Citat:
Ursprungligen postat av
Offervilja
I den här världen finns det 820 pizzerior som serverar äkta napolitansk pizza (vera pizza napoletana). Det ska då vara den riktiga pizzan. Om jag som ett vanligt litet luder boendes i Märsta skulle bli bjuden på en sådan där skrytpizza från typ Paolo Robertos restaurang, skulle jag då tycka att den var godare än vad en vanlig fet kebabpizza bakad av en hårig turkmästare är?
Det där med Napolitansk pizza är ju faktiskt bara ett kommersiellt jippo.
Åtminstone till övervägande del.
Men, om du vill sikta på att bli en pizza-finsmakare så måste du lära dig ett och annat. Och framförallt lära om det du en gång lärt dig, om pizzan.
För som alla vi andra så har vi ju fått lära oss att en pizza det är sånt där som man handlar på pizzerian, som ska bestå av så hutlöst många olika ingredienser som möjligt ... nära på iaf.
Det är inte så den Äkta pizzan är tänkt att avnjutas.
Men, som sagt, det finns ändå några små knep att ta till.
Som tex att helt Sluta med ofoget att beställa pizzorna på menyn nedanför de översta.
Dvs de enda Äkta pizzorna på menyerna är ju de enklaste, de som praktiskt taget ingen "svennebanan" beställer - någonsin.
1. och 2. på menyn är ju bland de minst beställda pizzorna i Sverige.
Och det är alltså:
1. Margarita (bara bröd, tomatsås och ost alltså).
2 Funghi (som ovanstående men med det extra tillägget Svamp).
Och anledningen tillvarför detta är det genuina i pizzavärlden beror ju på att pizzan som "kreation" kommer till sin sanna rätt när just dessa, få, ingredienser kombineras i pizzaugnen.
Bröd, tomat och ost som gratineras - med svampar om man vill.
Detta är ett sk "äktenskap i himlen."
Så, när du då börjat beställa, bara dessa pizzor, från de olika pizzeriorna du besöker, så kommer du snart lära dig vilka som gör bäst och vilka som gör sämst.
Sådant som "tjock degig botten" kan förstöra hela glädjen med att äta en pizza. Och tyvärr så är de allra flesta kvarterspizzerior så jävla dåliga att det oftast är sådant de presterar.
En Äkta pizza måste alltså ha Tunn botten - som man kan få till genom att snurra degen på fingret i luften (som de gör på filmerna alltså). Även om det förvisso Kan gå att få till det hjälpligt genom att kärleksfullt knåda ut i cirklar också. Men den flygande degen är den överlägsna och den "Napolitanska" dessutom.
Några få pizzerior bara kan konsten att göra en äkta pizza.
Och de behöver inte ha minsta lilla anknytning till "Napolitanska pizzabagareföreningen" för den delens skull.
Det enda som krävs är självrespekt och sann kärlek till hantverket.
Angående den "sanna kärleken" så blir jag alltid lika glad och nöjd när jag på en ny pizzeria får se hur pizzabagaren "klappar" på sin deg när han blivit nöjd med den ...
För så gör man ju bara om man verkligen känner en sann kärlek till sin pizza ... eller hur.
I Malmö finns det en sådan pizzeria, nära Värnhemstorget. Egentligen inte ens italiensk utan mellanöstern. Men allt de lägger på tallrikarna därinne får alltid samma kärleksfulla uppmärksamhet av personalen.
Den ligger nästan granne med Lazio, men ett kvarter närmare Kirseberg bara.
De är riktigt bra faktiskt. Klappar på sina pizzadegar och pyntar med omsorg.
T.o.m. halloumitallriken lägger de upp med kärlek och respekt.
De är förmodligen bland de allra bästa i Malmö - och då inkluderar jag ändå den sk Napolitanska pizzerian som också finns (om den finns kvar alltså).
Men jag kan gärna rekommendera vem som helst att handla sin "Funghi" där på det stället.