2020-03-22, 12:32
Medlem
Jag upplever det som att svenska myndigheter "väntar in" smittan istället för att vidta förebyggande åtgärder. Om inkubationstiden är 2-14 dagar så kommer en stor mängd människor behöva vårdplatser samtidigt. När det sker är det för sent. Det är fullständigt ofattbart att vi inte får en förklaringen till svenska statens agerande utifrån dessa enkla antaganden?

Några extra IVA platser på Älvsjömässan räcker nog inte långt när allt fler behöver intensivvård.

Jag misstänker att smittskyddsinstituten tar sina beslut baserat på fakta. Det vill säga att Sverige saknar förutsättningar för att hantera denna pandemi.

Det borde väl rimligtvis känna till förutsättningarna och ha både fakta och underlag för den kapacitet svensk sjukvård har. Det oroar mig mycket då de verkar ha gett upp redan innan helvetet bryter ut. Smittan kommer att komma, smittan finns här, alla kommer bli smittade, många kommer dö. Snart är det vår och bofinken sjunger.

Isolera Stockholm till att börja med så kan övrig svensk sjukvård och dess kapacitet användas för att vårda de sjuka i region Stockholm. Det är antagligen för sent redan så inför utegångsförbud så kan åtminstone vi som tar smittan på högsta allvar hålla oss hemma från arbetet.
Citera
2020-03-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Du får gärna fortsätta svälja allt som sägs med hull och hår så därför förstår jag att du inte bryr dig om att användaren jag citerar basunerar ut domedagsinlägg som är direkt felaktiga...

Det är inte 5.5 miljoner människor i Wuhan som dött i Covid19 exempelvis
Att påståendet "om två veckor, då jävlar dör vi allihopa" har använts redan i 10 dagar - borde man inte minksa antalet dagar allt eftersom...

För mig är det ganska logiskt att ifrågasätta saker som ovan. Första gången jag och en drös till här ifrågasatte hans påpekande så lät användaren helt sonika bli att besvara dem.

För ditt svar så tänk på uppmaningen som finns.
Annat OT är:
Oneliners/enbart smileys/+1.

Det var ironi!
Citera
2020-03-22, 12:33
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vad har du för källa, ser bara 344 nya.........
Aftonbladet/Reuters.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Antalet döda till följd av corona i Spanien har ökat med nästan 400 personer från 1 326 till 1 720 under det senaste dygnet, rapporterar Reuters.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Jag menade att det finns krisplaner för hur man (dvs landet i stort) praktiskt kan distribuera mat, upprätthålla ordningen osv i en kris. Jag hoppas det iallafall.
Beredskapslagren är sedan länge borta och det finns heller ingen tryggad livsmedelsförsörjning då vi förlitar oss till att importera livsmedel från världens alla hörn.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
kan man se på röntgenbilder av lungorna att man haft Corona? Eller är det bara halstest med tops som fungerar?

Nej. Näs/halstest med tops visar inte heller om man haft Corona, visar bara om har corona aktivt.

Däremot så kan man ställa diagnos på aktiv CoVID19 med datortomografi (ct-scan), och riktigt erfarna och bra röntgenläkare kan också med relativt stor säkerhet göra det från slätröntgen.
I Wuhan gick de över till ct-scan diagnos i ett skede, helt enkelt för att det var snabbare.

I väst har man ansett att det är för bökigt pga att desinfektion av ct:n tar så lång tid. Vet inte exakt hur de gjorde i Kina, men minns kommentarer från WHO-människor när de kom tillbaka om hur imponerande effektivt ct-avdelningarna då funkade (+ ngt om hur avundsvärd ct (&också ECMO) -kapaciteten på något sjukhus de besökt var).

Vill man veta om man haft en Sars CoV-2 infektion så behövs ett antikroppstest. De första av dessa är redan utvecklade, och förväntas komma ut på marknaden nästa vecka.
Själv är jag försiktigt optimistisk till att dessa test skall vara i allmän användning (dvs du eller jag kan be husläkaren om dem) om 3-4 månader.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Moder Natur gör sig snabbt av med gamlingarna och de svårt sjuka. Dessa fyller ingen funktion och måste avverkas i snabb takt. Det var endast en fråga om tid. Återställningen har inletts.

