Fungerar för de flesta. Problemet är alla moderna pigor och drängar med timanställning och noll besparingar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Faktiskt ett ganska bra förslag. Jag räknar ändå med att få en sång/läsa/diskussions/se på film semester i augusti. Men å andra sidan: har vi nått en global flockimmunitet tills dess så blir det jävlar anamma rajtan tajtan!
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Du tänker helt rätt.
Det stämmer också att uppmaningar inte duger något till. Allt för många är... tänker inte så långt för att uttrycka det milt.
Det krävs order, inte frivillighet.
Ja visst vore de bättre att tvingas ta ut semester än att få sparken.
De gäller att alla drar sitt strå till stacken och att använda sin semester till detta 1 år av sin livstid (förhoppningsvis) vore väl inte helt fel.
Det fungerar så klart inte för alla men för den stora massan bör de gå.
Sen går det inte att uppmana folk att göra på vissa sätt. Den stora massan gör det som passar dom bäst och tänker att de bara är just en uppmaning.
Det behövs klara och tydliga regler och lagar. En ledare som sätter ner foten och pekar med hela handen... men de är ju inget Sverige har tyvärr.
Sen ges en delad bild hela tiden både från politiker, experter och media. Folk väljer att tro och göra de som passar dom själva bäst.
31 januari på båda isf. hur som helst så är det nog kurvan för dödsfallen som är mest jämförbar mellan länderna, och om den då haltar 8 dagar så ligger vi lägre, får vi ju hoppas att vi inte når upp till spaniens siffror
Fast det ändrar inte nånting. Italien räknar på samma sätt som när man räknar dödsfall till följd av influensa. Många äldre klarar inte sjukdomen till följd av andra åkommor. Samtliga som räknas som coronadöda har alltså var sjuka/smittade, men det är inte säkert att Covid-19 varit den direkta orsaken.
Det är svårt att räkna på nåt annat sätt.
Och detta är ju allmänt känt så jag förstår inte diskussionen.
Intressant att det är sån skillnad i antalet smittades könstillhörighet. Nästan 60% män. Kvinnor lever ju längre än män så det borde tekniskt sett finnas fler äldre kvinnor i Italien.
Då och då har det dykt upp signaler om att det är dåligt för överlevnadschanserna att vara rökare. I Kina och Italien är det mest män som röker.
Jag tror att Covid är borta i maj i Finland. De flesta som kom från utlandet var kloka nog att vänta och se. Värst är det i Helsingfors men man kommer att stänga staden snart. Det är redan begränsat i motsatsen till stockholm.
Och bara 1 död + de flesta behöver inte vård.
Ja. Regeringen måste ligga steget före smittan, nu är regeringen 2 steg efter. "Nu är det helg och då är vi lediga". Stäng ner sllt i 2 veckor och utvärdera! Sluta med att "fundera" "tänka efter".
Regeringens agerande förvärrar krisen hälsomässigt och ekonomiskt.
Spanien fick också sina första fall senare än oss, dom drabbades efter oss. Precis som Holland och Belgien. Trots det är Spanien en katastrof, medans Sverige är lugnt.
Det är dags att sluta jämföra med både Italien och Spanien nu. Sverige kommer inte bli något som liknar vare sig Spanien eller Italien. Med det sagt, menar jag inte att du hävdat att det skulle bli så.
Jag noterar också att vi knappast är efter Spanien i fas. Fram till 8 mars hade de inte alls många fall. Är vi efter dem pratar vi någon enstaka dag. Givetvis kommer dödstalet öka kraftigt från vara nuvarande 20, men en katastrof av de mått vi ser i Spanien och Italien tror jag inte på.
This. På jobbet har vi gamlingar som dragit på sig ”oförklarliga” (inget påvisbart standardvirus, ej bakteriell osv) lunginflammationer och ospecificerade nedre luftvägsinfektioner efter att ha träffat släktingar eller personal som nyss kommit hem från utlandet. När läkarna vill testa för covid-19, efter att först ha betat av standardtesterna utan att få napp, får de nej för att patienten inte haft kontakt med bekräftat covid-19-smittade personer. Man nöjer sig således med att det är en luftvägsinfektion, ingen vidare utredning nödvändig. I statistiken blir de bara ännu en vanlig bronkit/pneumoni/ÖLI, no more no less, även om de dör.
När det blir massdöd på äldreboendena de kommande veckorna utan att man har testat en enda jävel för corona, då vet ni varför. Så passa på att prata med era äldre, men stanna för bövelen hemma om ni är det minsta sjuka eller har varit utomlands, vi behöver inte snabba på den här processen mer.
//Verksam inom geriatrik
Nu har drygt två veckor förflutit och vi har under denna tid fått nya direktiv om provtagning för riskgrupper. I praktiken innebär detta för äldreboenden att läkaren ordinerar provtagning, i samråd med infektionsjour och/eller MAL, och sedan kommer en speciell ambulansverksamhet ut och tar själva provet (inte den vanliga ambulansen alltså).
Jag kan på rak arm komma på fem äldreboenden i Stockholms län som har fått minst ett bekräftat covid-19-fall den gångna veckan, med olika geografisk placering i länet. Det finns olika teorier om hur själva smittningen gått till, allt från att patienten ifråga varit utanför boendet och blivit smittad till att någon smittad kommit in på boendet och hälsat på. Handläggningen av dessa bekräftade fall har varierat från inskickning till sjukhus och isolering, till att sättas i karantän på sitt rum på boendet. I vissa fall har övriga boende med symtom automatiskt ordinerats provtagning, i andra fall inte.
Som ni förstår är det lite godtyckligt hur det hela hanteras, och verkar vara upp till läkaren eller verksamheten ifråga.
Vad jag ville ha sagt är alltså att smittan nu börjat få fäste på våra äldreboenden i Stockholm. Jag utgår från att mörkertalet är stort eftersom det fortfarande inte tas prover på ALLA som har minsta förkylningssymtom. I vissa fall väljer man att bara utgå från att det kan vara covid-19 och agera därefter, utan att knussla med provtagning. Återigen, godtyckligt.
Är det här talande för hur situationen ser ut i stort? Kan man dra några slutsatser av fem bekräftade fall? Spekulera själva. Jag ger en ögonblicksbild av läget som det ser ut just i detta nu. Har inte hittat något om att man skulle ha gått ut med dessa uppgifter offentligt, så jag kan heller inte ge er en annan källa än att jag har direkt vetskap om det här (inte hört det av någon annan, med andra ord). Ta det för vad det är.
Åtta nya fall av covid-19 har bekräftats i Åre under det senaste dygnet och flera av dem har kopplingar till after ski. Det uppger regionens smittskyddsläkare Micael Widerström i ett pressmeddelande.