2020-03-22, 02:32
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Betyder det att det t.o.m. kan vara bra att råka utsättas för en liten mängd smitta, så att immunförsvaret reagerar och börjar bilda antikroppar men utan att överväldigas? Inte lika riskfritt som vaccinering, men skulle kanske kunna ge skydd mot framtida exponering.

Givetvis är det så, det bästa vore väl att få en enda att handskas med. Men sen måste den ju träffa rätt receptor i lungan oxå, de flesta kommer fastna i någon slemhinna och sväljas ner i magen där den förstörs av magsyran.

Det är en stor risk att försöka på det viset, då är det lättare att använda ansiktsmask så man kan vara säker på att även om man får i sig någon enstaka, så är det ingen overload, och man kommer sannolikt få en lätt smitta.

Det värsta man kan göra är att vistas bland många människor (som ju kan vara asymptomatiska men smittbärare) då tar man nämligen en stor risk att man får i sig för mycket.

vistas med 1-2 st i taget, var inte för nära, och inte för länge, så kommer du nog få en mild smitta, om du nu vill bli smittad.
Citera
2020-03-22, 02:33
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Denna bör man granska noggrannare. Spädbarn har större risk att bli allvarligt sjuka och även att hamna i kritisk tillstånd, än vad som framkommer.
Detta tiger den svenska regeringen om eftersom de inte vill ha panik. De är rädda om ekonomin helt enkelt och då är det uppenbarligen okej att offra några spädbarn och yngre barn, samt en väldans massa äldre.

bild:
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/cvBbxPEeQp9CmU8LRy8O5gNHqqM=/0x0:550x245/920x0/filters:focal(0x0:550x245):format(webp):no_upscale ()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/19816305/Screen_Shot_2020_03_18_at_12.15.26_PM.png

hela rapporten:
https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2020/03/16/peds.2020-0702.full.pdf

Kan ha fel, men vad jag vet har 0 personer under 20 dött i hela världen än så länge?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Hahahaha, det går fan att skylla allt på klimatförändringar om man försöker tillräckligt.

Den dagen hon finner insikten att inse att BÅDE klimatförändringarna och det här satans viruset till stor respektive fullständig del är gulingarnas fel ska jag äta min egen penis i ett korvbröd.

I Erika Bjerströms värld är beror allt dåligt här i världen på endast två saker:

- Trump
- Klimatförändringar
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Medans jag gärna hade svansat med i nuvarande politik, så inser jag att de gör allt åt helvete fel och eftersom jag är övertygad om att det kommer slå något enormt hårt så önskar och hoppas jag fortfarande att när det gör det, så slår det mot de jag avskyr mest vid detta skede.

Karma kan man kalla det.

Jag hoppas bara att vi inte förlorar för många nära och kära på kuppen. Jag har 4 personer i riskzonen. Kanske jag själv med, eller mina barn? Man vet ju för fan inte - Mengele kör ju sitt race! Har han barn förresten? Det här är åt helvete - avsätt aset!
Citera
2020-03-22, 02:35
Medlem
Imorgon vill jag vakna i min säng och finna att allt det här bara var en mardröm.
Citera
2020-03-22, 02:36
Medlem
shevitas avatar
Norge

När jag läser sånt här blir jag ledsen och arg:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA57lG/det-har-ar-som-ett-undantagstillstand-helt-extremt

Att vår regering kan skilja sig så mycket från sina grannländer är för mig helt jävla ofattbart.

Trots att de mer eller mindre har lock down i Norge är invånarna glada för det och gnäller inte som gemene Svensk här hos oss om allt möjligt löjligt, som tex att inte kunna gå och fika!

En norska säger: "Jag känner en oro för hela världen. Det här är som ett undantagstillstånd, helt extremt, säger hon. Men regeringens åtgärder är nödvändiga. Man måste vara drastisk nu."

En norrman med sina barn säger: "Vi är inte lika oroliga. Som tur är lever vi i ett land där det sådant här tas på allvar."

Skönt att de känner sig trygga i sin norska regeringens händer, önskar vi hade lika seriöst och kapabelt ledarskap.
Citera
2020-03-22, 02:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
Min fråga var huruvida jag ska gå till jobbet eller inte..

