2020-03-22, 12:02
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Nej krisplanen/strategin är sprida smittan i de breda folklagren, thats it.

Jag menade att det finns krisplaner för hur man (dvs landet i stort) praktiskt kan distribuera mat, upprätthålla ordningen osv i en kris. Jag hoppas det iallafall.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Den här såg jag på Facebook, rätt pedagogiskt varför man inte sätter landet i karantän.

https://youtu.be/mNfbnS9QuUI

Killen är Tilt Shift i bollen. Snarast möjligt är alltid bäst tid för karantän.
Allt annat är bara ökat lidande, fler döda, och högre virusbelastning.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nej det gör vi inte, det blir ca. 30,000 döda av Corona då.

Tyvärr tror jag att vi får räkna med mellan
10 000- 30 000 döda i Corona. Nu skulle en del av dem dött ändå. Så överdödligheten kan endast beräknas på längre sikt.

Vi har cirka 90 000 döda i Sverige per år. 2020 tror jag vi kommer att få + 100 000.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är 20 döda, och betydligt fler än två som är friska. Vården diagnostiserar inte de som tillfrisknat.
Betydligt många fler som är sjuka också. Men de siffrorna kommer vi aldrig att få veta för inga prover tas om man inte behöver vård på sjukhus.

40 procent av de smittade har smittats i Sverige.
Nuvarande risk för importfall:

MYCKET HÖG

Risken för spridning i Sverige annat än till personer runt enstaka importfall:

MYCKET HÖG
Allt enligt FHM.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Kan även tänka mig att Mp får röster av detta, många kopplar nog detta till miljön på jorden. Bara jag som spekulerar.

Corona är en game-changer för klimatvänstern. En negativ sådan sett ur deras synvinkel. Det finns en anledning till varför Klimat-Greta inte får en syl i vädret.
Citera
2020-03-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det finns ingen strategi att uppnå flockimmunitet.

Utgångspunkten är att vi inte kan påverka antalet sjuka, enbart takten och i viss mån vilka som blir sjuka.
Implikationerna är självklara. Huruvida strategin förutsätter att flockimmunitet är oundvikligt eller om det är en uttalad del av strategin är ointressant.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-22 kl. 12:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Kina har ingen anledning att bluffa om medicinska siffror. De är för övrigt inte särskilt snygga för Hubeis del, utan en ren katastrof. Men man fick stopp på den vidare spridningen i landet.

Europa tog inte lärdom, och därför sitter vi nu här.

Man har all anledning att ljuga om det. Man tystade personer som tidigt varnade om detta. Man tillåter inte några personer från Wyhan dela med sig av sina berättelser eller bilder. Man skyller viruset på att utlänningar smittade ner kineser medvetet. Man vill visa att regeringen är handlingskraftig. Det finns många anledningar till varför man döljer de riktiga siffrorna. Det handlar om politik, makt och pengar.
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Fortfarande lugnet före stormen eller blev inte Sverige lika hårt drabbat som Italien trots allt? Borde väl vara nu, eller snart, som militär-lastbilar tvingas frakta ut döda kroppar från storstäder?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Men jösses, hur obildad är du? Biologiska fenomen följer vanligen en normalfördelingskurva. Ju större populationer, desto större chans att du stöter på de ovanliga marginalfallen. Men de är fortfarande lika ovanliga.

Ingen har någonsin sagt att enbart folk över åldern X kommer drabbas. Men vi pratar sannolikheter. Du kan dö av blixten imorgon. Men det är en väldigt liten risk, så varför ens oroa dig?

Seriöst, är det den här nivån Tegnell-hatarna håller så är det ju patetisk. "Du lovade ju att ingen 40-åring skulle dö". Vad svarar man på den liksom?

Fast Corona-Bob Tegnell sade i början att bara de "värdelösa" gamlingarna skulle dö. Inget om unga människor.
Citera
2020-03-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Övervikt är alltid en riskfaktor

Nej, uppenbarligen inte nu.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom har ju inte ens fått svaret på om hon var smittad än? Nu kan det ju vara så att hon var det, men vi kan ju för i helvete inte utgå ifrån att alla människor som dör närmsta året gör,det pga Corona

Det är ju sant men å andra sidan kommer Kinesiska sjukan att skörda många offer.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Kan även tänka mig att Mp får röster av detta, många kopplar nog detta till miljön på jorden. Bara jag som spekulerar.
Om inte annat så kommer dom att använda det här efteråt.
"Se hur positivt det var med mindre flyg" osv.
MP kommer att försöka hitta allt för att samla poäng.
S stod på ruinens brant så de här ser dom som en chans till räddning.
Går dom dessutom sina egna vägar så kan dom senare försöka backa upp det med media och då ser många Löven som en hjälte, och glömmer vilka som är den stora orsaken till att krisen behövt bli så stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in