2020-03-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Och du levererar! Skulle inte samma princip råda i stort som smått! Självklart skulle det göra det! Men när det gäller att bevisa globjorden då kan vilka förutsättningar som helst ändras. Skulle inte en känd vinkel och sida gå att använda ifrån Kiruna, självklart gör det det. Det du säger är att det inte går att exempelvis bestämma ett hus höjd med hjälp av vinkel och sida. Helt otroligt påstående!

Linjerna möts i husnocken, det är i exemplet med Polstjärnan som de inte gör det men ingen har någonsin använts sig av Polstjärnans avstånd från jordytan. Föga förvånande använder globjordare just Polstjärnan som stöd för sin tes, och du lapar i dig likt en duktig slav och inser inte motsägelsen.
Det är fortfarande vinkeln till polstjärnan som är intressant. Att du inte förstår kan du fortfarande inte beskylla andra för.
Om man använder ett lod så är vinkeln till polstjärnan lika med latituderna på norra hemisfären i förhållande till lodet. Fungerar det om jorden hade varit platt? Nej.
Citera
2020-03-22, 20:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och du levererar! Skulle inte samma princip råda i stort som smått! Självklart skulle det göra det! Men när det gäller att bevisa globjorden då kan vilka förutsättningar som helst ändras. Skulle inte en känd vinkel och sida gå att använda ifrån Kiruna, självklart gör det det. Det du säger är att det inte går att exempelvis bestämma ett hus höjd med hjälp av vinkel och sida. Helt otroligt påstående!

Linjerna möts i husnocken, det är i exemplet med Polstjärnan som de inte gör det men ingen har någonsin använts sig av Polstjärnans avstånd från jordytan. Föga förvånande använder globjordare just Polstjärnan som stöd för sin tes, och du lapar i dig likt en duktig slav och inser inte motsägelsen.

Du förnekar dig inte du. Prudent påstår alltså icke att det inte går att mäta höjden på ett hus. Hans inlägg handlar inte om det. Ingen utom du pratar om att mäta höjden på något alls.Det är ju helt uppenbart varför du ideligen konstrar dig och 'missförstår' detaljer, men det är fegt och oärligt.

Vem har förresten påstått att tryck finns bredvid vacuum i atmosfären?
Citera
2020-03-22, 20:28
Medlem
Citat:

Underhållande hur du förnedrar dig själv genom att spela dum.
Du kan givetvis inte påvisa huruvida jorden är platt eller inte genom att mäta vinkeln till ett hustak från tre olika positioner. På så korta avstånd påverkas resultatet av lokala avvikelser i markytan.

Pröva mät vinkel mellan lodlinjen och siktlinjen till taket på ett hus som står på en kulle. Flytta dig nedför kullen och upprepa vinkelmätningen ett par gånger. Rita sedan upp resultatet på en modell där huset står på platt mark.
Eftersom linjerna inte möts i samma punkt när du prövar observationerna mot en modell där huset står på platt mark har du bevisat att huset inte står på platt mark.
För att testa om jorden är platt måste du mäta över mycket större avstånd än så.
Förstår du inte det?

Klart det går bestämma ett hus höjd med hjälp av vinkel och sida. Vad har det med saken att göra?
Citera
2020-03-22, 20:41
Medlem
Citat:
Vinklarna stämmer med ett objekt vars höjd inte går att bestämma.

Eftersom du inte kan ge något som helst stöd för din tes att "vinklarna stämmer" så får du finna dig att bli avfärdad som en idiot.

Saken skulle komma i ett helt annat sken om du faktiskt kunde visa att ""vinklarna stämmer". Du kanske skulle lägga ned lite krut på att vässa dina argument? Vad sägs om en enkel principskiss där du visar att vinklarna stämmer?

Citat:
Det är ingen halmgubbe, argumentet från globjorden om rymden är en självkonstruerad nidbild.

Påståenden är en halmgubbe eftersom ingen "från globjorden" påstår att vakuum existerar bredvid normalt atmosfärstryck.
Citera
2020-03-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det är fortfarande vinkeln till polstjärnan som är intressant. Att du inte förstår kan du fortfarande inte beskylla andra för.
Om man använder ett lod så är vinkeln till polstjärnan lika med latituderna på norra hemisfären i förhållande till lodet. Fungerar det om jorden hade varit platt? Nej.
Vinklarna till polstjärnan visar att objektets höjd inte nuläget kan fastställas. Andra objekts höjd kan fastställas och linjerna möts i objektet. Det borde säga något till dig, men du är ju religiös och då gäller ju andra tillämpningar.
Citera
2020-03-22, 21:40
Medlem
Du behöver ju i alla fall inte spela dum!

Det är en princip som gäller oavsett avstånd men det förnekar du för ditt ändamåls skull. Det definitionen av ad-hoc argument.

Du och andra baserar detta på vinklar av Polstjärnan men du medger ändå att man kan bestämma höjd med vinkel och sida, men självfallet vägrar du att göra det när det gäller att bedra dig själv om jordens form. Om man hade kunnat bestämma höjden till Polstjärnan hade det avsevärt förenklat navigation med hjälp av himlakroppar, men nu har man inte lyckats med det och än idag används inte avstånd till himlakroppar vid navigation. Därför möts inte linjerna från Polaris vid vinkelmätning från olika breddgrader.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Underhållande hur du förnedrar dig själv genom att spela dum.
Du kan givetvis inte påvisa huruvida jorden är platt eller inte genom att mäta vinkeln till ett hustak från tre olika positioner. På så korta avstånd påverkas resultatet av lokala avvikelser i markytan.

