2020-03-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Att yngre än väntat intensivvårdas kan bero på dels vilka som kom från Italien och deras närmaste kretsar. MEN OCKSÅ... att vi vägrat stänga SKOLORNA i tid!! Barn kommer hem och smittar föräldrar.
Många i riskgrupper. Ibland utan att veta om det.

Det vi ser nu visar bara hur smittan började i Sverige, inte hur det kommer att vara.

Samtliga av de yngre på IVA som Tegnell fått information om bär på andra underliggande sjukdomar.

– Det är inte vilka unga som helst. De fall jag känner till bedöms också ha stor chans att klara sig. Även om man är i medelåldern och har en svår lungsjukdom löper man betydligt mindre risk att bli svårt sjuk av corona än en frisk äldre person.

Det har ingenting med skolorna att göra. Idiot.

Finns INGA rapporterade fall av skolbarn i världen som krävt IVA.
Citera
2020-03-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Den yngsta är ju dock 26 år och går med stor sannolikhet inte i skolan
Sfi? Komvux? Univ? Det går att plugga som 26.
Citera
2020-03-22, 14:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nederländerna i dag 😑

” Det bekräftade antalet smittfall i Nederländerna har det senaste dygnet stigit med 573 till 4 204. Samtidigt konstateras 43 nya dödsfall i landet. ”

Källa svt.se/reuters
Ja, holland ligger pyrt till. Är det för att det är så tättbefolkat?

Igår låg de på en sjundeplats i listan av länder men flest coronadöda per capita:

https://www.statista.com/statistics/1104709/coronavirus-deaths-worldwide-per-million-inhabitants/
Citera
Medlem
xmzs avatar
”Det är ju ingen explosionsartad spridning”
”Vården blir ju inte överbelastad”
”Det kommer inte dö 100k människor”
”Jag håller med alla ovan, det är inget allvarligt”

Nä, vad fan beror det på? Det är just alla åtgärder som vidtagits i hela samhället som bromsar det.
Citera
Medlem
Jag är rätt säker på att dagens dödssiffra (1) är inkorrekt. Det är bara att dom större regionerna (främst stockholm tänker jag på nu) nog inte har rapporterat in sina siffror ännu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast symptomen är tämligen exakta.. först feber och huvudvärk, sedan ont i halsen och bröstet med hosta (även om jag inte haft så mkt), en jävla värk i nacken med, i det värre skedet efter ca 5 dagar även andnöd och runt den tiden försvann även smak och lukt helt fullständigt och har inte kommit tillbaka än. Det sistnämnda har jag aldrig någonsin råkat ut för tidigare. Visst kan man få lite sämre smak om man är förkyld men nu är jag inte alls täppt i näsan eller så men ändå finns absolut ingen som helst smak, testade att äta ren pepparrot och Tabasco på en sked, ingenting kändes annat än att det stack i tungan. Sjukt märklig känsla

Det går ju aldrig att utesluta, men det jag nämner är att sannolikheten är låg baserat på aktuell epidemiologi. Symptom för förkylningsvirus är aldrig exakta och varierar mellan individer.
Citera
2020-03-22, 14:58
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vaccin och medicin, hur går det med det?

Norge ska börja testa Remdesivir på Tisdag, jag tror att där är lösningen faktiskt själv också..
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Folktandvården hade stängt touch skärmarna, de hade satt en stor Virus varning skylt och två meter till luckan, man fick skrika till luckan och säga att man var frisk och anmäla sig, sen frågade kundreceptionisten om man har varit sjuk de senaste två dagarna och inte rest utomlands...
Var på Burger King för någon vecka sedan och då vart de fortfarande igång som vanligt. Stod inget om att tvätta händerna eller något och alla såg ut att använda dem, även de ungdomar som stod och hostade sig i knytnäven. Själv tycker jag att just dessa bör stängas ner och att man bör promota beställningar via appar istället.
Bra tajming hade de på blipp-korten annars hade kortapparaterna med knapparna blivit en smitthärd
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Häftigt att Castro höll tal i flera timmar, vore kul om Löven körde ett race typ 10 timmars tal med pauser för mat osv

Det skulle behövas många matpauser då.

Men för att hålla mig on topic så behöver ju inte IVA nödvändigtvis behöva intuberad. Skulle vara intressant att veta hur många av IVA patienterna som ligger i respirator.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
https://www.thelocal.de/20200318/partying-germans-snub-calls-to-stay-home-in-virus-crisis
Tyska virusrebeller möts för coronafester – hostar på äldre och ropar ”corona”
Unga tyska virusrebeller trotsar myndigheternas uppmaningar om att stanna inne, skriver AP. Många ungdomar som är lediga från skolan formar i stället stora grupper som träffas i parker för det som av politiker och lokalmedier kallas för ”coronafester”.

Nyhetsbyrån skriver att unga bland annat går runt och hostar på gamla och ropar ”corona”.
Låter omoget.

Det är inte mer än rätt eftersom gamlingarna är ute och inte har förstånd nog att hålla sig inne, som det är sagt att riskpersoner ska göra. Dom vägrar lyssna en del.
Senast redigerad av .Adidas. 2020-03-22 kl. 15:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Sfi? Komvux? Univ? Det går att plugga som 26.

Hur många multisjuka 26åringar går någon form av utbildning?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Igår hade vi 131 nya bekräftade fall och 4 döda

Idag har vi 136 nya bekräftade fall och 1 död.

När ska det explodera alla domedagsprofeter?

Holland har 43 nya dödsoffer idag.

Som jag skrev tidigare är Sverige ett väldigt avlångt land med stora area, men liten befolkning och stora avstånd. Så sjukdomen har inte riktigt nått norra Sverige än. Längst i norr hade man sportlov 2-8 mars. Så de fall som behandlas nu på sjukhus i Västerbotten och Norrbotten är i stort sett kopplade till Italienresor. När allmänsmittan kommer igång i hela landet och inte bara delat av det som nu, så kommer bilden att förändras.

Holland däremot är mindre än Västerbottens län, men har 17 miljoner invånare som bor tätt. Så smittan går fortare fram där än i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in