2020-03-22, 17:18
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Många läkare har förlorat stora summor pengar på börsen och är ofokuserade på jobbet vilket är en fara för patientsäkerheten. Har en bror som är njursjuk och haft problem med stafettläkare som ger olika besked hela tiden.

Tror inte på det. Ska man vara rädd för något så är det snarare för utarbetad vårdpersonal. Dvs både läkare och sköterskor. Personlig ekonomi är enligt min bedömning en mycket låg riskfaktor i vården även om det kan finnas något enstaka undantagsfall.

// CC
Citera
2020-03-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tja, det är ju lätt att avfärda inlägg man inte gillar som naiva utan att komma med ett uns av motargumentation.

Men för sakens skull så kan jag säga att att jag gärna hör motargumentationen. För den vore intressant.

Vad är det tex som gör att du (ni) inte tror att folk kommer börja käka pizza igen, att folk inte kommer börja flyga charter igen? Varför skulle vi inte börja konsumera som vanligt igen?

Det dör massa folk, visst, men vi vet alla att de överlägset flesta är gamla som ändå inte bidrar till konsumtionen i någon jättestor utsträckning. De flesta är rent krasst en belastning för samhället redan innan de blev smittade av Corona.

Så ni som inte tror det blir business as usual, vad är era argument för det?
Nej visst, det blir nog ingen större påverkan efter att tusentals företag gått i konkurs och massorna fått gå från sina hem. Det är bara att starta upp igen. Nej, folk får sina liv förstörda och det tar lång tid att reparera.
Citera
2020-03-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
En del av de branscher som drabbas är ju egentligen branscher som "borde gå under" om det rådde normala marknadsförhållanden.
...
Skönt att höra att det finns andra som inser hur hela det svenska systemet är felbyggt från början.
Citera
2020-03-22, 17:30
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Långt ifrån en ekonom, men vi kan ju resonera i frågan. Vi står inför kanske 30% arbetslöshet om ett tag. Staten kommer behöva låna till detta. Därtill så kommer staten vilja inflaera bort värdet på akassa, pension och soc. De kommer alltså trycka pengar i en otrolig mängd. Eller som det heter nu, ge lån till företag mm. Kommunerna är i dåligt skick. Vi har stora mängder av människor som aldrig har jobbat.

Jag skulle vilja säga att det blir hyperinflation.

Tack, det märks. En lågkonjunktur - som du beskriver - går vanligtvis hand i hand med deflation, om något. Varför jag trots det ställde min fråga, var på grund av att många ser det som nu sker som en "perfect storm" med risk för stagflation.

Eftersom du inte tog med några av de faktorerna, nöjer jag nog med ditt konstaterande om att du inte är ekonom.
Senast redigerad av Cruachan 2020-03-22 kl. 18:19.
Citera
2020-03-22, 17:30
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Nej visst, det blir nog ingen större påverkan efter att tusentals företag gått i konkurs och massorna fått gå från sina hem. Det är bara att starta upp igen. Nej, folk får sina liv förstörda och det tar lång tid att reparera.

Finns det något alternativ är min undran. Ska vi fortsätta att trycka in hundratals miljarder skattekronor på att hålla liv i företagen en extra månad så att dom anställda ska få 90 % av lönen? Dessa hundratals miljarder som vi lånar nu kommer vi att få betala tillbaka i generationer framöver.

Man dör inte av att leva på a-kassa några månader. Gamla konkursbon kommer att köpas upp och nya företag startas. Likviderade företag kommer att rekonstrueras.

Ska Sverige som enda land i VÄRLDEN låta allting rulla på som vanligt? Jag förstår inte vad näringslivet inbillar sig att regeringen kan göra. Vi är en exportnation, det är hela nationens livlina. Vi kommer inte att kunna rädda några storföretag om inte exporten kommer igång igen, och just nu är hela världen tillsluten pga restriktioner i ANDRA länder, inte pga restriktioner i Sverige.
Citera
2020-03-22, 17:31
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Många läkare har förlorat stora summor pengar på börsen och är ofokuserade på jobbet vilket är en fara för patientsäkerheten. Har en bror som är njursjuk och haft problem med stafettläkare som ger olika besked hela tiden.

