2020-03-22, 12:52
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Vore bra om någon som kan italienska kunde lyssna till vad han säger i klippet. För om det han säger stämmer ändrar det ju ganska mycket i statistiken iallafall i Italien.

Fast det ändrar inte nånting. Italien räknar på samma sätt som när man räknar dödsfall till följd av influensa. Många äldre klarar inte sjukdomen till följd av andra åkommor. Samtliga som räknas som coronadöda har alltså var sjuka/smittade, men det är inte säkert att Covid-19 varit den direkta orsaken.

Det är svårt att räkna på nåt annat sätt.
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpink
Intressant att det är sån skillnad i antalet smittades könstillhörighet. Nästan 60% män. Kvinnor lever ju längre än män så det borde tekniskt sett finnas fler äldre kvinnor i Italien.

Jag läste om en undersökning där de smittat råttor med viruset och det då i mycket lägre andel drabbade fertila råttor av kvinnligt kön. Men när de opererat bort äggstockar/livmoder osv. på råttorna så hade viruset angripit dem med högre procent. Det verkar alltså vara något hormonellt som gör att viruset inte angriper fertila kvinnor i så värst hög procent.

Har du en länk till rått-testet? Vore intressant att läsa.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Stefan Löfvens medarbetare och anhängare brukar framhålla att statsministern är som bäst i skarpt läge – när det blir kris. Jag håller inte med om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Håll käften, det var ett stavfel som jag hänvisar till något inlägg efter. Menade självklart 50% av de inlagda på sjukhus.
Närmaste jag hittar ett svar från dig är ett online-inlägg med "2.5 Miljoner" från dig, spenderade lite tid att läsa 6 sidor med dina inlägg men jag kan givetvis ha missat ditt inlägg,
Citera
2020-03-22, 12:53
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Tack för ditt trevliga och nyanserade svar. Istället för två personliga angrepp och ett påstående taget ur luften så kanske du kunde förklara varför din sanning stämmer?
Det finns vissa användare i tråden som inte har något intresse av fakta. De har istället som mål att försöka skrämma och skapa oro. Det går att känna igen dessa användare ganska snabbt.

De struntar alltid i konsensus, alltså det samlade vetenskapliga underlaget, och cherrypickar alltid nåt alarmistiskt uttalande från pjotr på Youtube.

Mata ej trollen förslagsvis.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ditt påstående

Nej, jag tänker inte motbevisa mitt eget påstående.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Folk tänker inte på att folk i alla åldrar behöver intensivvård av olika anledningar, trafikolyckor t.ex.
Så om sjukvården överbelastas så riskerar även dessa människor att dö.
Varför inser inte folk detta?

Just precis.
Människor behöver så klart sjukvård av alla möjliga anledningar. Jag skulle själv behöva uppsöka sjukvården men då det inte är akut så avvaktar jag. Både för att själv undvika ev. smitta men också för att inte belasta den i dagsläget hårt ansträngda vården i onödan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kan vara geografiskt. Viruset lär trivas i de förhållanden som råder just nu i Europa mellan 30e och 50e breddgraden. Fanns även något annat kriterium jag inte kommer ihåg, kanske temperaturen. Madrid 40N, Bergamo 45N, Sverige 55N-70N.

Tror det är flera faktorer som spelar in, Sverige har väldigt ogynnsamma förhållanden ur ett coronanvirus perspektiv.
Senast redigerad av .Adidas. 2020-03-22 kl. 12:58.
Citera
2020-03-22, 12:54
Medlem
Italien har släppt statistik på 2000 COVID19 dödsfall där det visar sig finnas en MYCKET stark koppling mellan ålder OCH försjukdomar:

(FB) Faktorer som ökar risken att man dör av Coronaviruset (riskgrupper)
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Såg Hanif Bali länka detta på twitter.
https://www.sciencemag.org/news/2020/03/does-closing-schools-slow-spread-novel-coronavirus
Enligt intervjun i den artikeln är att stänga skolor i god tid en av de bästa saker som kan göras, och det finns tidigare erfarenhet från det att det minskar smittspridning.

Kommer inte att ske i Sverige. Får inte det allmänna ta hand om barnen kommer de genast att spåra ur. Du kommer att få se 10 åringar med heroinkanylen i armvecket sittandes i parken redan i nästa vecka. Småflickor som säljer sina kroppar längs motorvägen för att få mat. I Sverige tar man inte hand om sin avkomma utan föräldrarna är lite mer som reptiler när det gäller föräldraansvar. Därför kan vi inte stänga grundskolor, det skulle gå helt åt helvete. En hel generation skulle bli förstörd på ett par veckor.
Citera
Medlem
En till har avlidit
Citera
Medlem
Avgår Stefan 21.15 ikväll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto