2020-03-22, 17:03
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motherofpearl
Ballistiska västar har utvecklats en hel del sen mitten av 80-talet. Sen kan jag mycket väl tänka mig att det här med "metal piercing" var marketing bs till viss del.
Kommer ihåg när försvaret började skänka bort en massa 9mm 39b-ammo till skytteklubbar. Det fick man sluta med då polis och väktare började protestera. Ammon var ju den ökända "Cop killer" som gick rakt igenom deras västar ansåg man. Vet int hur mycket sanning det låg i påståendet. 9mm Luger är ju förövrigt betydligt klenare än 357 Magnum.

fanns tydligen en upp-hottad variant av denna ammo:
"My grandfather used to be secret service and and FBI they used to carry a hotter load of these rounds and he told a story that one time in a car chase an officer shot one and it went through the back if the car and through the drivers knee and In to the engine block stopping the car"
Citera
2020-03-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Att vittnen uppfattade det som avgasknall beror nog på att det blir ett bra eko pga Tunnelgatan är smal och avlång och trappan skärmar av.

Har du hört en avgasknall någon gång?
Det låter faktiskt som att avfyra ett grovkalibrigt vapen. LP sa väl påsksmällare?
Om någon skjuter en 357. Magnum någon meter ifrån låter det mer än påsksmällare (kinapuff). Det ringer i öronen efteråt, man blir tillfälligt lomhörd.

Ja. Jag har även skjutit magnum. Att jämföra det ljudet från <2m med en smällare är fullständigt bisarrt.
Citera
2020-03-22, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Ja. Jag har även skjutit magnum. Att jämföra det ljudet från <2m med en smällare är fullständigt bisarrt.

Förmodligen så har LP aldrig hört en .357 avfyras IRL så hon har väl jämfört det med det hon har upplevt , dvs smällare. En smällare på så nära håll är säkert en upplevelse också.
Citera
2020-03-22, 17:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Förmodligen så har LP aldrig hört en .357 avfyras IRL så hon har väl jämfört det med det hon har upplevt , dvs smällare. En smällare på så nära håll är säkert en upplevelse också.
Underligt är det ändå. Hon trodde inte att det smällde precis intill henne, utan på avstånd.
Citera
2020-03-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Underligt är det ändå. Hon trodde inte att det smällde precis intill henne, utan på avstånd.

Menar du på fullt allvar att LP 2-3 sekunder efter att ha sett sin make falla död ner fortfarande påstår att det var smällare hon hörde på avstånd?

Var finns det citatet?
Citera
2020-03-22, 17:34
Medlem
Citat:

Jo, förvisso. Men hon säger att hon vänder sig mot OP för att kommentera smällaren, indikerandes att hon inte uppfattat det som en 130+db smäll inom 2 meter. Den naturenliga reaktionen torde vara en paralyserande chock av blotta ljudet. Jag kommer inte på något bättre ord än bisarrt.
Citera
2020-03-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
28 februari 1986
https://ibb.co/tKmJKtD

Off topic, men kul att se TV-tablån! Mitt allra första minne om MOP var nämligen att "Solstollarna" på TV utgick på lördagen. Jag var bara barn, så hela kvällen var förstörd pga av detta.
Citera
Medlem
Bjornhagens avatar
Skulle svara på ett inlägg om WT-iakttagelser, men hittar inte inlägget, men här kommer i alla fall svaret.

Walkie Talkie?
Till och från dyker det upp uppgifter om personer, som setts och hörts prata i WT den aktuella kvällen och natten. Det som skulle vara intressant att veta är hur lång antenn som apparaten hade? 1,3 meter eller 3 dm eller något annan längd kortare eller längre. Det skulle kunna ge en väldigt bra indikation av typen av utrustning och vem som hade tillgång till den. Exempelvis om kommunikationen var på medborgarbandet 27 MHz, NMT – 450 MHz, polisens nät S80 - 450 MHz eller försvarets UK system 30 – 75 MHz.

