2020-03-22, 16:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
USA sjönk ytterligare 5% i fredags. I Italien dör nästan 1000 pers per dag. New York har blixtsnabbt fått 8000 smittade, och inom 9 dagar börjar en del av dem dö. Jag är inte säker att din analys är rätt till på måndag.
Som sagt, det kan bli ett par ras till innan det vänder, under ytterligare några veckor. När marknaden har tagit in det enkla faktum att 85% av alla som dör är över 85 år (uppgift från Anders Tegnell idag) kommer man inse att Corona inte har den effekt på den arbetsföra delen av befolkningen som man tror.
Vill man vara lite cynisk kanske det rent av innebär lägre kostnader för vården i framtiden, då många gamla och multisjuka helt enkelt dör och inte längre belastar vården.
Vi har förstås den stora osäkerhetsfaktorn USA, som är en stor exportmarknad för Sverige. Om USA stannar av under flera månader kommer det påverka våra exportföretag dramatiskt. Hur som helst är det osäkra tider som väntar.
Citera
2020-03-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
En fråga. Om nu Coronaviruset får konsekven att många äldre/medelålders dör, borde inte det lite granna ta bort marknaden för cancermediciner? Det är trots allt den gruppen där cancer är som störst.

// CC
Kan inte annat än instämma, läkemedelsföretag kan bli stora förlorare om man ser det krasst. Dör en hel del guldkalvar just nu, åldersgruppen 70+ och multisjuka är rena guldgruvan för dessa företag.
Citera
2020-03-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Som sagt, det kan bli ett par ras till innan det vänder, under ytterligare några veckor. När marknaden har tagit in det enkla faktum att 85% av alla som dör är över 85 år (uppgift från Anders Tegnell idag) kommer man inse att Corona inte har den effekt på den arbetsföra delen av befolkningen som man tror.
Vill man vara lite cynisk kanske det rent av innebär lägre kostnader för vården i framtiden, då många gamla och multisjuka helt enkelt dör och inte längre belastar vården.
Vi har förstås den stora osäkerhetsfaktorn USA, som är en stor exportmarknad för Sverige. Om USA stannar av under flera månader kommer det påverka våra exportföretag dramatiskt. Hur som helst är det osäkra tider som väntar.
Marknaden har inte trott att det är någon annan grupp än just 80+ som dör. Det är inte oro för att arbetsföra människor ska bli sjuka och dö som är inprisade. Det är åtgärderna som införs för att platta ut kurvan som får ekonomin att tvärnita.
Citera
2020-03-22, 16:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min son 20 år har börjat gå in på börsen med pyttebelopp, han köper bull eller bear ca varannan dag och han tjänar pengar varje gång. Det är nästan regelbundet att börsen tokdippar eller tokstiger, och med hävstång x 10 så tjänar man oerhört när det går upp men förlorar sitt lilla belopp när det går ner. Garanterat win i det långa loppet.

Någon som har en teori om varför det svajar så enormt? Uppenbarligen finns det ett inneboende tryck uppåt, kanske de som fortfarande inte fattat vad som hänt och ser otroligt låga priser. Men varannan dag så bestämmer sig någon, indexfonder?, att allt ska säljas oavsett pris så det blir inte långlivat.

Någon som har en teori om vem som säljer oavsett pris?
Mina lekmannatankar är att både institutioner, stora privata ägare och småsparare pendlar mellan hopp och förtvivlan i ett kaos som ingen egentligen upplevt tidigare.

Har du några tips från din son som man skulle kunna använda för att lära sig lite hur olika instrument och hävstänger funkar. Jag inbillar mig att det är läge för swingtrade för mig som inte är särskilt erfaren vad gäller börsen, men har lång livserfarenhet och kan tillåta mig att förlora några laxar utan att bli ledsen. Tack på förhand.
Citera
2020-03-22, 16:20
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Marknaden har inte trott att det är någon annan grupp än just 80+ som dör. Det är inte oro för att arbetsföra människor ska bli sjuka och dö som är inprisade. Det är åtgärderna som införs för att platta ut kurvan som får ekonomin att tvärnita.
Det är sant. Men när marknaden inser att kulmen på detta är nådd och ett uppdämt konsumtionsbehov väntar, kommer börsen att vända uppåt igen. Folk längtar efter att resa och gå på restaurang och köpa grejer igen. Frågan är bara hur långt vi har kvar till dess.
Citera
2020-03-22, 16:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Hittills har man inte sett samma åldersfördelning på de som intensivvårdas i Holland, Sverige och USA. där är 50 % under 65 år.

