kommande veckan.

https://www.hbl.fi/artikel/statsministern-till-yle-kan-bli-mojligt-att-stanga-restauranger-eller-avgransa-nyland-framover-in/

"De flesta fall av covid-19 har bekräftats i Nyland.

– Om läget blir mycket illa i Nyland, så att det skulle bli befogat att införa sådana begränsningar, så skulle regeringen ge en förordning om detta till riksdagen, säger Marin och syftar på en förordning som skulle aktivera den paragraf i beredskapslagen som ger möjlighet att spärra av områden."
Citera
2020-03-22, 23:08
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej, att vi har monterat ner sjukvården är inte Corona Bobs fel, men han borde ha tagit detta i beaktande. Vi klarar inte ens en halvstor peak. Italiens scenario vill jag inte ens tänka på. Gränserna borde ha stängts tidigt, och annat beroende på spridning. Anser att man stänger ner nu direkt för att mildra skadan som redan gjorts. Under nedstängning jobbar man stenhårt med smittspårning och testning. Ingen ska friskförsklaras utan två negativa test.

Fast om vi går i karantän redan nu, så skjuter vi väl bara problemen framför oss?
Det är väl det som är skälet till att vi inte ska ha en lockdown redan nu?

Hur ska det gå med folkimmuniteten om vi kör en karantän redan nu?
Vi måste ju uppnå en folkimmunitet som barriär.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Fakta är följande:

Sverige: Flockimmunitet + riskgrupper i karantän = 21 döda ackumulerat

Italien: Karantän av hela landet (Ingen hänsyn till riskgrupper) + nedsläckning va ekonomin = 1000 döda per dag.

Vad är det som är så svårt att förstå?

Vad kom först, hönan eller ägget?
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag förstår det. Vad jag inte förstår är vem som har korat Italiens sjukvård till Europa bästa?

Jag förstår att många här i tråden försöker piska upp rädsla på alla möjliga sätt med rena lögner, förstår inte varför dock.

Då har jag missat något för det är ni som ger uppfattningen att det är softa tider.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Arnold15
Varför är ni alltid så tråkiga? Kan inte ni låtsas att ni har humor?

Sociopater kan inte föra sig i skriftligt utan att att bli avslöjade och det är dessutom vetenskapligt bevisat. Folk borde vara uppmärksamma och inte ens ta sig besväret att kommentera dem. Alla vet ju att de har en empatistörning och de är bara ute efter att förstöra allt som inte är dem.

Fakta är följande:

Sverige: Flockimmunitet + riskgrupper i karantän = 21 döda ackumulerat

Italien: Karantän av hela landet (Ingen hänsyn till riskgrupper) + nedsläckning va ekonomin = 1000 döda per dag.

Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Inhemsk ekonomi är inte 100 kopplad till den globala som du kanske begriper. Ju starkare vi står på hemmaplan ju mer kan vi tjäna på att hjälpa resten av världen.

Men ja, en total kollaps av världsekonomin slår ju sönder det mesta.

Klart att den inte är 100% kopplad men som du skriver, världsekonomin slår sönder det mesta. Därför jag tycker det känns viktigare att rädda fler liv än att rädda det lilla som är kvar. Vad är samhället om man inte kan skydda sina medborgare?

Ekonomi i all ära men liv går inte att återställa, det gör dock ekonomin långsiktigt. Ibland är reset också bra in the long run, även fast jag själv troligtvis kommer bli arbetslös och få det tufft precis som alla andra här.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Vill inte nämna för mycket men kan säga att det har med epidemiologi att göra. Källan är mtcket trovärdig. Det rlr sig om Stockholm.

Jag tror dig. Har ingen enorm insyn, men känner två med viss insyn, och plus ett par stycken här som verkar ha det också. Allt pekar på någon form av begränsad karantän av Stockholm. In och utreseförbud, kanske också nedstängning av större allmänna platser bl a har jag hört. Du med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in