2020-03-22, 16:35
Medlem
gatyftfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast snuva och halsont är väl knappast Corona? Då har man feber, envis torrhosta. Hade själv någon märklig förkylning för ett par veckor sedan, lite snuva, lite hängig, lite yrsel och vissa besvär med att andas på nätterna, dock inget halsont. Nu känner jag mig helt återställd.

Ja, råden är ju att stanna hemma 48 timmar efter sista symptom oavsett(!) vad det är du haft. Förkylning, halsfluss, vanliga flunsan, Covid-19 spelar ingen roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Dock har man hittat virus i avföring, Så det finns en möjlig risk. Till ex i diarrémoln när man spolar.

Hur är det med läsförståelsen?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Fy tusan, så det är inte bara munskydd som gäller i kollektivtrafiken, även rejäl blöja behövs om man vill sitta ner.

Ja man kan ju försöka undvika att stoppa ansiktet på sätena i t-banan. Minns inte hur länge viruset kunde överleva på textil. Men på plast, upp till 3 dygn i rumstemperatur
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
För dem som inte fortfarande förstår exponentiell tillväxt:

https://youtu.be/Kas0tIxDvrg

Jag är rädd att det där är för komplicerat för gemene idiot i det här landet, tyvärr.

De flesta förnekare vet inte ens vad ordet exponentiellt betyder, vad skillnaden är mellan virus och bakterie, att covid-19 inte är influensa, många har inte ens jobbat med grafer så de vet inte ens vad de är avsedda för.

Tro det eller ej men det ser jag dagligen när man pratar med dem.

Sen finns det den andra förnekande skaran, ignoranterna. De blundar medvetet för vad som händer pga personliga skäl. De blir personligt träffade av detta, men ännu värre när någon försöker förklara det hela. De vill helt enkelt inte höra, de skulle kunna förstå men de vill inte.

Vissa gör så för att skydda sig själva mentalt (Försvarsmekanism), andra för att skydda sina personliga ägodelar som tex egen firma i form av butik, frisörsalong, bar, restaurang osv. De hetsar folk att komma till dem och underminerar riskerna som nonsens.
De sprider systematiskt desinformation då de är desperata att de kommer konka.

Så jag tror inte det är lönt att förklara för någon som inte vill förstå. De vill helt enkelt inte.

Tror det tyvärr måste börja drabba dem mer för de ska ändra sitt egoistiska beteende.
Någon i familjen måste bli svårt sjuk för att de ska vilja acceptera att vi har ett krisläge och att pengar eller vardagliga rutiner inte är allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Exakt jag samma. Börjar nästan acceptera att det är det.

Låt det bero, det hade jag gjort.
Känns hajpat att man vill baka av sin Corona sjuka.
Citera
2020-03-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Så här måste det vara:
Alla kommuner släppte i fredags ut ett stort haschmoln över befolkningen.
Det är därför alla lullar runt i ett rosa moln och köper helt obegripliga förklaringar på att det är bra att det är fler unga människor som ligger på intensiven.
Någon annan förklaring till denna kollektiva dumhet som nu går över alla bräddar kan jag inte komma på.
Problemet med AT är att han formulerar sig så tveksamt, och media utnyttjar detta och sätter honom på pottkanten. Men hans argumentation köper jag faktiskt - om det nu är så att äldre sluppit få sjukdomen och vi har 100 inlagda där många är unga, jämfört med att ha kanske 300 inlagda där många är äldre - då finns INGET dåligt med den saken.
Citera
Medlem
Den här tanken att Sverige mörkar dödsfall är ju skrattretande... Inga släktingar som orkar bry sig när deras nära och kära plötsligt försvinner från sjukhuset?

Vi är inte Kina.
Citera
Medlem
asterisk99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag fick beskedet via telefon i fredags.

konstigt .. inga sådana besked för min del
Citera
2020-03-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickname99
Varken Tegnell eller Kina är ansvariga. Viruset kunde lika gärna uppstått någon annan plats i världen. Shit happens när vi lever många och tätt på jorden. Om du vill skylla på någon så skyll på mänskligheten.

fast det finns ju X antal epidemiologer x antal böcker etc som pekar ut china och wuhan som det nästa pademi centrumet. ska man då rycka på axlarna när alla bevis varit tydliga men blivit ignorerade och säga"det kunde hänt någon annanstans"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickname99
Det finns och har aldrig funnits någon plan om flockimmunitet. Det är totalt missförstånd av vad som sägs. INGEN vill att folk blir smittade, ALLA vill att det ska ta slut. MEN, faktum är att det är i stort sett omöjligt att bromsa när det väl blivit en pandemi - det räcker med en enda sjuk person så är snurran igång igen.

Planen är att bromsa smittan så mycket det går, men inom rim och reson för effekterna av åtgärderna. Bromsar vi framfarten har sjukvård och produktion av utrustning chans att hinna med för att minimera antalet döda. Likaså ger det mer tid att ta fram ett fungerande vaccin eller botemedel.

Det är oerhört viktigt att sätta in rätt åtgärder vid rätt tillfälle. Att agera på folks panikkänsla som säger "bara någon gör något så känns det bra" är det sämsta vi kan göra. Stänga gränser, skicka hem folk för tidigt, osv. riskerar bara att förvärra problemen eller orsaka obotlig skada i samhället på andra sätt. Sätt in åtgärder när det är dags, inte för att någon vill ha en snuttefilt.

Att sen säga att vi, så småningom, kommer att uppnå en flockimmunitet är ett oundvikligt faktum om inget vaccin tas fram. Men det är inte ett mål i planen.

Precis. Fattar inte att folk inte förstår att flockimmunitet är en oundviklig konsekvens, inte en STRATEGI.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
För säkerhetskull är talet förinspelat. Riktig landsfader
Det känns bra, så de kan klippa till det så det låter bra.
iofs är väl det normals i sådana här saker, tal till nationen att det sker live.
Har de ingen studio på regeringskansliet, där Steffe kan sända live?
Citera
2020-03-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Problemet med AT är att han formulerar sig så tveksamt, och media utnyttjar detta och sätter honom på pottkanten. Men hans argumentation köper jag faktiskt - om det nu är så att äldre sluppit få sjukdomen och vi har 100 inlagda där många är unga, jämfört med att ha kanske 300 inlagda där många är äldre - då finns INGET dåligt med den saken.

Nej problemet med AT är att han är självgod och gör förutsägelser gång på gång som retrospektivt ger honom minskad trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in