2020-03-22, 12:57
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.expressen.se/kvallsposten/karl-trodde-mannen-var-full-var-doende-i-corona/

Det är otäckt hur fort det kan gå. Samtidigt så är det ju det lindrigaste sättet att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Kan det vara så enkelt att medelhavskosten är boven i dramat.Den kanske inte är så bra.

Ja om du äter sånt där bältdjur som har smitta från fladdermus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Förresten hur backar du upp ditt påstående om att jag sväljer allt med hull och hår? Har följt den här tråden sedan januari och är inte direkt en användare som sväljer allt med hull och hår.
Om man svarar med "så talar en sann professor" på ett inlägg med frågor på två direkt väldigt konstiga och felaktiga påståenden så ger man inte mig känslan av att man bryr sig så mycket om vilken information man får.
Du svarade ju dock sen att det första inlägget var ironi så uppenbarligen gör du inte det.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
En indikator på dödligheten. Bergamo har fyra gånger så många döda som förra året. Långt ifrån alla är testade för viruset.

Citat:
Provincial mayors are sounding an alarm that the virus-related toll fails to reflect a spike in deaths in the general population among those who have not been tested. Last week alone, 400 people died in Bergamo and 12 neighboring towns — four times the number who died the same week the previous year, according to the Bergamo mayor’s office. Only 91 of those had tested positive for the virus.
Citera
2020-03-22, 12:58
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Avgår Stefan 21.15 ikväll?

Mer troligt att han inför undantagstillstånd och sitter kvar som statsminister på obestämd tid.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Jag menade att det finns krisplaner för hur man (dvs landet i stort) praktiskt kan distribuera mat, upprätthålla ordningen osv i en kris. Jag hoppas det iallafall.
Nix, planen är att allt skall rulla på som vanligt. Beredskapslagret är ditt kylskåp och affären.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Då och då har det dykt upp signaler om att det är dåligt för överlevnadschanserna att vara rökare. I Kina och Italien är det mest män som röker.
Jag gissar att det även i dessa länder är betydligt vanligare med rökare (större andel av befolkningen röker) än för exvis Sverige. Skulle kunna vara/bli en betydande faktor för utfallet av samhällsmitta. Som dessutom inte är helt orimlig i mina ögon.
Citera
2020-03-22, 12:59
Medlem
Kan någon svara varför Tyskland klarar det här så bra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men Spanien drabbades efter oss. Och trots det är dom en katastrof som Italien, medans vi med våra slappa restriktioner bara har haft 20 döda hittills. Holland hade 30 bara igår, likaså Belgien.
Vi har 20 dödsoffer på kanske 120 000 smittade.

Gör din egna analys på det underlaget.
Ett mönster som går igen är att så fort som tuffare restriktioner införs, så förvärras smittan. Jag tror att detta beror på att restriktionerna bara förstör, snarare än att smittan redan skulle varit påväg att skjuta i höjden, eller vilken annan möjlig bortförklaring man kan tänkas lansera.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Jag tror att Covid är borta i maj i Finland. De flesta som kom från utlandet var kloka nog att vänta och se. Värst är det i Helsingfors men man kommer att stänga staden snart. Det är redan begränsat i motsatsen till stockholm.

Och bara 1 död + de flesta behöver inte vård.

Jag hoppas att du har rätt, men jag tror att vi kommer att få dras med begränsningar till början av hösten, också om det går bra. De nuvarande lagarna etc löper ut redan 13.4, jag misstänker (&hoppas) att vi får en förlängning på åtminstone till midsommar.

Personligen hoppas jag ju själviskt att vi slipper utegångsförbud, folk verkar hålla sig inne eller ute på ensliga promenader relativt bra. Men det har ju från regeringshåll aviserats om möjlighet till såväl utegångsförbud som reseförbud inom landet (över länsgränser mera specifikt - illa för dem som har stugan litet längre bort).

Fler dödsfall lär vi få. Själv är jag ganska irriterad över att vårt informationstillstånd är så mycket sämre än Norges när det gäller folk i behov av vård, enkla klara siffror som man kunde följa i realtid (eller ens nästan) skulle göra mycket för att lugna de som är nervösast, men också få folk att tänka till litet extra innan de beger sig ut på "nödvändiga" ärenden.

En sak som gör mig lugn/glad är att kommentarsfälten angående minister Anderssons vädjande om att hålla alla barn hemma var väldigt mycket åt det hållet att strängare karantäner gärna kunde tillämpas, och att folk som inte minskar sina och barnens sociala kontakter till ett minimum är skitstövlar.
Citera
2020-03-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Mer troligt att han inför undantagstillstånd och sitter kvar som statsminister på obestämd tid.

Eller mer troligen beklagar han situationen i Sverige, och att vi, alla, behöver ta ansvar tillsammans.
Citera
2020-03-22, 13:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Tror det är flera faktorer som spelar in, Sverige har väldigt ogynnsamma förhållanden för ur ett coronanvirus perspektiv.
Har är i alla fall en referens till idén att breddgraden spelar in (på grund av de förhållanden som råder där).

"The establishment of community transmission has occurred in a consistent east-and-west pattern. The new [regional] epicentres of the virus were all roughly along the 30-50 degree [lines of latitude] north zone,” according to a team of US and Iranian researchers. Their work, made public this week on the Social Science Research Network (SSRN) and pending review by peer experts, said that common temperature and humidity factors in these locations may allow epidemiologists to anticipate where virus cases may become focused.

https://amp.scmp.com/news/china/science/article/3074970/coronavirus-becomes-pandemic-scientists-ask-if-lines-map-hold

Artikeln är dock så "gammal" som 13 mars. Mycket har hänt sedan dess. Lite mer:

"The US-Iranian researchers, led by Mohammad Sajadi of University of Maryland School of Medicine in Baltimore, said there was a “striking similarity” between conditions in locations inside the current outbreak corridor, with average temperatures in the five-to-11 degree Celsius range and relative humidity of between 47 and 79 per cent."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in