Citat:
Ursprungligen postat av
Gretanol
Jag tror att Covid är borta i maj i Finland. De flesta som kom från utlandet var kloka nog att vänta och se. Värst är det i Helsingfors men man kommer att stänga staden snart. Det är redan begränsat i motsatsen till stockholm.
Och bara 1 död + de flesta behöver inte vård.
Jag hoppas att du har rätt, men jag tror att vi kommer att få dras med begränsningar till början av hösten, också om det går bra. De nuvarande lagarna etc löper ut redan 13.4, jag misstänker (&hoppas) att vi får en förlängning på åtminstone till midsommar.
Personligen hoppas jag ju själviskt att vi slipper utegångsförbud, folk verkar hålla sig inne eller ute på ensliga promenader relativt bra. Men det har ju från regeringshåll aviserats om möjlighet till såväl utegångsförbud som reseförbud inom landet (över länsgränser mera specifikt - illa för dem som har stugan litet längre bort).
Fler dödsfall lär vi få. Själv är jag ganska irriterad över att vårt informationstillstånd är så mycket sämre än Norges när det gäller folk i behov av vård, enkla klara siffror som man kunde följa i realtid (eller ens nästan) skulle göra mycket för att lugna de som är nervösast, men också få folk att tänka till litet extra innan de beger sig ut på "nödvändiga" ärenden.
En sak som gör mig lugn/glad är att kommentarsfälten angående minister Anderssons vädjande om att hålla alla barn hemma var väldigt mycket åt det hållet att strängare karantäner gärna kunde tillämpas, och att folk som inte minskar sina och barnens sociala kontakter till ett minimum är skitstövlar.