2020-03-17, 10:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Förvånansvärt att dom fortfarande kör med korta tåg så här i corona tider?
Mer trängsel mer smittspridning.
En förklaring kan vara att det saknas personal för att underhålla tillräckligt många vagnar för att unna köra längre tåg.
Citera
2020-03-17, 15:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Något jag verkligen inte blir klok på är varför gula linjen ska vara en separat linje och inte en gren till Gröna Linjen.
Den kommer gå till och från Odenplan. Så varför inte bara en förgrening?
Iochmed att Blå Linje ska ta över en av Gröna Linjens tre södra förgreningar så skulle Gröna ha två separata linjer, likt Röda Linjen.

T.ex. Farsta Strand - Arenastaden & Skarpnäck - Hässelby Strand.

Gula Linjen är ju som om Röda Linjens förgrening till Ropsten hade varit en egen linje mellan Östermalmstorg och Ropsten. Jättemärkligt.

https://mitti.se/nyheter/vasastan/?omrade=ostermalm#.XhKHPNgTdrw.twitter

Du tappar kapacitet mot Odenplan - Alvik - och vidare mot Hässelby om du skulle leda bort tåg mot gula linjen som kommer från Gullmarsplan! Varenda tåg som går Gullmarsplan - Alvik behövs på den sträckan och det finns inte plats att köra gula linjens tåg där också.
Citera
2020-03-18, 22:06
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellout
så jävla idiotiskt att "gula linjen" ska gå i grönas spår. Då blir det ju ingen ny linje...... Det gör ju att man inte kan bygga ut linjen i framtiden...

Skulle den byggas ut från Odenplan alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du tappar kapacitet mot Odenplan - Alvik - och vidare mot Hässelby om du skulle leda bort tåg mot gula linjen som kommer från Gullmarsplan! Varenda tåg som går Gullmarsplan - Alvik behövs på den sträckan och det finns inte plats att köra gula linjens tåg där också.

Det är väl det som planeras?
Citera
2020-03-18, 22:55
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Det finns ju redan gröna linjen-tåg som slutar vid Odenplan idag. Förläng den linjen till Arenastaden så blir det ju ingen kapacitetförminskning.
Citera
2020-03-19, 00:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn

Det är väl det som planeras?

Ja.

Båda scenarierna utreds.
Citera
2020-03-19, 00:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Det finns ju redan gröna linjen-tåg som slutar vid Odenplan idag. Förläng den linjen till Arenastaden så blir det ju ingen kapacitetförminskning.

Ja, men de går väsentligt mer sällan i rusningen än vad man tänkt trafikera gula linjen.
Citera
2020-03-19, 12:57
Medlem
kjellouts avatar
Citat:

Finns inga planer på det just nu men det är ju alltid bra att framtidssäkra.
Citera
2020-03-19, 15:36
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Finns inga planer på det just nu men det är ju alltid bra att framtidssäkra.
Det behövs kanske en egen station (plattform) och så måste man veta vart linjen ska fortsätta efter Odenplan.
Senast redigerad av Demokraturdn 2020-03-19 kl. 16:02.
Citera
2020-03-19, 20:43
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Det behövs kanske en egen station (plattform) och så måste man veta vart linjen ska fortsätta efter Odenplan.

Ja precis man borde ha byggt en egen plattform.

För framtiden skulle man kunna koppla ihop den med den planerade (rosa?) linjen.

Min personliga vision är ju en utbyggnad av stadskvarter på Gärdet och då skulle Gula Linjen kunna gått Odenplan->Tekniska Högskolan->Valhallavägen och till nybyggnation på gärdet.

Skulle bli bra en bra förbindelse att kunna byta från röda linjen vid Tekniska till gröna linjen på Odenplan utan att behöva åka in till T-Centralen.

Jag tror att vi framöver kommer behöva göra om 4ans buss till en tunnelbanelinje.
Citera
2020-03-20, 00:02
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:

För framtiden skulle man kunna koppla ihop den med den planerade (rosa?) linjen.

Min personliga vision är ju en utbyggnad av stadskvarter på Gärdet och då skulle Gula Linjen kunna gått Odenplan->Tekniska Högskolan->Valhallavägen och till nybyggnation på gärdet.

Skulle bli bra en bra förbindelse att kunna byta från röda linjen vid Tekniska till gröna linjen på Odenplan utan att behöva åka in till T-Centralen.

Jag tror att vi framöver kommer behöva göra om 4ans buss till en tunnelbanelinje.

Typ Älvsjö - Liljeholmen - Fridhemsplan - Odenplan - Arenastaden och sedan förgrenar mot Gärdet från Odenplan.
Citera
2020-03-22, 21:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det vore väsentligt billigare och bättre att göra om busslinje 4 till spårväg och på så vis avlasta tunnelbanan i innetstaden där trängseln är som störst? Vad av linje 4 kan du inte nå med dagens tunnelbana?
Citera
2020-03-22, 21:51
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Det vore väsentligt billigare och bättre att göra om busslinje 4 till spårväg och på så vis avlasta tunnelbanan i innetstaden där trängseln är som störst? Vad av linje 4 kan du inte nå med dagens tunnelbana?
Jag gillar all spårbunden trafik så spårvagn är klart godkänt det med

Citat:
Vad av linje 4 kan du inte nå med dagens tunnelbana?
Det skulle väl vara Södersjukhuset kanske...
Men det är inte därför jag vill göra 4an till tunnelbana/spårväg. Utan för att den erbjuder alternativa resvägar som är mycket snabbare och effektivare än att åka via T-centralen/Slussen och är något överbelastad idag.

Exempelvis Skanstull - Hornstull - Fridhemsplan och Odenplan - Tekniska högskolan är "kalfläckar" eller vad man ska kalla där det är hög belastning på 4an just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in