2020-03-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Vilken humor det är att läsa denna tråden! En bunt raketforskare som spekulerar ifall ekonomin kraschar och skyller allt på regeringen och Tegnell.
Ni borde samlas in och arkebuseras en efter en.
tar man något seriöst på detta forumet(eller alla forum för den delen) annat än ren fakta så borde man nog samlas in och arkebuseras...
Citera
2020-03-22, 00:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
5. Efter 200 av fred så märks det på många att ni är så pass oroliga att det inte hade krävts en kula eller krig för att ni ska stryka med. Eran ångest räcker.
Jag har bearbetat detta (ibland ofrivilligt) på högvarv i över en månad, då det finns många i Sverige jag bryr mig om och jag måste begripa landets unika egenheter för att hjälpa dem förstå situationen (e.g. spring inte runt på afterski för några veckor sedan osv).

Håller med om problemet, däremot inte utfallet, d.v.s. vad folk är rädda för. Prova att spontant ge ett barn en stor godispåse. En stund senare tar du tillbaka 80% av godiset. Barnet kommer bli skitargt på dig; du, elakingen som just gav barnet 1/5 av en stor godispåse.

Så otroligt stor del av svenskars förmögenheter är idag byggd via nepotism, korruption, och.. tur. Slumpen att vi liksom aldrig råkar ut för saker som rensar svaga aktörer, även om det är nära ibland. Till slut tar folk det för givet - det kommer ingen varg -, och börjar bygga luftslott. Alla jobb är viktiga, till och med de oviktiga. Stöd för sjutton den lokala kvarterskrogen! Skitsamma om den är dåligt skött ekonomiskt (tål inte 2 veckors semester) och levererar kass kvalitet, alla jobb är viktiga, tänker genuspedagogen och sneglar lite på sin egen titel och livsverk.

Min allmäna analys av detta är att svensken någonstans långt inne förstår att detta är en gratis godispåse de aldrig förtjänat, att corona påminner dem om att de inte kontrollerar den, och att de är livrädda att verkligheten nu går in och knycker den. Ont i halsen och några procents risk för andningsnöd blir väldigt sekundärt. För går kvarterskrogen i backen kommer den inte tillbaka. Den är ju nämligen bedrövlig.
Senast redigerad av Trillske 2020-03-22 kl. 00:41.
Citera
2020-03-22, 00:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Vi kommer att ha en hög uppgång ganska snart. Det är min personliga övertygelse.
Har ju snackats om the everything bubble i flera år nu. Det var aldrig att ropa varg (än så länge), utan vi har bara inte fått facit. Nu får vi facit, eftersom vi bromsar hela ekonomin (oklart hur länge, men spelar ingen roll).

Så det beror ju helt på om du tror på the everything bubble eller inte. Tittar du tex på Dow Jones har vi bara kapat den mest hysteriska (möjligen irrationella) peaken de senaste 5 åren. Var detta ett stort luftslott ska vi rimligen ner -50% till, sedan kan vi börja prata undervärdering och fundamenta.

Alternativt tror du att den eskalerade fiat-ekonomin är hållbar, och att det där med bubblor bara var larv. Då kan du ha rätt i att vi ska upp igen snart.
Citera
2020-03-22, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Har ju snackats om the everything bubble i flera år nu. Det var aldrig att ropa varg (än så länge), utan vi har bara inte fått facit. Nu får vi facit, eftersom vi bromsar hela ekonomin (oklart hur länge, men spelar ingen roll).

Så det beror ju helt på om du tror på the everything bubble eller inte. Tittar du tex på Dow Jones har vi bara kapat den mest hysteriska (möjligen irrationella) peaken de senaste 5 åren. Var detta ett stort luftslott ska vi rimligen ner -50% till, sedan kan vi börja prata undervärdering och fundamenta.