Hade det varit kommunikationer i Stockholm på andra frekvenser än de angivna så hade FRA med 100 % säkerhet känt till detta!

Vid en övning 1989 fick vi en kraftig tillrättavisning av våra signalspanare. De sa: ”När ni efter tjänsten går ut och sätter er i bilarna och ringer hem, så ser det ut som en mindre stad här ute i skogen. Ska ni ringa, så åk gärna några kilometer, ja gärna en mil härifrån innan ni ringer era samtal”.

Det jag vill säga med anekdoten om signalspanarna är, att FRA hade direkt uppmärksammat avvikelser i all radiotrafik i form av frekvens, modellering, intensitet, mönster och platser den sista februari 1986.

För egen del så tror jag att WT-observationerna är helt utrett för mer än 30 år sedan och resultatet är lagd till handlingarna och är under sekretess.
Citera
Medlem
Citat:
Menar du på fullt allvar att LP 2-3 sekunder efter att ha sett sin make falla död ner fortfarande påstår att det var smällare hon hörde på avstånd?

Var finns det citatet?

På s 2. Inget citat i vanlig ordning, men referat.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citera
2020-03-22, 17:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
28 februari 1986
https://ibb.co/tKmJKtD

Jag kollade det där för några år sen och har det noterat nånstans som jag inte hittar just nu.

Men jag minns att filmen slutade typ kl 0.30-01. KN stängde alltså av tv:n långt innan. Hon var väl lite trött.

Det var vill jag minnas en rätt tuff film, kriminalare. Ska rota i anteckningarna.
Citera
2020-03-22, 17:41
Medlem
Funderar på detta med walkie-talkies. Vinner man verkligen något på att utföra ett mord med walkie-talkies på plats?

Det enklaste måste väl ändå vara att som GM själv följa efter makarna Palme, antingen på samma sida vägen eller motsatt sida. Så länge de går någorlunda långsamt behöver du inte placera ut skyttar vid var och varannat gathörn.

Walkie-talkies sticker ju ut något oerhört, vilket ju också de många vittnesmålen visar på. Verkar mycket svårt att tala i dem obemärkt. Dessutom finns risken att någon kopplar upp sig på rätt kanal och hör vad som sägs.

Jag förstår walkie-talkies i syfte att rikta en flyktbil till rätt plats. Men då räcker det väl med en person som följer GM från andra sidan gatan och rapporterar hur GM rör sig och var mordet sker.

Torpeder är ju torpeder av en anledning. Det är antagligen enklare att mörda någon själv än att springa omkring 4-5 personer på stan. Eller är walkie-talkie-mord i själva verket vanligare än torpeder?
Citera
2020-03-22, 17:53
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Funderar på detta med walkie-talkies. Vinner man verkligen något på att utföra ett mord med walkie-talkies på plats?

Det enklaste måste väl ändå vara att som GM själv följa efter makarna Palme, antingen på samma sida vägen eller motsatt sida. Så länge de går någorlunda långsamt behöver du inte placera ut skyttar vid var och varannat gathörn.

Walkie-talkies sticker ju ut något oerhört, vilket ju också de många vittnesmålen visar på. Verkar mycket svårt att tala i dem obemärkt. Dessutom finns risken att någon kopplar upp sig på rätt kanal och hör vad som sägs.

Jag förstår walkie-talkies i syfte att rikta en flyktbil till rätt plats. Men då räcker det väl med en person som följer GM från andra sidan gatan och rapporterar hur GM rör sig och var mordet sker.

Torpeder är ju torpeder av en anledning. Det är antagligen enklare att mörda någon själv än att springa omkring 4-5 personer på stan. Eller är walkie-talkie-mord i själva verket vanligare än torpeder?
Flyktbil: 1 WT.
Backup i Gamla stan: 1 WT.
GM och/eller medhjälpare som håller koll på GM och OP: 1 WT.

I ett sådant scenario har man nytta av WT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in