Citat:
Ursprungligen postat av
LennyMacKenzie
Det kommer tyvärr att bli en helvetes utmaning att få ordning på detta utan kollapsad sjukvård. En kollaps som isf kommer att leda till ett oerhört mycket högre dödstal såväl för coronapatienterna som för folk med andra livshotande sjukdomar. Vi balanserar på ett stup mot avgrunden, utmaningen blir att hålla sig kvar däruppe och undvika att dras ner i stupet.
Du vet att Sverige kommer dyka med huvudet före ut för stupet ganska snart va?
Utöver själva viruset så är jag orolig för alla möjliga sjukdomar och skador som jag eller någon i min familj (liksom alla andra människor) kan råka ut för. Sjukdomar och skador som med modern sjukvård är ganska harmlösa kommer återigen att bli potentiellt dödliga eftersom det inte kommer finnas någon sjukvård, ingen ambulans som kommer om du ringer 112 och eftersom många vanliga läkemedel inte kommer vara tillgängliga.
Ett annat stort problem är att om man nu mot förmodan skulle få vård för att ha skadat sig eller fått någon infektion, så är risken mycket stor att man smittas av viruset när man kommer i kontakt med vårdpersonal, vårdens lokaler, osv.