Pröva mät vinkel mellan lodlinjen och siktlinjen till taket på ett hus som står på en kulle. Flytta dig nedför kullen och upprepa vinkelmätningen ett par gånger. Rita sedan upp resultatet på en modell där huset står på platt mark.
Eftersom linjerna inte möts i samma punkt när du prövar observationerna mot en modell där huset står på platt mark har du bevisat att huset inte står på platt mark.
För att testa om jorden är platt måste du mäta över mycket större avstånd än så.
Förstår du inte det?

Klart det går bestämma ett hus höjd med hjälp av vinkel och sida. Vad har det med saken att göra?
Citera
2020-03-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Eftersom du inte kan ge något som helst stöd för din tes att "vinklarna stämmer" så får du finna dig att bli avfärdad som en idiot.

Saken skulle komma i ett helt annat sken om du faktiskt kunde visa att ""vinklarna stämmer". Du kanske skulle lägga ned lite krut på att vässa dina argument? Vad sägs om en enkel principskiss där du visar att vinklarna stämmer?
Behövs inte, jag använder mig av länken jag fick av en nyttig idiot längre bak i tråden.

Debunking the flat earth beskriver ingående varför vinklarna överensstämmer med ett objekt vars obestämbar. Varsågod!
http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html

Citat:
Påståenden är en halmgubbe eftersom ingen "från globjorden" påstår att vakuum existerar bredvid normalt atmosfärstryck.
Tryck kräver en behållare, ingen behållare = bredvid.
Citera
2020-03-22, 22:04
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Behövs inte, jag använder mig av länken jag fick av en nyttig idiot längre bak i tråden.

Debunking the flat earth beskriver ingående varför vinklarna överensstämmer med ett objekt vars obestämbar. Varsågod!
http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html

Jag antar att du menar en sluten behållare. Globjorden är en behållare i sig där gravitationen fungerar som en sida. Dock får vi en gradient i tryck då få atomer saknar energi nog att röra sig uppåt så de når gränsen mellan atmosfär och rymd.

Du kan simulera detta med en vanlig bägare och svavelhexaflourid. Du kan mäta trycket i botten och analysera halten på olika nivåer. Då får du förståelse för hur jordens atmosfär fungerar i praktiken.

Kan du rita hur polstjärnan fungerar på en platt jord? Länken du har visar att det inte fungerar och du säger att det är fel. Jag förstår inte vad du menar. Jag är ju så dum att jag inte fattar vad du menar. Förklara för en idiot, med en bild tack.
Citera
2020-03-22, 22:04
Medlem
Citat:
Hans inlägg handlar om att förneka att en höjd kan bestämmas med hjälp en vinkel och sida då hans ska bevisa att jorden är rund.
Jävla lögnare!
Mina inlägg i denna evighetsdiskussion handlar inte det minsta om att bestämma höjd eller bevisa att jorden är rund
Mina inlägg handlar om bevis på att jorden inte är platt.

Citat:
Det är en princip som gäller oavsett avstånd men det förnekar du för ditt ändamåls skull. Det definitionen av ad-hoc argument.
Var förnekar jag det?
Principen gäller alltid, men du kan inte bevisa huruvida jorden är platt eller inte genom lokala mätningar vid ett hus eftersom på små avstånd påverkar lokala variationer resultatet.
Dock kan du i de avstånd du resonerar använda principen för att bevisa att ett hus på en kulle inte står på platt mark eller att Ericsson Globe inte är platt. För att tillämpa principen för att testa huruvida jorden är platt eller inte måste du mäta över betydligt större avstånd

Citat:
Du och andra baserar detta på vinklar av Polstjärnan men du medger ändå att man kan bestämma höjd med vinkel och sida, men självfallet vägrar du att göra det när det gäller att bedra dig själv om jordens form. Om man hade kunnat bestämma höjden till Polstjärnan hade det avsevärt förenklat navigation med hjälp av himlakroppar, men nu har man inte lyckats med det och än idag används inte avstånd till himlakroppar vid navigation. Därför möts inte linjerna från Polaris vid vinkelmätning från olika breddgrader.
Jävla lögnare!
Jag har i huvudsak baserat mitt resonemang på en tv-sändare i skyn och påpekat att det spelar ingen roll om sändaren hänger under en höghöjdsballong med fixerad position eller ligger i geostationär omloppsbana. Liknelserna med en stolpe och lina var för att hjälpa dig förstå och till slut sa du att du förstod att principen går använda för att visa huruvida en yta är platt eller inte.

Jag pratar inte om att bestämma någon höjd. Det räcker att mäta vinkeln mellan lodlinjen och siktlinjen eller mellan horisonten och siktlinjen.
Citera
2020-03-22, 22:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men kom igen nu, vem - förutom du - påstår att det finns tryck intill vacuum? Varför påstår du det?

Du drar dessutom upp argument från en extern sida, i stället för att delta i den diskussion som pågår här.

Satan vad det går dåligt för dig nu.
Citera
2020-03-22, 23:20
Medlem
Citat:

Verkligen inte, tryck är kraft per area och eftersom såväl kraft som area existerar utan "behållare" vet vi att du bara yrar.

Men visst, låt oss resonera. Varför skulle inte en kraft kunna finnas utan en "behållare"?
Citera
2020-03-23, 00:29
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Verkligen inte, tryck är kraft per area och eftersom såväl kraft som area existerar utan "behållare" vet vi att du bara yrar.

Men visst, låt oss resonera. Varför skulle inte en kraft kunna finnas utan en "behållare"?

Se på det på andra hållet. En behållare är en kraft. En behållare definieras av att den begränsar rörelse, precis som en kraft. En kraft kan alltså agera behållare. Inte på samma sätt som en plåtburk men den agerar på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in