2020-03-22, 17:46
Medlem
Tyskland beslutar om kontaktförbud, rapporterar den tyska tidningen Bild.

Förbudet innebär att det är olagligt att träffas mer än två personer samtidigt. Den som bryter mot kontaktförbudet kan få böta upp till 25 000 euro.

– Det handlar om liv och död, säger Armin Laschet, delstatspresident för Nordrhein-Westfalen.
Nu är det en kris på riktigt när eus kraftigtaste land inför detta
Citera
2020-03-22, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fan va sjukt att man nu inte får träffas mer än 2 personer samtidigt i Tyskland (!!!).

Källa: Aftonbladet

Kan fortfarande spela tennis då.
Citera
2020-03-22, 17:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Om Tegnell har rätt eller fel är för tidigt att säga. Jag hoppas han har rätt och jag håller med i hans resonemang, utöver de naiva/vilseledande estimat han gjorde i början.

Men om Tegnell inte har rätt har vi ett helvete framför oss, och det gäller hela västvärlden. Om vi tvingas svälta ut ett virus, något mänskligheten aldrig lyckats med tidigare, så har vi oddsen emot oss. Då kan bara ett vaccin rädda vår nuvarande civilisation. Att sätta västvärlden i karantän månad in och månad ut kommer rasera allt.

Så vi får hoppas Tegnell har rätt, för länderna som nu befinner sig i karantän kommer tvingas ge vika, så det vore olyckligt om vi tvingas ställa oss till dem.

I början? Det var så sent som i förra veckan som han sa att skidåkning på Påsklovet med afterski var ok.

Rapport igår om nya smittade bland skidåkande afterskiare i Åre.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Varför så mycket spekulation om att vi "Ligger x antal veckor efter Italien". Det är väl inte särskillt troligt att det finns en färdig mall som säger exakt hur viruset ska utveckla sig i ett land. Det är därför jag inte heller förstår denna mani för matematiska uträkningar. Det måste ju finnas otroligt många andra faktorer så påverkar hur ett land påverkas av virusets framfart utöver tid.

Eller är det så enkelt?

Vissa i tråden gör gällande att den matematiska uträkningen är total men tar totalt bort kalkyler kring social distansering, demografi, rökning, avhållsamhet i socialt umgänge och klimat.

Således har vissa applicerat en mall på alla länder och menat att alla länder kommer gå samma exakta väg till mötes.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Vi hade en söndags-outlier förra veckan också. Verkar som att döden tar rast på söndagar.
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Ja, man undviker att dö på vilodagen. Eller i vart fall undviker att rapportera på helger.

Det finns en sådan tendens i siffrorna, överallt. Men någon gång ska vi också nå en topp och en gradvis reducering på grund av åtgärderna.
Jag har kollat nu. Det var faktisk förra lördagen, den 14e, som lombardiet rapporterade en outlier (ett "lågt" tal på dödsfall: 76).

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy#Statistics
Citera
Medlem
TSDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag får inte ihop detta riktigt. Worldometer Corona säger 161 nya fall i Sverige nu och fortfarande 68 som är critical/serious. Men man säger också bara 1 ytterligare död, alltså 21 döda.

Samtidigt säger Afton-fnasket att ytterligare två person dött i Östergötland. Det borde väl då vara 23 döda?

Worldometer släpar efter lite.
https://platz.se/coronavirus/
Där går det oftast snabbare
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Vad menar du med det? Autoimmuna sjukdomar? Varför skulle man bli immun mot detta?
En autoimmun sjukdom beror på ett för starkt immunförsvar t.ex psoriasis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Då ska jag förklara. Worldometer ligger efter ett tag. Samma med Italiens siffror som kommer efter kl 18. Det tar en stund innan dom läggs upp på worldometer.

Tack för att du förklarar. Jag är en otålig typ som vill ha ordning. Men Stenmark skulle kanske ha sagt "det är int lönt att förklara för någon som int begriper".... ....Men du har säkert rätt här.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jodå

Efter pesten

Alla vi är ättlingar till flockimmuna pestförfäder.

Fast pesten finns fortfarande idag och folk dör fortfarande av den. Bara i mindre skala än då.
Citera
2020-03-22, 17:48
Medlem
328 mer smittade idag Canada.
Senast redigerad av TonyDR 2020-03-22 kl. 17:53.
Citera
Medlem
Covids avatar
Tegnell är ute ur leken. EU-ledare har snackar ihop sig om en kontinental karantän.

Du får höra Tegnell säga det i morgon. "Det här var ett politiskt beslut! Jag tvår mina nednysta händer!"

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nu inför även Grekland karantän och utegångsförbud, med start imorgon.

Mördar-Anders fortsätter hålla Sverige öppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Men de rapporterar ju först efter kl. 18.00?

Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Fake News.

Inte fejk news, Lombardiet har alltid rapporterat sina siffror före klockan 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in