2020-03-22, 01:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Gates foundation har väl inget att göra med Kinesiska sjukan.......

Varför kallar man den inte bara "kinesen",
På samma sätt som man sa asiaten.

Spanjoren hade också låitit bättre än spanska sjukan.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sverige stänger nu snart alla grundskolor i Sverige då man fattar att barn smittar!

De hade chansen igår, och vid det här laget borde de ha fattat det för längesen, speciellt som flera jag känner redan mailat denna information till hela FHM(inklusive Tegnell).

Men de låtsas tvärtom inte om att de känner till det. Spelar dumma.

Märkligt är det oxå att reportrarna aldrig ställer rätt frågor när de har chansen.

Det är en råtta begraven här, sanna mina ord.
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
I Sverige skyddar vi de äldre, så de yngre får ta smällen.

Kanske? Smart.

Fungerar tills barnen infekterat vårdhavarna som sedan infekterar de äldre.

Det tar naturligtvis längre tid att nå de äldre då, men när de nås försvinner de snabbare än man hinner skotta dem till sjukhus(då är dessutom vårdplatserna upptagna av yngre redan, så finns inget att göra).

Det är därför det är så viktigt att alla 70+ följer FHM:s anvisningar att isolera sig socialt, kedjan barnförälder>åldring skall i dom flesta fall inte ske just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Det kommer tyvärr att bli en helvetes utmaning att få ordning på detta utan kollapsad sjukvård. En kollaps som isf kommer att leda till ett oerhört mycket högre dödstal såväl för coronapatienterna som för folk med andra livshotande sjukdomar. Vi balanserar på ett stup mot avgrunden, utmaningen blir att hålla sig kvar däruppe och undvika att dras ner i stupet.

Du vet att Sverige kommer dyka med huvudet före ut för stupet ganska snart va?

Utöver själva viruset så är jag orolig för alla möjliga sjukdomar och skador som jag eller någon i min familj (liksom alla andra människor) kan råka ut för. Sjukdomar och skador som med modern sjukvård är ganska harmlösa kommer återigen att bli potentiellt dödliga eftersom det inte kommer finnas någon sjukvård, ingen ambulans som kommer om du ringer 112 och eftersom många vanliga läkemedel inte kommer vara tillgängliga.

Ett annat stort problem är att om man nu mot förmodan skulle få vård för att ha skadat sig eller fått någon infektion, så är risken mycket stor att man smittas av viruset när man kommer i kontakt med vårdpersonal, vårdens lokaler, osv.
Citera
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
USA hade 6513 nya fall idag.

Håll i er, nu kommer det att gå undan som attan. Det nog kommer att vara många överreaktioner för chocken som kommer att uppstå

Vad menar du?
Citera
Medlem
cybergrodans avatar
Svenska (kanske alla?) pensionärer verkar ju generellt inte vara rädda om livet sitt. Jag var på affären igår och såg ENBART gamlingar! De flesta stod dessutom i klungor och hälsade på varandra och pratade glatt. I kön till kassan ställde sig en kärring så hon till och med nuddade mig, inget avstånd att tala om alltså.

Mina morföräldrar har jag varit på, 2 har inte lämnat hemmet mer en för promenader och kaffe på tomten nu på 1.5 vecka. De andra åker till affären TROTS att jag erbjuder mig att handla åt dom. Blir på riktigt arg, även om de inte skulle vara rädda själv så verkar de inte inse att de tar upp ''onödiga'' platser på sjukhuset den dagen de blir sjuk!
Citera
2020-03-22, 01:17
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror jag avstår från respiratorn och gör pinan kort.
Jag tror att många av oss inte kommer att ha något annat val än att avstå. Får obotligt Coronasjuka en värdig hög död som cancerpatienter?

Samhället borde ha en plan B dit man skeppar alla som inte får tillgång till respirator redan nu. Där morfin och bensodiazepiner intravenöst väntar. Oerhört mycket ignoranta människor i det här landet så jag tror inte kurvan plattas till tillräckligt för att sjukvården ska hänga med.
Citera
2020-03-22, 01:19
Medlem
Jag har gett mig fan på att jag inte ska få kinesiska sjukan, så har varit hemma i 3 veckor nu. Tror ni det räcker med 1 år till innan det kommit ett vaccin?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Är det många som tror det här är en vanlig influensa fortfarande?

Definiera "vanlig" influensa. Även säsongsinfluensa kan variera rätt mycket mellan åren. I Italien:

Citat:
We estimated excess deaths of 7,027, 20,259, 15,801 and 24,981 attributable to influenza epidemics in the 2013/14, 2014/15, 2015/16 and 2016/17,

https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(19)30328-5/fulltext

Man kan också se överdödligheten och att den varierar en del mellan säsonger här:

https://www.euromomo.eu

Det stora problemet med Covid-19 är att den dels kommer samtidigt som influensan och att den sprids under betydligt kortare tid pga av noll immunitet i befolkningen. Sjukvården är inte byggd för detta i något land.
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Varför kallar man den inte bara "kinesen",
På samma sätt som man sa asiaten.

Spanjoren hade också låitit bättre än spanska sjukan.

Kallas även för ”spanskan” enligt Wikipedia, för övrigt en sjukdom som förmodligen inte ens hade sitt ursprung i Spanien, men bara Spanien gjorde väsen om det då dom andra låg i krig, så Spanien fick ta ”skulden” som ursprungsland.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Det är därför det är så viktigt att alla 70+ följer FHM:s anvisningar att isolera sig socialt, kedjan barnförälder>åldring skall i dom flesta fall inte ske just nu.

50% av alla anställda på sjukhus och vårdboenden har ju barn i 7 års åldern. De kommer infekteras och sedan åka till jobbet utan att känna sig sjuka. Där infekteras de gamla.

Det finns inget äldreboende som fungerar utan personal. Det är denna personal som kommer döda gamllingarna. Det är planen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Jag vet inte vad som skulle peka på att dom som är 30 skulle ligga längre i respirator vid covid-19, har du någon källa? Dom flesta äldre (upp till 85 åtminstone) som hamnar i respirator överlever dom med.

Men det du säger stämmer, och det är det alla åtgärder handlar om, att sakta ned spridningen och i synnerhet spridningen i dom grupper som i större utsträckning behöver IVA-vård. Mitt svar handlade inte om antalet iva-platser, utan varför vi för tillfället har en relativt stor andel yngre patienter.
Jag förstår vad du menade och ville bara förstärka det genom att påpeka att platserna dessutom kan komma att ta slut (ganska snart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in