Är du sjuk - stanna hemma. Har du varit sjuk? Vänta 14 dagar innan du går till jobbet, från det du känner dig frisk. Kanske är du frisk, kanske inte. Jag kan vänta lite extra på mitt paket.
Citera
2020-03-22, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hoppas bara att vi inte förlorar för många nära och kära på kuppen. Jag har 4 personer i riskzonen. Kanske jag själv med, eller mina barn? Man vet ju för fan inte - Mengele kör ju sitt race! Har han barn förresten? Det här är åt helvete - avsätt aset!

Det hjälper ju dock inte, till skillnad från intrycket jag får från dig tror jag inte Tegnell är "the master mind" bakom planen som Sverige har utan att han har tryck på sig från andra håll att upprätthålla skenet av att Sverige är en humanitär och ovanstående stormakt som man tutat i folket så länge.
Viruset är ett hot som krackelerar dessa fogar när det inte finns resurser att ta in. Var är alla dessa 10000 tusentals högutbildade läkare man importerat senaste åren nu när bemanning är ett problem?
Citera
2020-03-22, 02:38
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Kan ha fel, men vad jag vet har 0 personer under 20 dött i hela världen än så länge?

Nej det stämmer inte. Det dog spädbarn i Kina.

Men lite mognare barn får en mild smitta, och fram till 20 års åldern är det ingen som dött förutom spädbarn då.

Edit: Här hittade jag en artikel där en 14-årig pojke dog, som jag hade missat, så barn kan tydligen visst dö. https://www.nytimes.com/2020/03/17/health/coronavirus-childen.html
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-22 kl. 02:44.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Denna bör man granska noggrannare. Spädbarn har större risk att bli allvarligt sjuka och även att hamna i kritisk tillstånd, än vad som framkommer.
Detta tiger den svenska regeringen om eftersom de inte vill ha panik. De är rädda om ekonomin helt enkelt och då är det uppenbarligen okej att offra några spädbarn och yngre barn, samt en väldans massa äldre.

bild:
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/cvBbxPEeQp9CmU8LRy8O5gNHqqM=/0x0:550x245/920x0/filters:focal(0x0:550x245):format(webp):no_upscale ()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/19816305/Screen_Shot_2020_03_18_at_12.15.26_PM.png

hela rapporten:
https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2020/03/16/peds.2020-0702.full.pdf

Man sitter ju och funderar på varför inte den här informationen kablas ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Norge

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA57lG/det-har-ar-som-ett-undantagstillstand-helt-extremt

Att vår regering kan skilja sig så mycket från sina grannländer är för mig helt jävla ofattbart.

Trots att de mer eller mindre har lock down i Norge är invånarna glada för det och gnäller inte som gemene Svensk här hos oss om allt möjligt löjligt, som tex att inte kunna gå och fika!

En norska säger: "Jag känner en oro för hela världen. Det här är som ett undantagstillstånd, helt extremt, säger hon. Men regeringens åtgärder är nödvändiga. Man måste vara drastisk nu."

En norrman med sina barn säger: "Vi är inte lika oroliga. Som tur är lever vi i ett land där det sådant här tas på allvar."

Skönt att de känner sig trygga i sin norska regeringens händer, önskar vi hade lika seriöst och kapabelt ledarskap.

Ja tyvärr känner man avund av att inte vara uppvuxen i nästan vilket annat land som helst just nu för här är uppenbarligen befolkningen till stor del hjärndöda.
Citera
2020-03-22, 02:40
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Norge

Så fantastiskt mycket skiljer dom sig inte:

Skolor och förskolor är stängda sedan en vecka. Liksom hamnar, simhallar och gym. Reseförbud har införts för vårdpersonal och brott mot hemkarantänen(för dom som konstaterats sjuka, inte gemene man. Det är alltså inte ”lockdown, kafé och restauranger är öppna) kan leda till 20 000 kronor i böter eller två veckors fängelse.

Tror dock det hade varit bra för FHM/regering att skärpa reglerna kring karantän och vara skarpare i sin kommunikation till 70+
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in