Citat:
Det är sant. Men när marknaden inser att kulmen på detta är nådd och ett uppdämt konsumtionsbehov väntar, kommer börsen att vända uppåt igen. Folk längtar efter att resa och gå på restaurang och köpa grejer igen. Frågan är bara hur långt vi har kvar till dess.
Det tog tre-fyra månader för Kina att komma till rätta med sin corona så till sommaren kanske det lugnar ner sig här i Sverige.
Citera
2020-03-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej. Du menar nog något annat även om jag inte begriper vad.

Sveriges bnp: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2016/bruttonationalprodukten-bnp/

Helt riktigt, jag menade högst ökning av tillväxten. Men det är inte helt enkelt att få fram rätt modeller för beräkningen eftersom det låg i den tidens anda att vilja framhäva en låg tillväxt i syfte att mer och mer frångå "den svenska modellen" och driva en annan ekonomisk politik.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1133852/FULLTEXT01.pdf

Det är knepigt att mäta vad som räknas som "tillväxt" och framförallt hur man ska jämföra den över tid och med andra länder.

Och tittar vi på BNP per innevånare ser det inte fullt lika ljust ut

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp-per-capita/
Citera
2020-03-22, 16:36
Medlem
Nu har jag ju handlat för nära halva min likvid, men även lyckats sälja en liten skvätt ICA.

I min maggrop finns en viss oro för att jag varit för snabb på det. Det ser ut som om Corona kommer att påverka ekonomin en längre tid, även om vi kanske inte är nedstängda på det här viset så länge. Jag menar att när vi kommer ut i ljuset igen efter påsk (någon vecka därefter) så finns oron där för en andra våg och att smittan är kvar.

Det innebär ju att det kan bli nya restriktioner, nya nedstängningar. Jag tycker inte börsen är prisad för det idag.

Damned if I do, damned if I don't... jag vill verkligen in med likviderna nu, de har segat på räntekonto länge. Och visst låg börsen tämligen stilla fram tills 2019, men....

De aktier jag nu köpt har varit till stor del ganska defensiva ändå. SAAB påverkas ju t ex inte i det korta perspektivet, men här finns risker för förseningar i leveranser av Gripen till Brasilien, alltså att Brassarna skjuter upp det hela. Det finns kanske risk för liknande förseningar och att vapenmarknaden blir sur några år.

Eric tror jag tjänar på detta, liksom annan telekom.

LUPE var mer ett höftskott, en chansning, men jag handlade efter att skiten träffat fläkten där.

Medicover driver vårdcentraler och vårdlab i Polen, Tyskland och där i krokarna.Jag har faktiskt ingen aning om de straffas eller inte. Man kan tycka de har mycket att göra, men samtidigt drar man kanske in lite på andra vård- och labtjänster? Allt är Corona nu? Men den gick ner en tredjedel och är tillbaka kursmässigt där jag handlade för ett par år sedan så varför inte?

Bankerna jag köpte... ptja... man skall äga en bank, det har alltid varit min devis. Nu har jag varit utan i många år och det har inte varit köpläge. Tycker nu bankerna generellt är väldigt nedpressade. Köpte SHB och SEB. Det är banker med mycket lån till småföretag... jaja, jag hoppas på turen där.

VBG är mitt favoritbolag. De brukar pressas ganska mycket i lågkonjunkturer med både vikande försäljning och marginaler. De tar ett stort ansvar för sina anställda, permitterar ogärna. Men de är grymt starka i grunden. Jag sålde 25% före rapport på 170 SEK, köpte tillbaka för den likviden nu på 112. Det blev fler aktier då. Före Corona satt jag bara och väntade på förvärv och det blir ju inte dyrare för VBG nu med Corona. Solida, starka ägare.

Vad gör jag nu?

Den andra halvan av likviderna väntar jag med tills ljusare dagar. Jag vill se vart detta bär. Sedan är tanken att handla i sådant som straffats av Corona, och vara med på återhämtningen. Det blir tillverkningsbolag.

Så är ju frågan vad jag letar efter... ABB skall jag köpa. Men jag har inte orkat klydda med källskatter under denna period. Aktierna ligger i utdelningskarantän (hihi) och jag har inte velat öka.

Så vad blir det?? NIBE, Thule, Volvo, Husqvarna.... jag vet inte... öka i LUPE?

