2020-03-22, 16:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vi vet inget om vilka sociala kontakter ev smittade har haft, de som kan ha fört in smittan kan ju ha varit lågriskgrupp som arbetar och umgås med andra unga friska.
Det är ju bara en spekulation och inte en statistisk undersökning. 80 % får mycket milda symptom.

Och hur många är de 20% som inte får mild symtom på ett underlag av 1000?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Han försöker lura i folk att FHMs strategi fungerat så bra att nästan inga äldre blir smittade längre och därför kryper naturligt åldern på fallen ner.

USA, Frankrike, Holland och Spanien har alla rapporterat liknande siffror och även Italien har sagt att allt fler yngre börjar komma in, vilket blir naturligt om yngre är mer motståndskraftiga innan de uppsöker vård.

Men man kan ju hoppas han har rätt, tyvärr är det inte mycket som tyder på detta... Det är också lite otäckt att de enda dödsfall de ger ålder på är de som är gamla i övrigt är det tyst som i graven.

Samma sak i Sydkorea. Vet inte om de luras. En tredjedel av de smittade är unga kvinnor som inte röker. Deras dödstal är låga. Om hypotesen stämmer att yngre oftare har milda symtom så krävs det att många fler yngre ska vara smittade för att fler unga ska hamna på intensiven.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Oavsett hur det blir så har han varit en urusel kommunikatör som motsagt sig själv flera gånger, vilket har skapat stor oro i samhället då folk känner att man inte kan lita på vad myndigheterna säger.
Och i förlängningen är det regeringens fel. I såna här lägen ska politiker hålla i rodret, givetvis ska experter komma till tals, men det måste vara mer ”strukturerat”. Precis som du säger är AT en usel kommunikatör, och hans utsagor hade gjort sig bättre i rollen som typ bisittare. Han skulle också ha fått lov att strukturera sin information och renodla den.

För ett tag sen hävdade han mer eller mindre att Italien hade nåt sin peak, vilket ju var helt åt skogen. Visst kunde han få säga att det fanns tecken på en avmattning, men med tillägget att man inte kan dra några slutsatser utifrån det.

Som det är nu är det han som fått ”driva” hela samhället: smittbekämpning, ekonomi, politik, information etc. Det saknar han kompetens för och det är inte heller hans ansvar!
Citera
2020-03-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
[

Skyll på Tegnell, Kina försökte ju varna!

äh lägg av, så tegnell ska ståtillsvars för 13 000 döda. det finns en riktning man kan peka åt och det är mot kina.
Citera
2020-03-22, 16:31
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Bra mat att äta?

Broccoli (c-vitamin)

Jordnötter (zink, magneisum)

Fet fisk (d-vitamin)

Fyll gärna på med förslag.
Citera
2020-03-22, 16:32
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
[
Skyll på Tegnell, Kina försökte ju varna!
Trump anser att Kina varnade för sent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Tror lockdown kommer att minska ökning av nya smittade och efter 2 veckor minska ökning av dödstalen. Ser att Spanien hade 12 % nya fall nu jämfört antal fall t o m igår. När Italien hade lika många fall per capita (12-13 mars) var nya smittade ca 20 % av antalet fall dittills.
Ja, man får hoppas det ger effekt över tid för deras del. Annars har Italien ungefär tio tredagars-cykler kvar innan de väntas nå sin topp av antal nya döda/dag, i veckorna 16-17. Detta kommer inte bli vackert, och än värre om det inte hejdas.

Sverige däremot är långt ifrån en lockdown är min uppfattning. Kanske är vi försiktiga, duktiga med tvålen, kanske är det till vår hjälp att vår kultur omfattar en stor integritär zon (hur vi sitter långt ifrån varandra på bussen, många singelhushåll, etc). Vad vet jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det stämmer, det smittar även Aerosolt via avföring. Har påvisats i flygplan där smittade suttit, funnit virus på stolarna där passagerare suttit.
Fy tusan, så det är inte bara munskydd som gäller i kollektivtrafiken, även rejäl blöja behövs om man vill sitta ner.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Ok. Slarvigt men...
En tredjedel av den vuxna svenska befolkningen har högt blodtryck - hypertoni. Men många vet inte ens om att de är drabbade eftersom ett högt blodtryck ofta inte ger några symtom alls. (Källa Aftonbladet)
Stillasittande och stress en av många bidragande orsaker. Rätt många jobbar kontor och så i storstäderna.

De flesta som har högt blodtryck medicinerar ner det till måttligt förhöjt. Tror inte det är så farligt. Men orsaken till det höga blodtrycket är intressant, njursvikt, kranskärlen igenslammade eller andra hinder i blodomloppet o.s.v.
Värre med svagt hjärta som måste gå på högvarv vid en infektion. Men allt bidrar givetvis till att kroppen kanske inte orkar och då är en bakteriell lunginflammation kanske droppen. Bakterierna har de redan med sig men de får normalt ingen chans att föröka sig och ställa till med något.
Citera
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Va?
Om du håller smittan inom familjen så kan ju inte smittan öka ute i samhället.
Okej, utegångsförbud kan begränsa men att bara stänga ner institutioner gör bara att folk samlas hemma hos någon.
Exempelvis håller gymmet jag brukar gå till fortfarande öppet så jag tränade där härom dagen. Det var jag och en person till på gymmet och vi höll avstånd. Berättade detta på jobbet och blev typ utskälld för att jag varit ansvarslös. Själv hade han intimt kvällsmys med flickvännen. Om hon hade det så har han det nu.
Spelar ingen roll var man befinner sig så länge man är riktigt försiktig i kontakter med andra.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är en farlig tanke att tänka att det som sker i Italien o Spanien inte kan ske här.

Det är inget annat än ett mentalt halmstrå. Om en bartender kan smitta 100-tals så kan en kassörska göra det samma. Kan en skidliftsgondol smitta 10-tals så kan en buss göra det samma.

Just nu upplever jag inte att Sverige riktigt förstått allvaret i situationen. Det kommer väl först när dödstalen når över 100 per dag o vårdpersonalen gråter.

Jag tror absolut det som händer i Italien och Spanien kommer hända här, där säger jag inte emot alls. Men sett till folkmängd kommer vi nog inte ha samma antal döda per dygn. Men tror nog det kan peaka rätt högt när varenda vårdplats och IVA-plats är fulla. En topp på kanske 300-400 döda per dygn kanske?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
ITALIEN:

Smittad :383 (varav 60 nya i dag)

Allvarligt/kritisk sjuka : 35 !!! det är 16 nya i dag !!!

Döda : 12 (varav 1 nya i dag)

Friska: 3

35 Allvarligt/kritisk sjuka utav 383 smittade är MYCKET OROANDE,
det är ca 10% av de smittade som blir Allvarligt/kritisk sjuka.
Jag tror mer och mer på at viruset har muterat i Italien

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/[/quote]

Vi får se vad vår landsledre Löfven har att komma med kl.21.00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in