2020-03-22, 17:54
Medlem
p.norths avatar
"de fördömde" från 1969
De fördömda är en italiensk dramafilm från 1969, regisserad av Luchino Visconti. Filmen handlar om familjen Essenbeck, en förmögen industrifamilj, som börjat samarbeta med nazisterna.
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag kollade det där för några år sen och har det noterat nånstans som jag inte hittar just nu.

Men jag minns att filmen slutade typ kl 0.30-01. KN stängde alltså av tv:n långt innan. Hon var väl lite trött.

Det var vill jag minnas en rätt tuff film, kriminalare. Ska rota i anteckningarna.
Citera
2020-03-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Jo, förvisso. Men hon säger att hon vänder sig mot OP för att kommentera smällaren, indikerandes att hon inte uppfattat det som en 130+db smäll inom 2 meter. Den naturenliga reaktionen torde vara en paralyserande chock av blotta ljudet. Jag kommer inte på något bättre ord än bisarrt.

Citat:
På s 2. Inget citat i vanlig ordning, men referat.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Även jag kan tycka att det låter bisarrt. Dock utan att veta hur det mänskliga psyket skyddar sig mot plötsliga höga ljudnivåer. Jag har själv upplevt en 10,5 cm haubits avfyras 3-4 meter ifrån mig utan hörselskydd. Det är inte så att man faller ner i fosterställning och skakar men det är en ljudupplevelse jag inte har något att jämföra med.

Att hänvisa till ett referat räcker inte för mig att beslå LP med att säga än det ena än det andra, särskilt som hon senare och det med full rätt inte vill delta i muntlig utfrågning utan lämnar sin uppfattning skriftligt vad jag har förstått.

Må vara att hon har haft fel i sin utpekning av CP men hon har den rätten och det är domarna som avgör.
Citera
2020-03-22, 18:08
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ja. Jag har även skjutit magnum. Att jämföra det ljudet från <2m med en smällare är fullständigt bisarrt.
Till alla er som undrar varför det lät som smällare. Förklaringen finns i lösningen som ska presenteras.
Citera
2020-03-22, 18:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Även jag kan tycka att det låter bisarrt. Dock utan att veta hur det mänskliga psyket skyddar sig mot plötsliga höga ljudnivåer. Jag har själv upplevt en 10,5 cm haubits avfyras 3-4 meter ifrån mig utan hörselskydd. Det är inte så att man faller ner i fosterställning och skakar men det är en ljudupplevelse jag inte har något att jämföra med.

Att hänvisa till ett referat räcker inte för mig att beslå LP med att säga än det ena än det andra, särskilt som hon senare och det med full rätt inte vill delta i muntlig utfrågning utan lämnar sin uppfattning skriftligt vad jag har förstått.

Må vara att hon har haft fel i sin utpekning av CP men hon har den rätten och det är domarna som avgör.
Jag drar inte heller stora växlar på det här, men att det är underligt kan jag inte komma ifrån.
Citera
2020-03-22, 18:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Till alla er som undrar varför det lät som smällare. Förklaringen finns i lösningen som ska presenteras.
Du formulerar dig gåtfullt. Antyder du att du vet något?
Citera
2020-03-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Underligt är det ändå. Hon trodde inte att det smällde precis intill henne, utan på avstånd.

Bara ett i raden av LPs besynnerliga uttalanden om vad som hände.

Citat "I hovrätten uppger hon att hon sett en man 20–40 meter in i gränden och tror att det är gärningsmannen ”på grund av den stirrande blicken”, ungefär 1–3 minuter efter SKOTTEN"

Citat från 1989 "Ansiktet hade påfallande ljushet under näsan, det var rektangulärt och med markerade kindsidor. Munnen gav ett intryck. Det fanns *nästan en vikning under den ljusa ytan under näsan, liksom framskjutet käkparti – eller kanske snarare haka. Blicken var mycket stirrande.”

Men under mordnatten och dagen efter kunde LP inte ge något signalement på GM ansikte alls. De enda signalement LP anger stämmer in på vittnet AB och anger bara längd och kläder.
Senare tar hon upp det om en stirrande blick flera år senare.

Sanningen är att GM joggade från mordplatsen direkt efter sista skottet och att LP förväxlat GM med två vittnen.