Det finns att tänka på...
Citera
2020-03-22, 16:41
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Kan inte annat än instämma, läkemedelsföretag kan bli stora förlorare om man ser det krasst. Dör en hel del guldkalvar just nu, åldersgruppen 70+ och multisjuka är rena guldgruvan för dessa företag.

Precis det jag funderar över. Om det är det som blir konsekvensen av Corona. Cancer på barn kommer det alltid finnas ett intresse för men den gruppen är (tack o lov) inte särskilt stor utan det är "boomergruppen" som utgör volymen. Om de försvinner...

// CC
Citera
2020-03-22, 16:46
Medlem
Citat:
Exakt, USA har precis börjat med åtgärder. Ligger någon vecka efter oss. De har ju en fetmaproblematik med allt som följer på det som vi får se vad corona gör med.

USA är extremt känsligt för nedgång i konsumtion. Och med deras låneproblematik så kan det bli katastrof. Det är åtgärderna som är problemet för börsen inte direkt att människor dör.

Som sagt, observation på USA gäller.
Citera
2020-03-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu har jag ju handlat för nära halva min likvid, men även lyckats sälja en liten skvätt ICA.

I min maggrop finns en viss oro för att jag varit för snabb på det. Det ser ut som om Corona kommer att påverka ekonomin en längre tid, även om vi kanske inte är nedstängda på det här viset så länge. Jag menar att när vi kommer ut i ljuset igen efter påsk (någon vecka därefter) så finns oron där för en andra våg och att smittan är kvar.

Det innebär ju att det kan bli nya restriktioner, nya nedstängningar. Jag tycker inte börsen är prisad för det idag.

Damned if I do, damned if I don't... jag vill verkligen in med likviderna nu, de har segat på räntekonto länge. Och visst låg börsen tämligen stilla fram tills 2019, men....

De aktier jag nu köpt har varit till stor del ganska defensiva ändå. SAAB påverkas ju t ex inte i det korta perspektivet, men här finns risker för förseningar i leveranser av Gripen till Brasilien, alltså att Brassarna skjuter upp det hela. Det finns kanske risk för liknande förseningar och att vapenmarknaden blir sur några år.

Eric tror jag tjänar på detta, liksom annan telekom.

LUPE var mer ett höftskott, en chansning, men jag handlade efter att skiten träffat fläkten där.

Medicover driver vårdcentraler och vårdlab i Polen, Tyskland och där i krokarna.Jag har faktiskt ingen aning om de straffas eller inte. Man kan tycka de har mycket att göra, men samtidigt drar man kanske in lite på andra vård- och labtjänster? Allt är Corona nu? Men den gick ner en tredjedel och är tillbaka kursmässigt där jag handlade för ett par år sedan så varför inte?

Bankerna jag köpte... ptja... man skall äga en bank, det har alltid varit min devis. Nu har jag varit utan i många år och det har inte varit köpläge. Tycker nu bankerna generellt är väldigt nedpressade. Köpte SHB och SEB. Det är banker med mycket lån till småföretag... jaja, jag hoppas på turen där.

VBG är mitt favoritbolag. De brukar pressas ganska mycket i lågkonjunkturer med både vikande försäljning och marginaler. De tar ett stort ansvar för sina anställda, permitterar ogärna. Men de är grymt starka i grunden. Jag sålde 25% före rapport på 170 SEK, köpte tillbaka för den likviden nu på 112. Det blev fler aktier då. Före Corona satt jag bara och väntade på förvärv och det blir ju inte dyrare för VBG nu med Corona. Solida, starka ägare.

Vad gör jag nu?

Den andra halvan av likviderna väntar jag med tills ljusare dagar. Jag vill se vart detta bär. Sedan är tanken att handla i sådant som straffats av Corona, och vara med på återhämtningen. Det blir tillverkningsbolag.

Så är ju frågan vad jag letar efter... ABB skall jag köpa. Men jag har inte orkat klydda med källskatter under denna period. Aktierna ligger i utdelningskarantän (hihi) och jag har inte velat öka.

Så vad blir det?? NIBE, Thule, Volvo, Husqvarna.... jag vet inte... öka i LUPE?

Det finns att tänka på...
Kort svar, du kan ha varit för snabb ja. Men samtidigt har du inte gjort en dålig affär om du är lång och beredd att blunda för eventuella nya störtdykningar.
Citera
2020-03-22, 17:05
Medlem
Många läkare har förlorat stora summor pengar på börsen och är ofokuserade på jobbet vilket är en fara för patientsäkerheten. Har en bror som är njursjuk och haft problem med stafettläkare som ger olika besked hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in