2020-03-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vad skulle släktingar kunna säga om en anhörig meddelas ha avlidit av en annan orsak än corona?

Hur dumma tror du att svenskar är, egentligen? Nähä, farfar fick influensa, togs in på sjukhuset och dog sedan av en helt vanlig hjärtinfarkt...?
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Faktum kvarstår. När vi får höra ”800 döda” så är frågan, var det Corona eller någon av deras andra sjukdomar? Det är högst relevant att fråga sig det.
Det är så att för dem som avlider i hemmet med lunginflammation INTE kategoriseras som Corona, så give and take.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asterisk99
konstigt .. inga sådana besked för min del

Mycket märkligt.
På deras hemsida finns information om att aktivitetsrapporteringen är inställd iallafall. Det måste ju menas att man inte ska behöva springa på intervjuer och bli smittad.
Har du kollat där igen om det inte har ställts in besök?
Beslutet kom ju i fredags iofs, så alla kanske inte har fått meddelandet ännu.
Det kommer nog till dig med.
Citera
2020-03-22, 16:42
Medlem
Ikväll med steffes tal till nationen måste något fan hända.

Annars hade han lika gärna kunnat ha ännu en presskonferens...

Undrar verkligen vad som komma skall ikväll? Vad tror ni?

Tror fan det är mer än tvätta händerna.
Citera
Medlem
HAARPs avatar
Har tillbringat 4 arbetsveckor på kontoret med torrhostande kollegor som återvänt från skidsemester i Italien.

Känner mig dock fortfarande oförskämt frisk och kry.Kanske biter inte coronaviruset lika lätt på mig med blodgrupp 0 eller så har bara haft tur än så länge.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Jag är rädd att det där är för komplicerat för gemene idiot i det här landet, tyvärr.

De flesta förnekare vet inte ens vad ordet exponentiellt betyder, vad skillnaden är mellan virus och bakterie, att covid-19 inte är influensa, många har inte ens jobbat med grafer så de vet inte ens vad de är avsedda för.

Tro det eller ej men det ser jag dagligen när man pratar med dem.

Sen finns det den andra förnekande skaran, ignoranterna. De blundar medvetet för vad som händer pga personliga skäl. De blir personligt träffade av detta, men ännu värre när någon försöker förklara det hela. De vill helt enkelt inte höra, de skulle kunna förstå men de vill inte.

Vissa gör så för att skydda sig själva mentalt (Försvarsmekanism), andra för att skydda sina personliga ägodelar som tex egen firma i form av butik, frisörsalong, bar, restaurang osv. De hetsar folk att komma till dem och underminerar riskerna som nonsens.
De sprider systematiskt desinformation då de är desperata att de kommer konka.

Så jag tror inte det är lönt att förklara för någon som inte vill förstå. De vill helt enkelt inte.

Tror det tyvärr måste börja drabba dem mer för de ska ändra sitt egoistiska beteende.
Någon i familjen måste bli svårt sjuk för att de ska vilja acceptera att vi har ett krisläge och att pengar eller vardagliga rutiner inte är allt.

Håller helt med i det du skriver.
Förnekelsen kommer först från gemene man. Sen kommer aggressivitet. Efter ett tag övergår ilskan till en inre konflikt, sedan depression och acceptans. Enkel psykologi i trauma och kris.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
AT är inte samma som ÖB. Sjukhuset byggs upp på någon dag.
Efter tre dagar närmar man sig beslut om uppställingsplats för militärsjukhuset:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGmvLV/faltsjukhus-for-coronapatienter-flyttas, idag
Citera
2020-03-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz

Gissar personligen på karantän eller skolstängning. Kanske bara i Stockholm, men förhoppningsvis också i VG
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz

Jag tror han kommer presentera en mycket stor nedstängning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
En rapport från vårsolen.
Folk står glatt i klungor i villaområdet o pratar med varandra. Föräldrar umgås medans barnen leker vid strandkanten. Joggare flåsar förbi gångtrafikanter med minimalt avstånd. Närapå ingen viker av o försöker hålla avstånd (några få undantag med äldre kvinna o medelålders man).
Ungdomar i tonåren tyck inte överhuvudtaget insett att landet förbereder sig för en epidemi. I gårkväll/natt partajades det hos grannen längre ned på gatan.

Håller med om att man bör undvika arrangera större fester i dagsläget. Man bör ta det ganska lungt i några veckor till, men en extrem huskarantän tycks vara relativt obefogad i de flesta fall.

Allt mer som vi ser hur detta utvecklar sig tyder mer och mer på att det inte smittar så extremt lätt som en del förespråkar. Mycket pekade på det redan för flera veckor sedan egentligen, men det blev på mode att i turbofart publicera vetenskapliga artiklar med tveksam metodik som mer eller mindre tävlade i att överdriva virusets förmåga att smitta. Allt för att få artiklar publicerade och få sina namn inom forskningsvärlden uppmärksammade i media. Hemskt!

Det verkar snarare som boven har varit att man länge underskattade inkubationstiden och förmågan att smitta asymptomatiskt. Vid Medelhavet hann det sannolikt smitta något enormt på grund av den mera intima kontakten som människor har där, kanske i synnerhet när de hälsar.

Medan de mer indirekta kontakterna med andra människor som vi har här i Skandinavien onekligen kan smitta, så tycks mycket tala för att sannolikheten att smitta asymptomatiskt på det sättet är relativt låg.

Jag tror mörketalen är betydligt högre i Italien och vissa andra delat av södra Europa än vad de är i Norden. Mycket tyder på att Norden helt enkelt inte blev så extremt smittat som en del befarar och i Norge var man dessutom extra duktiga på att undvika kontakt med de äldre, vilket gör att de sannolikt får imponerande låga dödssiffror.

Observera att jag på inget sätt tar ställning till vad som är rätt sätt att agera på, jag bara påpekar vad all den observation jag gjort av COVID19 har fått mig att dra för slutsats. Sen kan det hända jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Hur dumma tror du att svenskar är, egentligen? Nähä, farfar fick influensa, togs in på sjukhuset och dog sedan av en helt vanlig hjärtinfarkt...?

Ja läser man många poster här eller på facebook osv känns det inte alls främmande att folk skulle vara så dumma.
Det är också så det gått till i Kina.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag är inte sarkastisk nu, men vad är grejen med att masstesta? Ingen blir frisk av att testa sig. Även en testad person kan gå till affären och smitta andra.
Då vet man smittans omfattning och du förstår att hålla dig isolerad. Dina kontakter kan smittspåras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in