Både HH och dåvarande åklagare samt LGWP har i pressen sagt att de varit säkra på att LP inte minns GM utan förväxlat GM med vittnen.
Senast redigerad av Redpilling 2020-03-22 kl. 18:32.
Citera
2020-03-22, 18:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Bara ett i raden av LPs besynnerliga uttalanden om vad som hände.

Citat "I hovrätten uppger hon att hon sett en man 20–40 meter in i gränden och tror att det är gärningsmannen ”på grund av den stirrande blicken”, ungefär 1–3 minuter efter SKOTTEN"

Citat från 1989 "Ansiktet hade påfallande ljushet under näsan, det var rektangulärt och med markerade kindsidor. Munnen gav ett intryck. Det fanns *nästan en vikning under den ljusa ytan under näsan, liksom framskjutet käkparti – eller kanske snarare haka. Blicken var mycket stirrande.”

Men under mordnatten och dagen efter kunde LP inte ge något signalement på GM ansikte alls. De enda signalement LP anger stämmer in på vittnet AB och anger bara längd och kläder.
Senare tar hon upp det om en stirrande blick flera år senare.

Sanningen är att GM joggade från mordplatsen direkt efter sista skottet och att LP förväxlat GM med två vittnen.

Både HH och dåvarande åklagare samt LGWP har i pressen sagt att de varit säkra på att LP inte minns GM utan förväxlat GM med vittnen.
Astrid Holgersson är mycket intressant att lyssna på angående detta.
Citera
2020-03-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Jag försöker inte beslå henne med någonting. Jag tänker mest att det hon beskriver inte är en odämpad magnum inom armlängds avstånd. Om det sen beror på hennes perseption eller något annat vet jag inte.
Citera
2020-03-22, 18:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag kollade det där för några år sen och har det noterat nånstans som jag inte hittar just nu.

Men jag minns att filmen slutade typ kl 0.30-01. KN stängde alltså av tv:n långt innan. Hon var väl lite trött.

Det var vill jag minnas en rätt tuff film, kriminalare. Ska rota i anteckningarna.
Ja, det är en ganska tuff filmrulle. Förekommer bland annat incest.
Den finns här att se fast i nedkortad version: https://www.youtube.com/watch?v=LaTVJgZ3_6I

Jag satt och såg den här filmen med Ingrid Thulin i en av rollerna när det begav sig.
Och strax efter att jag sett klart, stängt av tv:n, fick jag för mig att slå på radion istället
och hamnade mitt i nån intervju med nån taxichaufför tror jag mig minnas.
Sen kom det därefter, BESKEDET, en allvarstyngd röst som förklarade att Sveriges
statsminister Olof Palme var död. Skjuten till döds i centrala Stockholm.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=795204

Det blev sen ingen sömn den natten för mitt vidkommande.
Senast redigerad av Grandioso 2020-03-22 kl. 18:54.
Citera
2020-03-22, 18:42
Medlem
Citat:
Jag drar inte heller stora växlar på det här, men att det är underligt kan jag inte komma ifrån.

LP var i mitt tycke en "annorlunda" människa.
Varför behandlades hon med silkesvantar.
Av polis, journalister och till och med FB?
Hade ett annat vittne gett lika udda vittnesuppgifter hade hon strukits direkt.
Är det bara för att hon var änkan som man satte tilltro till hennes udda uttalanden?

Citat:
Du formulerar dig gåtfullt. Antyder du att du vet något?

Han vet ingenting alls.
Försöker bara vara märkvärdig.
Citera
2020-03-22, 18:45
Medlem
Citat:
Astrid Holgersson är mycket intressant att lyssna på angående detta.

Vem är det? Vittnespsykolog?
Citera
2020-03-22, 18:49
Medlem
Citat:
Jag försöker inte beslå henne med någonting. Jag tänker mest att det hon beskriver inte är en odämpad magnum inom armlängds avstånd. Om det sen beror på hennes perseption eller något annat vet jag inte.

Den som gör referatet påstår att hon beskriver det så. Vad LP har sagt vet vi inte.

Det är därför muntlighetsprincipen finns i svenska domstolar. Om något skall fastställas i svensk domstol skall det sägas muntligt inför domarna.

Sen undrar jag vad det gör skillnad. Objektivt sett blev OP skjuten till döds av GM på nära håll oavsett hur LP uppfattade ljudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in