2020-03-22, 13:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Ruggigt obehaglig. Dom fick binda fast dom så att de inte skulle slita ut respirator slangen.
Ja fy f..n. Tänker mig att det kan kännas som att någon håller dem under vattnet eller som att någon håller på att kväva dem och reaktionen blir att slita bort respiratorslangen.
Men jag har läst någonstans att man därför gör att de läggs i koma, kallas för något annat.
Man gör så att de blir ovetande om situationen och respiratorn får andast åt dem. Ungefär så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Citat:
" Italy, 7 March 7: 5,061 cases, 233 deaths.
UK, 21 March: 5,018 cases, 233 deaths.

Eerie stats, national quarantine was imposed in Italy on *9 March* (now 53,578 cases and 4,825 deathis)
."

Titta på USAs siffror de är logaritmiska.
De ökar också med 10x var 10:e dag.

Den 30:e mars kommer det vara 100.000 smittade.

Den 10 april kommer det vara 1 miljon fall.

Den 30 april kommer det vara 100 milj fall.

Det är liksom ingen idé att förneka det längre.
Jag var själv i förnekelse fasen fram till nu i helgen. Detta kommer slå mot det svenska samhället om ca 4 veckor likt en gigantiskt slägga.
Förbered dig nu medan du har tid. Du har 3 veckor, troligtvis 4 veckor.

Jag har fått fram samma siffror som dig, det jag är mest nyfiken på nu som verkar vara svårt att få klarhet i är när, inte om, sjukhusen är fulla.

Sahlgrenska Göteborg säger att toppen är 1 april med 290 inlagda + 75 på IVA, vet inte hurpass omsättningen är i just den frågan, men om totalen ökar 43 till 68 en lördag till söndag i hela landet så är har vi redan där en rätt snabb ökning, ökar det med 63% per dag i hela landet så har vi 2000 nästa söndag, klarar vi se en fortsättning av sjukfall som behöver sjukvård ?

Hoppas någon annan har mer siffror att räkna på
Citera
Medlem
Män lever också allmänt mindre hälsosamt. Yrken där lungor tar stryk i t.ex industri, och sen röker de också i betydligt högre omfattning. Speciellt i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Corona dödar främst äldre människor. Kvinnor lever längre än män rent generellt. En 80-årig gubbe har ett sämre immunförsvar än en 80-årig tant.
Fel.

Män har svagare immunförsvar.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Pizzerior är ju inte direkt dom som är kändast att hålla renlighet. De tar betalt och bakar pizza med samma händer, sällan utan att tvätta dom först.
Smittan ska ju leva flera dagar på vissa ytor. De bör ju räcka att någon nyst mot skärbrädan och sen hackat sallad... varm mat bör ta död på de mesta.
Regeringen uppmanar folk att köpa mer snabbmat i dessa tider, så de vore intressant om man går ut med vad man bör beställa och inte.
Tex räksallad från lokala pizzerian känns ju lite sådär...
Viruset kan I alla fall inte föröka sig i räksalladen, det är alltid en liten tröst. På den punkten skiljer det sig från bakterier. Men för stunden föredrar jag nog mat där jag har bättre koll på hur den hanterats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Finland är inte överbefolkat av skräp från MENA så Finskarna flyr inte landet på semester i samma utsträckning?

Nånting är det ju.

Hade viruset varit ett ett nytt ebola så hade ju drösvis med människor dött i Finland också...
Citera
Medlem
Citat:
Corona dödar främst äldre människor. Kvinnor lever längre än män rent generellt. En 80-årig gubbe har ett sämre immunförsvar än en 80-årig tant.

Källa på att män har sämre immunförsvar än kvinnor? Har sett det flera gånger men är det verkligen vetenskaplig konsensus kring det?
Citera
2020-03-22, 13:37
Medlem
Citat:

Kvinnor har ett mer aktivt immunförsvar jämfört med män. Av den anledningen får de oftare autoimmuna sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Hur fasiken kan "FLOCKIMUNITET" ha blivit ett begrepp och en realitet på olika medier. Är ganska övertygad om att nästan ingen kände till vad ordet betydde. Här har många sugit sig till begreppet och dess betydelse och drar skeva logiska slutsatser. Hur kan man överhuvudtaget dra slutsatser av något helt okänt virus.

Nu kommer en nyhet till. Kanske det har skrivits om tidigare i tråden men vem fasen orkar att kolla när det haglar in massa olika tyckanden och sossarnas inhyrda troll spammar massa skit rent politiskt.

KRISTINASKOLAN på Lidingö stänger ned på grund av att mer än 20 stycken har blivit smittade med corona. Flera av dessa ligger och kämpar för livet, vad jag har förstått är det lärare. Många fler i skolan misstänks vara smittade och föräldrarna till eleverna får knapphändig information.

Här kan man nog gapa: KÄLLA, och förnöjt trippa vidare till att spamma forumet med att det bara är influensa.

Trovärdigheten ligger i att man kan titta i historiken och dra slutsatser genom detta! Kika gärna i morgon.

Slutligen: Det bor drygt 47.000 invånare på Lidingö - har man den spridningen på den ön kan man nog bara säga: -godnatt!

Titta mer på vilka som driver Christinaskolan.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Vad tror ni, gäller det bunkrar på sig saker idag, om Löven sätter oss alla i karantän ikv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vi ligger ungefär 4 veckor efter Italien och cirka 2 veckor efter England. Sprid inte falsk information. Vi kommer att drabbas HÅRT vi med.

Vi ligger definitivt inte två veckor efter England. De hade väldigt få fall fram till ca 10 mars. Tror för övrigt inte heller de får en Italien/Spanien-katastrof. Sverige, England och Spanien verkar vara hyfsat nära varandra i fas, skiljer det något åt något håll så rör det sig om dagar. Sett till befolkningen ligger Sverige och England hyfsat nära varandra i antal dödsfall, England något fler. De som sticker ut är Spanien.
Citera
2020-03-22, 13:38
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Jag bor i Spanien där skiten redan är i fläkten. Skulle ändå inte dra några slutsatser från andra länder som skiljer sig på många punkter jämfört med Sverige.

Hur är det i Spanien nu där du är?

Har kontakt med folk i Alicante. Det är riktigt illa. Fick precis en video på Whatsapp där folk ligger på golvet i sjukhuset i drösar och försöker andas. Finns inga sängplatser kvar.

Jag kan dock säga dig att värre kommer det bli även i Spanien innan detta är över.

Detta virus bör ha bränt igenom jordens befolkning i början på juli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in