2020-03-22, 17:33
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag är inte sarkastisk nu, men vad är grejen med att masstesta? Ingen blir frisk av att testa sig. Även en testad person kan gå till affären och smitta andra.
Om man masstestar med avseende på immunitet, så får man reda på vem som helt säkert (eller i vart fall "troligen") kan arbeta utan att riskera att bli smittad och sedan föra smittan vidare. Och man kan med hjälp av testresultatet berätta för pensionärer vilka av dem som utan att oroa sig kan röra sig fritt i samhället, och vilka som bäst fortsätter att hålla sig hemma.

Sådana tester ska förhoppningsvis bli tillgängliga snart, även om jag inte är riktigt säker på exakt hur snart.

Den som vill fråga "Källa på det?" kan först klicka vidare hit: http://www.epitopediagnostics.com/news/epitope-diagnostics-introduces-immunoassay-kits-for-detection-of-covid-19/2020/3/3
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja

Flockimmunitet fungerar

Är det verkligen rätt väg att gå?
Om vi ser till hur Spanska-sjukan utvecklades så kan detta komma tillbaka i än mer dödligare fas.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Lombardiet rapporterar idag 360 nya dödsfall enligt Guardian.

Det är betydligt mindre än igår då de rapporterade 546 dödsfall.

Är det tecken på förbättring eller något slags söndags-outlier?

Förhoppningsvis var det igår som var en outlier.
Citera
Medlem
Covids avatar
Ja, man undviker att dö på vilodagen. Eller i vart fall undviker att rapportera på helger.

Det finns en sådan tendens i siffrorna, överallt. Men någon gång ska vi också nå en topp och en gradvis reducering på grund av åtgärderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Lombardiet rapporterar idag 360 nya dödsfall enligt Guardian.

Det är betydligt mindre än igår då de rapporterade 546 dödsfall.

Är det tecken på förbättring eller något slags söndags-outlier?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Problemet är att om säger till ett gäng ungdomar får man till svar: "Men kom då, gubbdjävel! Plocka plocka, slå första slaget!" Sen ligger man där sönderslagen.
Ja nä. Inte värt det, men man kan alltid gå över gatan. Sen får de väl smitta varandra om de vill
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Så där uppträder människor i min stad normalt och skrattar åt att de hostar för att provocera i butiker och på bussar. Jag hoppas att de kommer bli dem som drabbas allvarligt som ett straff. Nu funkar tyvärr inte det så. Men man ska minnas en sak. Psykiska störningar i samhället är inte främst dem som söker vård, de största dårarna tycks gå fritt i samhället. Omkring 10% har personlighetsstörningar, ännu fler drar emot dem. De är uppenbarligen stördare än många som går till öppenvården. Vet inte hur många medelålders, svenskar som håller på. Corona må ta dem först nu när den kommit till vårt kära välfärdsland, hoppas jag 🙏 vidrigt beteende. De är bortskämda pga den egna hälsan, tillgång till medicin och sjukvård.
Finns många svaga och många sjukdomar som människor inte ska utsättas för i onödan. En av dem där, kan likaväl uppmuntra beteende som en dag tar deras eget barn till intensiven.

Alla de där dårarna ska läggas i sträckbänk. Det var bättre på medeltiden.
Citera
2020-03-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Baka? Ja, visst är det skönt om man hade haft det nu. Hade i mitt fall känts lugnare till de riskpersoner som jag har i min närhet o som jag oroar mig för.

Boka av menar jag, att man haft sjukan och att man visade sig stark å klara av den till skillnad från andra.
Citera
Medlem
Covids avatar
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/22/germany-low-coronavirus-mortality-rate-puzzles-experts

Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
En sak jag inte fattar är att Tyskland kan ha 23000 smittade och 93 dödsfall, medan Spanien har 28000 smittade och hela 1756 döda.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Vad är det med Tyskarna? Har de någon speciell treatment eller vad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Så här måste det vara:
Alla kommuner släppte i fredags ut ett stort haschmoln över befolkningen.
Det är därför alla lullar runt i ett rosa moln och köper helt obegripliga förklaringar på att det är bra att det är fler unga människor som ligger på intensiven.
Någon annan förklaring till denna kollektiva dumhet som nu går över alla bräddar kan jag inte komma på.

De får ner dödssiffrorna på så sätt så det ser bra ut utåt och den naive, storhetsvansinnige svensken kan fortsätta slå sig för bröstet över sin överlägsna statistik gentemot resten av Europa.
Helt utan hänsyn till de yngre som får kroniska lungproblem och liv förstörda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Hur länge sedan är det Italien gick i lockdown nu? En vecka?

Nja 2 tror jag.
Citera
2020-03-22, 17:35
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Det kan vara så att det förbereds rättsliga och straffpåföljder för dem som har medvetet spridit panik och farit med osanningar i syfte att sprida panik och roa sig, efter denna kris. De lär inte kunna gömma sig bakom VPN väggar och diverse nicknamn. Jag säger det bara...

Vad menar du med det där?
Försöker du skrämma folk till tystnad?
vem menar du har spridit panik?
Är det någon som borde straffas är det de som har ivrigt förnekat att detta skulle komma till sverige, att ingen skulle bli smittad, och att viruset inte är farligt.
Det har hittills kostat många människoliv i hela världen, och gjort att människor inte tror att viruset är värre än en förkylning. Italien tycker nog att det är det iallafall.
Citera
2020-03-22, 17:35
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Italien är väl snart där.

Med 4800 totalt döda så känns det inte så troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in