2020-03-22, 17:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu har jag ju handlat för nära halva min likvid, men även lyckats sälja en liten skvätt ICA.

...
Roligt med någon som berättar om sina köp och om resonemang/tankar kring dem.
Citera
2020-03-22, 17:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Eric tror jag tjänar på detta, liksom annan telekom.
Jag är lite förvånad över att man sålt av det så pass som man gjort.
Folk där borde kunna jobba på som vanligt. Möjligen står någon av deras fabriker. Eller så räknar man med att dom åker på komponentbrist. Och det kan dom kanske råka ut för.
Men all utveckling borde rulla på obehindrat.
Citera
2020-03-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag är lite förvånad över att man sålt av det så pass som man gjort.
Folk där borde kunna jobba på som vanligt. Möjligen står någon av deras fabriker. Eller så räknar man med att dom åker på komponentbrist. Och det kan dom kanske råka ut för.
Men all utveckling borde rulla på obehindrat.

Och jag tror telekom lyfter på bekostnad av resande. Det är mycket som man vill kunna lägga utan personliga möten, så jag tror hela den tekniken får ett lyft.
Citera
2020-03-22, 17:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Och jag tror telekom lyfter på bekostnad av resande. Det är mycket som man vill kunna lägga utan personliga möten, så jag tror hela den tekniken får ett lyft.
Den tekniken har funnits länge men är inte så poppis av företagen.
Fö så är det nog inte i Ericsson du skall köpa då. Deras stora försäljning är radiobasstationer.
Det är väl mer de som tillhandahåller lösningar för möten över nätet som kan få lite mer försäljning. MSoft t ex. Fast det mesta borde redan vara på plats.
Naturligtvis kan cisco/juniper få en lite puff i försäljningen, men det borde vara försumbart. Den kapaciteten finns redan iom att man skall klara neflix på kvällarna.
Nej, jag tror inte det ger något.
Citera
2020-03-22, 17:40
Medlem
Spaniens siffror bekräftar Italien. Äldre sjuka dör. Tror nog dödstal per dag viker ner snart eller stabiliserar sig innan iallafall. Tror antal smittade är högre och att vi når 60% hyfsat snabbt.

Jag tror fokus som investerare ska ligga helt på USA nu. De ligger efter oss och har fler yngre i riskgrupp. Fetma och allt som kommer med det.

Just nu exploderar antal smittade i new York state. Inte bra i korta loppet men kan korta ner längden men med stort tryck på sjukvården.
Citera
2020-03-22, 17:42
Medlem
Citat:
Fö så är det nog inte i Ericsson du skall köpa då. Deras stora försäljning är radiobasstationer.
Det är väl mer de som tillhandahåller lösningar för möten över nätet som kan få lite mer försäljning. MSoft t ex. Fast det mesta borde redan vara på plats.
Naturligtvis kan cisco/juniper få en lite puff i försäljningen, men det borde vara försumbart. Den kapaciteten finns redan iom att man skall klara neflix på kvällarna.
Cisco har stor försäljning gällande videokonferens utrustning. Skärm, uppkoppling etc.
https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collaboration/video-collaboration/index.html
Citera
2020-03-22, 17:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mina lekmannatankar är att både institutioner, stora privata ägare och småsparare pendlar mellan hopp och förtvivlan i ett kaos som ingen egentligen upplevt tidigare.

Har du några tips från din son som man skulle kunna använda för att lära sig lite hur olika instrument och hävstänger funkar. Jag inbillar mig att det är läge för swingtrade för mig som inte är särskilt erfaren vad gäller börsen, men har lång livserfarenhet och kan tillåta mig att förlora några laxar utan att bli ledsen. Tack på förhand.
Absolut bästa tipset, det enda jag gett honom, är att skaffa ett avanzakonto, sätta in liten summa pengar 10k i hans fall, och kolla runt där och köpa/sälja med egna pengar för att lära av verkligheten. Satsa inte för mycket varje gång, då försvinner din slant blixtsnabbt.
Citera
2020-03-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Spaniens siffror bekräftar Italien. Äldre sjuka dör. Tror nog dödstal per dag viker ner snart eller stabiliserar sig innan iallafall. Tror antal smittade är högre och att vi når 60% hyfsat snabbt.

Jag tror fokus som investerare ska ligga helt på USA nu. De ligger efter oss och har fler yngre i riskgrupp. Fetma och allt som kommer med det.

Just nu exploderar antal smittade i new York state. Inte bra i korta loppet men kan korta ner längden men med stort tryck på sjukvården.

Ja, USA blir en nagelbitare och kan sänka börsen.

Fetman är vanligare in USA än här, och det påverkar såklart. Samtidigt om man skall se något positivt så bor de mer utspritt i det stora hela. USA är glesbefolkat jämfört med Italien.

Jag avvaktar som sagt med resten av kapitalet.
Citera
2020-03-22, 17:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vi har haft en tid där marknaden bara väntade på att hitta ett skäl för att den ska handlas ner.

Med stor sannolikhet kommer det följas av en tid där marknaden bara väntar på ett skäl för att den ska handlas upp igen.

Jag tror dom krafterna att se det man vill se till slut kommer bli större än att slaviskt räkna antal döda individer.
Det är också min tanke, att det inte är corona som ensamt sänkt börserna, alla var redan på tå eftersom det stigit så länge. Corona var bara den utlösande faktorn. Dock växer corona som effekt dag för dag, och blir t.ex flyget stoppat globalt i 2 månader så är det ofattbara belopp som bara försvunnit typ 1000 miljarder. Så det finns även företags-nischer som kommer att dö direkt av corona. Men jag kan nästan inte se några sådana svenska företag, möjligen scandic och hotell-branschen. men samtliga svenska börsföretag kan räkna med minst 10% mindre omsättning i år, och sannolikt större dipp i vinsten. Och det är den positiva analysen.
Citera
2020-03-22, 17:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Får återkomma men uppfattat det som att man fortfarande väntar på toppen i italien. Det verkar väl dessutom inte gälla hela Italien eller? Dvs är väl en region som är värst.
Om dagens dödssiffror bara gäller 25% av Italien och det blir lika illa i hela Italien så är det inte bra. men jag tror att totalstoppet nu i Italien gör att det inte kommer att utvecklas så. Men om Våg 2 kommer och det fortfarande inte finns mediciner så kan det hända igen redan i år. Denna gång kommer man dock att stoppa allt i landet direkt. Med enorma kostnader som följd.
Citera
2020-03-22, 17:54
Medlem
Citat:

Jag tänker det kanske boostar 5G och lösningar för medicinsk övervakning eller liknande?

Fan vet jag, haha

Cisco säger ni?
Citera
2020-03-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om dagens dödssiffror bara gäller 25% av Italien och det blir lika illa i hela Italien så är det inte bra. men jag tror att totalstoppet nu i Italien gör att det inte kommer att utvecklas så. Men om Våg 2 kommer och det fortfarande inte finns mediciner så kan det hända igen redan i år. Denna gång kommer man dock att stoppa allt i landet direkt. Med enorma kostnader som följd.
Verkar komma in lägre idag. Avvaktar Wegerup. Ingen anstormning på svenska sjukhus som man trodde. Som sagt, fokus USA nu. Antal smittade exploderar i new York state.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in