2020-03-22, 22:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om man tittar i statistiken nedan:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Där ser man att "Tot Cases/1M pop" är högst i länder som Island, Färöarna, Luxemburg, Vatikanstaten, San Marino, Andorra. Vad kan det bero på?
Island och Färöarna är ju öar, så det kanske påverkar på något sätt. Och San Marino som ligger långt över alla andra, är helt omsluten av Italien. Vatikanstaten likaså.

Små populationer så enstaka fall blir signifikanta i statistiken.
Citera
2020-03-22, 22:12
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Nu va jag ung vid 2009-2010 då de va en rådande pandemi och följde inte de så frenetiskt som denna pandemin. Ni som följde de, var de lika allvarligt som nu? Jag minns att folk gick i masker, men va de isolering? Karantäner , överfulla sjukhus, nedstängning av länder ? Har frågat par gånger efter detta men ingen som gett mig riktigt svar på de.
Var mycket tjat om att man skulle vaccineras då. Det som händer nu är mycke , mycke större
Citera
2020-03-22, 22:13
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Ser jag fel när det står 76 patienter?

Exakt. Men jag räknar dagens inläggningar på intensiven. De är 6 stycken uppdaterad 18:46.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
De har få invånare. Får de ett tiotal fall så slår de länder som har tusentals smittade. Därför är inte antal fall per en miljon invånare särskilt tillförlitligt när det gäller så små länder.
Snarare mer tillförlitligt. Små länder (oftast ganska rika också) kan testa en större andel av populationen så deras siffror är nog mer riktiga. Island har testat en mycket större andel av befolkningen än t. ex. Sydkorea.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
[Tegnell påstår lättade restriktioner i Finland]
[Han ljuger]

Jag tror nog att vi som bor här, och dessutom förstår finska, har bättre information om läget.

Artikel från imorse:

Undervisningsminister Li Andersson vädjar till föräldrar: För inte era barn till skolan om det inte är absolut nödvändigt

Dom jobbar stenhårt på att förbruka det eventuella lilla förtroende dom har kvar.
Det borde ju ligga i deras intresse att deras uttalanden anses trovärdiga kan man tycka.
Att komma med lögn som är så enkel att uppdaga är märkligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Många som klagar över karantäner, isolering osv. Sätt det i perspektiv till andra världskriget, då ungdomar skickades ut i krig för att göra jobbet.

Snacka om låga krav på oss sitta på röven och kolla netflix och invänta ett vaccin

Skämt och sido, tough times ahead...
Det ska inte bli nått mer än detta ditt jävla sarre!
Citera
2020-03-22, 22:14
Medlem
Kedoslavs avatar
Nu kanske foliehatten åker på, men är de bara jag som tycker det är konstigt att kineserna i princip utrotade detta viruset på 4 månader ? Och att de ökar lavinartat i västvärlden och i USA? I Ryssland ser vi inte samma utveckling, inte heller i Indien eller andra forna Sovjestater. Kan de vara att sneögonen ifrån Kina avsiktligt skapat detta virus då dom vet att dom är så pass många som reser till väst och avsiktligt sprider smittan hit då vi inte vet de dom vet om viruset om dom nu har skapat de avsiktligt för att skada Europa och USA? Grannländerna som har goda relationer med Kina och inte räknas som "västvärlden" har ju i princip skonats från en stor smittspridning och dödsfall. Märkligt att flera dagar i rad har dom från Wuhan virusets epicentrum inte rapporterat ett enda fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Man kan få de båda plus nån random förkylning och lite pollen på de..trevligt värre
Känns som hela våren kommer att vara ett töcken av diffusa symptom. Allt var lugnt till feb/mars jag fick super influensa och nu förm Covid -19 blandat med allergi och hypokondri/stress/oro.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Du ser inte att dödssiffran ökar stadigt på covid-19? Den är uppe i 11% nu...

Jag undrade bara vad som gör de 10 döda i corona-viruset så mycket viktigare än övriga 1800 svenskar som dött denna veckan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om man tittar i statistiken nedan:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Där ser man att "Tot Cases/1M pop" är högst i länder som Island, Färöarna, Luxemburg, Vatikanstaten, San Marino, Andorra. Vad kan det bero på?
Island och Färöarna är ju öar, så det kanske påverkar på något sätt. Och San Marino som ligger långt över alla andra, är helt omsluten av Italien. Vatikanstaten likaså.

De har ju så låga populationer, 1 fall slår ju väldigt hårt i statistiken.
Citera
2020-03-22, 22:15
Medlem
Grollarens avatar
Tar folk livet av sig för att de blir av med jobbet, då har vi redan seriös psykisk ohälsa i det här landet kan jag lova.
Det var fan i mig bland det dummaste jag hört.

Välbärgade tar visst till vilka argument som helst nu för att rädda sina jävla pengar.
Citera
2020-03-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Som betalas av staten till kommunen. Hur kan det bli dyrt för samhället?

Tänk lite längre..

Vad händer när dessa personer inte får lön och inte kan betala hyran?
Vad händer när de inte kan handla på de lokala företagen (mat, hyra, mobilen m.m..allt)?

Svar : fler företag går i konkurs eller måste avskeda ännu fler personer.
Det skapar då en ond spiral, då de företagen inte kan handla av andra företag vilket innebär att även de företagen går i konkurs.. Ja du förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in