Även med låg IQ som inte ser allvaret och tar sitt ansvar kommer avverkas hehe.
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Island nu uppe över 500 smittade. Vet inte hur dom gör där med nedstängningar och trafik in i landet men det borde vara lättare att kontrollera smittan på en ö med liten befolkning.

Om de hade stängt gränserna i ett tidigt skede hade de haft ett guldläge, men nu är de minst lika svårt för dem som för oss; en tredjedel av befolkningen bor i Reijkavik och där sprids smittan lika bra som i Stockholm.
Citera
2020-03-22, 12:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Igår dog det 30 människor i Holland, och 30 i Belgien. Vi har inte ens haft fler än 20 döda på hela den här perioden totalt. Då ska det sägas att exempelvis Holland ligger nästan en månad efter oss i fas dessutom, Belgien ligger en vecka efter oss i fas. Då ska man även komma ihåg att vi även varit ett av dom länder i världen med "slappast" restriktioner.
Mycket pekar på att vi än så länge har 20 döda på ungefär 100 000+ smittade.

Finns verkligen ingen anledning till vidare isolering eller karantän
. Däremot kan det vara smart att stoppa utresor från Stockholm efter dom står för ungefär 700 av 1700 bekräftade fall i landet.
I Holland (vet inte så noga om Belgien) är prostitution och bordeller lagliga och många åker dit som sexturister. Undrar vilken inverkan det kan ha haft på smittspridningen? Vi kanske får tacka vår restriktiva lagstiftning på det området. För även om covid-19 inte är en venerisk sjukdom måste det smitta rätt bra vid den graden av närkontakt. Sen åker gubbarna hem och smittar sin familj, och försöker någon smittspåra lär de inte avslöja att de gått till prostituerade.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-22 kl. 12:40.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Det är alltså på ett fältsjukhus man ska ta sina sista andetag. Ensam och nedskiten.
Knappast troligt, det mesta av vad Sverige hade av fältsjukhus slumpades bort på 90-talet när försvaret, beredskapslager mm och försvarsindustrin avvecklades. Då kunde Sverige mobilisera en imponerande mängd fältsjukhus, nu är det väl inte mycket mer än ett par st kvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Breaking News... 400 nya dödsfall i Spanien. Domedagen är här.
Dödstalet bara ökar.

Spanien fick också sina första fall senare än oss, dom drabbades efter oss. Precis som Holland och Belgien. Trots det är Spanien en katastrof, medans Sverige är lugnt.

Det är dags att sluta jämföra med både Italien och Spanien nu. Sverige kommer inte bli något som liknar vare sig Spanien eller Italien. Med det sagt, menar jag inte att du hävdat att det skulle bli så.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hojstam
Jag upplever det som att svenska myndigheter "väntar in" smittan istället för att vidta förebyggande åtgärder. Om inkubationstiden är 2-14 dagar så kommer en stor mängd människor behöva vårdplatser samtidigt. När det sker är det för sent. Det är fullständigt ofattbart att vi inte får en förklaringen till svenska statens agerande utifrån dessa enkla antaganden?

Några extra IVA platser på Älvsjömässan räcker nog inte långt när allt fler behöver intensivvård.

Jag misstänker att smittskyddsinstituten tar sina beslut baserat på fakta. Det vill säga att Sverige saknar förutsättningar för att hantera denna pandemi.

Det borde väl rimligtvis känna till förutsättningarna och ha både fakta och underlag för den kapacitet svensk sjukvård har. Det oroar mig mycket då de verkar ha gett upp redan innan helvetet bryter ut. Smittan kommer att komma, smittan finns här, alla kommer bli smittade, många kommer dö. Snart är det vår och bofinken sjunger.

Isolera Stockholm till att börja med så kan övrig svensk sjukvård och dess kapacitet användas för att vårda de sjuka i region Stockholm. Det är antagligen för sent redan så inför utegångsförbud så kan åtminstone vi som tar smittan på högsta allvar hålla oss hemma från arbetet.

Senaste pandemin vi hade var spanska sjukan för 102 år sedan.
Människor glömmer snabbt.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Exakt. Sportlovet i norr var 2-8 mars. Det är resenärerna och personer med anknytning till dem, som vårdas just nu. Än har vi inte fått en riktig allmänsmitta. Men den kommer. Vi kommer inte att vara förskonade.
De tär vad som behövs så att vi snabbt kan erhålla så kallad flockimmunitet och lägga detta bakom oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in