Kul inlägg. Din bror får sämre vård för att hans läkare förlorat pengar på börsen?

Har du något förslag på vad vi borde göra åt saken?
Citera
2020-03-22, 17:34
Medlem
Maduros avatar
Man spekulerar med en arbetslöshet på 20-40% i Sverige. Någon som förstår arbetsmarknaden och som kan uttala sig angående huruvida det är rimligt?
Citera
2020-03-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Stureplansgruppen men Vimal i täten får gärna gå i graven också.

När dessa nattklubbs-moguler märker att storebror inte kommer att hjälpa dom så tror jag ändå de kommer ”få fram” pengar om det väl krisar.

Fyfan..Stureplansgeuppen omsätter i snitt 1.2 miljarder och gör alltid väldigt gröna siffror. Ändå kommer nigeriabreven direkt där det ska tiggas skattepengar...
Citera
2020-03-22, 17:45
Medlem
Haddock93s avatar
Fan va sjukt att man nu inte får träffas mer än 2 personer samtidigt i Tyskland (!!!).

Lär väl inte hjälpa ekonomin direkt.
Citera
2020-03-22, 17:57
Medlem
Vi är inne på okänd mark, rätt väg är helikopterpengar o då lika mycket i månaden som en svartskallefamilj får i månaden, annars så kan ju ni åka ner till ICA med era teslas när vi har superinflation, men räkna då att ni blir av med varorna när ni går ut- på ett eller annat sätt,
ni kan ju stå där och diskutera med en svältande svensk.....
Citera
2020-03-22, 18:00
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fan va sjukt att man nu inte får träffas mer än 2 personer samtidigt i Tyskland (!!!).

Lär väl inte hjälpa ekonomin direkt.

De hotar med mycket saftiga böter om du deltar i s k Corona party, så tyska staten kan ev få extra inkomster.

Det är utlovat 500 miljoner till idrotten. Det lilla jag sett så vill inte ministern med rastaflätorna detaljstyra.
Björn Eriksson, ordförande i Riksidrottförbundet lär få klagomål från minst tre håll. Storklubbar som är aktiebolag, storklubbar som ör idiella föreningar samt alla småförbund.

I min lördagstidning uppgavs förlorade inkomster vara ca:
Ishockey 196 miljoner
Fotboll 151 miljoner
Handboll 40 miljoner
Basket 33 miljoner
Skidor 28 miljoner
Friidrott 10 miljoner
Hästsporten.... vem vet?
Citera
2020-03-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Finns det något alternativ är min undran. Ska vi fortsätta att trycka in hundratals miljarder skattekronor på att hålla liv i företagen en extra månad så att dom anställda ska få 90 % av lönen? Dessa hundratals miljarder som vi lånar nu kommer vi att få betala tillbaka i generationer framöver.

Man dör inte av att leva på a-kassa några månader. Gamla konkursbon kommer att köpas upp och nya företag startas. Likviderade företag kommer att rekonstrueras.

Ska Sverige som enda land i VÄRLDEN låta allting rulla på som vanligt? Jag förstår inte vad näringslivet inbillar sig att regeringen kan göra. Vi är en exportnation, det är hela nationens livlina. Vi kommer inte att kunna rädda några storföretag om inte exporten kommer igång igen, och just nu är hela världen tillsluten pga restriktioner i ANDRA länder, inte pga restriktioner i Sverige.
Regeringen måste tillfälligt vidta vissa planekonomiska åtgärder för att dirigera om landet mot självförsörjande, istället för att vara ett land som är såpass beroende av import/export. Befolkningens basala livsförutsättningar måste tryggas och det är där arbetskraften bör sättas in. Detta måste ske genom såväl statliga projekt som befintliga och något senare nya privata företag. Många företag idag kan bli obsoleta och dessa tvingas styra om sin verksamhet eller lägga ner. I de fall de lägger ner åligger det staten och kvarvarande relevanta företag att engagera deras arbetare. Detta är enda utvägen och man kommer aldrig kunna förlita sig på den globala marknaden i framtiden igen. Det är i grunden en nödvändig omställning för landet även utan något coronavirus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in