2020-03-22, 17:42
Medlem
Jag får inte ihop detta riktigt. Worldometer Corona säger 161 nya fall i Sverige nu och fortfarande 68 som är critical/serious. Men man säger också bara 1 ytterligare död, alltså 21 döda.

Samtidigt säger Afton-fnasket att ytterligare två person dött i Östergötland. Det borde väl då vara 23 döda?
Citera
2020-03-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
?

Det är allmän kunskap att i princip alla experter och epidemiloger pekat ut Kinas djurmarknader och deras hantering av livsmedel är en oerhörd risk för uppkomst av nya potentiellt farliga virus.

Inte minst efter SARS så kan ingen påstå att de inte visste riskerna, Kinas ansvar är monumentalt.

Jasså? Allmän kunskap? Menar du att större delen av svenska folket gick omkring och visste vad experter och epidemiologer tror? Har du belägg för det? För jag tror de flesta inte har en aning om vad experterna tror. Speciellt inte före 20e November.

Undrar även om din grund för vad i princip alla experter och epidemiologer tänker. Tillhör du gruppen? har du gjort en undersökning kring detta? Och är epidemiologer inte experter? Bara för att du vill tro något betyder det inte att det är sant.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Är det verkligen rätt väg att gå?
Om vi ser till hur Spanska-sjukan utvecklades så kan detta komma tillbaka i än mer dödligare fas.
Ja i oktober

Men dom flesta är flockimmuna i slutet av maj så det blir inte så stort

Vi har redan en stor grupp individualimmuna (alla med blodgrupp 0 plus dom med extra starkt immunförsvar. Pga autoimmuna sjukdomar)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
6000 nya fall i USA. Nu kommer man verkligen få se vilket fattigt och ekonomiskt segregerat land USA är. Det kan bli väldigt illa i USA.

Varav 5000 i New york. Även där lär det redan vara ett massivt mörkertal med tanke på folktätheten.
Citera
2020-03-22, 17:44
Medlem
Beethovanias avatar
Varför så mycket spekulation om att vi "Ligger x antal veckor efter Italien". Det är väl inte särskillt troligt att det finns en färdig mall som säger exakt hur viruset ska utveckla sig i ett land. Det är därför jag inte heller förstår denna mani för matematiska uträkningar. Det måste ju finnas otroligt många andra faktorer så påverkar hur ett land påverkas av virusets framfart utöver tid.

Eller är det så enkelt?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Oj. Ganska rejäl tendens. Jag skulle dessutom gissa att män är ännu sämre än kvinnor på detta.

Tänker mig en spansk eller italiensk man i åldern 70+ tycker det är för kärringar att inte röka och tvätta händerna. Holland är så mycket sämre än Belgien.

Rent allmänt tvättar folk inte händerna i Italien och handsprit kommer inte på fråga. Även hygienen pp sjukhus i Sydeuropa är ett skämt, trots att själva vården i norra i Italien håller god kvalitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jag ser 150, 71, 52. Innan dess pendlade det kring 100.
Sen behöver statistik aldrig helt överenstämma med verkligheten, vissa kan ha blivit medräknade tidigare, eller senare.
Från 9:e februari och två veckor framåt snittade det runt 120, där de lägsta dagarna var 97.

Därefter hoppade snittet till 35, på ett par dagar bara. Och kom aldrig över 47 igen.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag får inte ihop detta riktigt. Worldometer Corona säger 161 nya fall i Sverige nu och fortfarande 68 som är critical/serious. Men man säger också bara 1 ytterligare död, alltså 21 döda.

Samtidigt säger Afton-fnasket att ytterligare två person dött i Östergötland. Det borde väl då vara 23 döda?

Då ska jag förklara. Worldometer ligger efter ett tag. Samma med Italiens siffror som kommer efter kl 18. Det tar en stund innan dom läggs upp på worldometer.
Citera
Medlem
Nu inför även Grekland karantän och utegångsförbud, med start imorgon.

Mördar-Anders fortsätter hålla Sverige öppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Just dödstalen beror nog på i vilken utsträckning vi kan isolera riskgrupperna. Men sett till smittspridning så är det kanske inte otroligt?

Sett till antalet smittade kan jag absolut hålla med, där kommer det ju alltid vara gissningar, då det sedan länge finns ett rejält mörkertal i alla länder, och de officiella siffrorna bara tar upp de allvarligare fallen. Sett till dödlighet tror jag dock vi aldrig kommer upp i Italiens katastrofnivåer, och tror inget annat europeiskt land gör det heller, utom möjligen Spanien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Såå, du sitter alltså i Riksdagen?

Hur är stämningen där i dag? Mår ni bra?

Ifall du inte sitter i Riksdagen så är hela ditt inlägg bara luft, inget värt.

Ah! Kom med ett nonsensangrepp för att förlöjliga talaren när du inte har något vettigt att säga. Bra plan, dåligt genomförd. Ge dig in i sakfrågan istället eller koppla ner. Social distans kan vara skönt även på nätet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Norra Sentinel blir väl sista vita fläcken som klarar sig

Dock var väl inte utländska besökare så särskilt välkomna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in