2020-03-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Mmm många är fortfarande i förnekelse, kanske fungerar det som en trygg bubbla man inte vill spricka, allt är okej. Inget kan hända mig eller mina nära och kära.

Bara Sverige håller öppet kommer inte depressionen komma. Jag vägrar inse sanningen att mina älskade pengar jag sparat länge försvinner eller att jag har levt över mina tillgångar.

Lite så, tyvärr. När man inser allvaret är det för sent.

Förnekelse?
Inser allvaret, tyvärr din förutbestämda bubbla kommer att spricka än en gång tills nästa hysteri.
Citera
2020-03-21, 22:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Sjukdomar som diabetes ökar risken att drabbas av influensa och influensaliknande virus. Socker och snabba kolhydrater försvagar ens immunförsvar, orsakar D-vitaminbrist, låter inte kroppen absorbera C-vitamin (kroppen absorberar glukos och C-vitamin på samma sätt. Eftersom kroppen alltid prioriterar glukoshanteringen först kommer den inte hantera c-vitamin om vi äter för mycket socker och snabba kolhydrater).

Allt detta kan göra att vi får ett försvagat immunförsvar, eftersom ens immunförsvar blir svagare när man har c- och/eller d-vitaminbrist. Dessutom orsakar socker och snabba kolhydrater inflammation. Virus, men även cancer gillar inflammerade celler för att kunna spridas.

Sedan kan man diskutera Italiens agerande. Jag tycker att det är fel att stänga allting. DÅ minskar produktiviteten, arbetslösheten ökar, skatteintäkterna minskar, det blir mindre pengar till välfärden och så vidare.

Bara vi räddar ekonomin så kan 500 miljoner människor dö över planeten. Tror att kapitalisterna inte är rädda för kinesiska sjukan utan mer på att deras börsvärde skall gå ner.
Citera
Medlem
Tegnell ska ha ett stort tack för att han inte gjort som många andra länder.

FrihetHan har bevarat vår frihet och mentala hälsa. Han har gjort så vi kan njuta av solen tillsammans, så vi fortfarande kan göra våra dagliga ting.

Ekonomi. Hans inflytande har sparat svenska statskassan miljarder. Bättre möjligheter när krisen är över. Han har agerat mycket klokt i det avseendet.

Uppenbarligen har viruset slagit mycket milt mot Sverige. Kan vi klara dom kommande 2 veckorna så kommer allt ordna sig. Det har än så länge slagit mildare än förväntat. Belgien har fler dödsfall under en dag än vad vi haft totalt.
Citera
Medlem
Tänk er att heta Anders Tegnell och släppa in en smitta i ett land för att sedan proklamera att det är försent att begränsa det så nu måste ALLA få det.

Kina, Sydkorea ger det då inte till ALLA.

Den här mannen måste ju få sitt straff då han bedriver ett folkmord på helt egna grunder. Vad driver honom? Vill ha se människor lida?

Nu ökar det i Italien helt utan någon spärr. Varför kunde inte alla bara gjort som Kina i början. Alla experter säger att tid är det viktigaste. Ja alla förutom Tegnell då som undrar vad det "spelar för roll".
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-03-21 kl. 22:27.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Sverige börjar mer och mer likna en isolerad bisarr ö i världen. Jag var ute i det fina vädret idag och observerade i min mellanstora stad i mellansverige:
- Uteserveringar fyllda, folk satt tätt och kindpussas och trivs
- Lokala mataffären, trängsel så man knappt kunde komma fram

Livet går vidare som vanligt. Vi testar inget, så antalet nya fall är lågt. Sjukvården ropar om kollaps, plats- och materialbrist fast det knappt ens har börjat. Hur kan det vara så här bisarrt i Sverige?
Citera
2020-03-21, 22:23
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är många dönickar i tråden som verkar mena att "flockimmunitet" är något påhittat som inte kan uppkomma. Ingen har dock gett något argument för den saken. Vill du vara den första att göra ett försök?

Förutsatt detta obekräftade faktum att människor faktiskt skulle bli immuna.. så fungerar det på ett teoretiskt plan.

Att det skulle kräva en betydande mängd döda i ett åldersspann mellan 30 - 100år är man inte lika sugna på att berätta om. Man vill inte heller berätta att en stor del av de ev tillfrisknande skulle leva resten av sitt liv med irreversibla lungskador.

Länkar har du i tråden. Begåvning kan jag inte hjälpa dig med, det föds man med.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Ma
Är det nån som har koll på hur det går för Iran? (På riktigt)

Nej. Inte ens dom själva. Dom rapporterar typ 150 fall dagligen på måfå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, men hur ska du räkna hur många som har dött p g a att skolorna är öppna?

Hur många har i dagsläget dött p g a öppna skolor? I världen? I Sverige?

Allting kommer att mätas. Allting.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är inte nödvändigt att stänga skolorna om alla förses med skydd som befinner sig i skolorna och att man instrueras om handhygien. Man bör sluta med gympa, desinfektera skolorna efter varje skoldag och stänga matbespisningen. I så fall så behöver det inte vara något större problem att ha skolorna öppna. Men tyvärr gör man väl ingenting för att minska spridningsrisken och skydd finns säkert inte att få tag på.

Ja exakt så.
Citera
2020-03-21, 22:24
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nåja, bekämpa är väl till att ta i men man har lyckats bromsa den uppåtgående trenden och ligger nu blott på 100-150 nyupptäckta fall dagligen.

Detta är såklart bra siffror jämfört med europeiska länder givet befolkning och antal tester.

Finns kanske en risk att man förlitar sig för mycket på masstesterna bara och kommer behöva testa alla som reser in i landet, som Kina, då detta blir nästa bekymmer efter man tyglat spridningen.

Nja, man testar ju endast de som är intagna på sjukhus och det blir bara de med kraftiga symptom. Hur många bekräftade fall Sverige har säger väldigt lite i dagsläget.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att Corona-Bob Tegnell var så självsäker om att unga inte skulle drabbas för några veckor sedan men nu låter det helt annorlunda.

Men jösses, hur obildad är du? Biologiska fenomen följer vanligen en normalfördelingskurva. Ju större populationer, desto större chans att du stöter på de ovanliga marginalfallen. Men de är fortfarande lika ovanliga.

Ingen har någonsin sagt att enbart folk över åldern X kommer drabbas. Men vi pratar sannolikheter. Du kan dö av blixten imorgon. Men det är en väldigt liten risk, så varför ens oroa dig?

Seriöst, är det den här nivån Tegnell-hatarna håller så är det ju patetisk. "Du lovade ju att ingen 40-åring skulle dö". Vad svarar man på den liksom?
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad säger du om denna då?

Rubrik: Natasha, 39, dog – hade inga sjukdomar

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/natasha-39-dog-hade-inga-sjukdomar/

En har dött. Igen dödsorsak känd. Slås upp stort. Varför?
Kanske för att man är rädd för vederbörande var smittad av corona. (men ingen ingen smitta känd).
Och då blir det medianyhet. Så uppskruvad är stämningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in