Alternativt tror du att den eskalerade fiat-ekonomin är hållbar, och att det där med bubblor bara var larv. Då kan du ha rätt i att vi ska upp igen snart.
Vad jag ser nu är ju att vi är positiva. Fond / insider är ju det. Nu så köper vi även fallande knivar för vi ser ljuset bortom molnen. Uppsidan är fin.
Citera
2020-03-22, 01:02
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Vad jag ser nu är ju att vi är positiva. Fond / insider är ju det. Nu så köper vi även fallande knivar för vi ser ljuset bortom molnen. Uppsidan är fin.
Uppsidan kan utan tvekan vara jättefin, jag menar bara att om de som pratat om att vi blåst en extrem bubbla sedan 2008 har rätt... då smäller den nu. Bubblor kan inte överleva sånt här.
Citera
2020-03-22, 01:20
Medlem
Ok! Men det spelar mindre roll just nu. Eller så tror jag inte på det. Men intressant i alla fall. Det vi tror på är viktigast nu. Och det finns mycket marknads tro.
Citera
2020-03-22, 02:01
Medlem
Den socialdemokratiska bubblan
Har spruckit. Med Miljöpartiet som håller i nålen. Sätt krav på gedigen utbildning för politiker. Samt iq test både för ledarna och väljarna. Ett par analfabeter med rösträtt ska inte kunna vara vågmästare när det handlar om ett land och dess lagar.
Det ska göras av kunniga personer.
Citera
2020-03-22, 06:41
Medlem
Citat:
Vi kommer att ha en hög uppgång ganska snart. Det är min personliga övertygelse.

Hoppas att din personliga övertygelse går att betala räkningar med och att du tom får tillbaka lite växel som räcker till lite konserver.

Vill inte vara tokalarmist men min personliga övertygelse är att väldigt många svenskar kommer att ha sänkt sina levnadsstandarder rejält och för en lång tid framåt.
Citera
2020-03-22, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Om man bara kan få äldre och personer i riskgruppen att isolera sig hemma så är det bara bra att få smittan överstökad så fort som möjligt.

För unga och medelålders utan bakomliggande sjukdomar är det inte mycket värre än en vanlig förkylning.

Ja. Ett jävla trams att isolera hela befolkningar..Alla resurser borde vara riktade mot isolation av gamla och riskgrupper.
Citera
2020-03-22, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja och de flesta man pratar med, speciellt yngre, tar inte alls detta på allvar. Man orkar inte varna folk längre, tragisk utveckling men folk fattar inte. De lyssnar blint på myndigheter som för folket bakom ljuset, borde de inte ställa sig frågan varför alla andra länder agerar annorlunda?

Det är nog därför vi ser de hårda tagen från regeringar runt om i världen där man tvingat dessa klubbar att stänga och utegångsförbud med hårda straff som följd, de vet att det aldrig kommer gå annars. Vi har inte samma disciplin och lojalitet mot makten som exempelvis asiater har. Man kan uppenbarligen inte tänka steget längre. Vem som helst förstår ju vad som kommer hända med ekonomin framöver och vem fan prioriterar då att gå ut på Stureplan och bränna sina pengar (som man definitivt kommer behöva, med tanke på den globala depressionen som kommer som inte Sverige kan ändra på oavsett öppet/stängt).

Nu känns de som att Sverige håller dessa klubbar öppet för att suga ut svenska folkets konsumtion in i det sista, sen ger regeringen besked om att stänga. Det märktes igår när Löfvén uppmanade alla att gå ut och äta på sin lokala restaurang.. hur fan tänker idioten? Stötta småföretag i all ära men det kommer bara förvärra smittspridningen.

Så varför inte bara isolera de äldre och i riskgrupper? Varför försöka sig på det enorma projektet?
Citera
2020-03-22, 06:50
Medlem
Citat:
Vilken humor det är att läsa denna tråden! En bunt raketforskare som spekulerar ifall ekonomin kraschar och skyller allt på regeringen och Tegnell.
Ni borde samlas in och arkebuseras en efter en.

1. Covid-19 kommer i slutändan att mattas av och då kommer varje land att kunna analysera om just deras metod var effektiv. Enligt er här så är inte fallet. Men tiden får utvisa det.

2. Ekonomin kommer studsa tillbaka i år! Kina har kontroll på viruset tsm med Ryssland.

3. EU kommer drabbas hårdare pga avsaknaden av nödvändig utrustning och koordination, och inget annat.

4. Mörkertalet av viruset är enormt varav vi aldrig kommer få veta hur många som blivit smittade och hur många som strukit med. Dvs, nästan alla som får det klarar sig.

5. Efter 200 av fred så märks det på många att ni är så pass oroliga att det inte hade krävts en kula eller krig för att ni ska stryka med. Eran ångest räcker.

Exakt. Att folk skiter på sig av detta visar hur jävla bortskämda de är. Tänk när något allvarligt händer i dessa månniskors liv. De måste ju gå under fullständigt.

Era föräldrar levde under ständigt hot om totalt kärnvapenkrig. Men inte fan sket de ned sig
Citera
2020-03-22, 08:29
Medlem
godhetsapostelns avatar
Depressionen är här. Vi pratar inte om 1991 utan 1929.

"Vi kommer att prata om tiden före corona, och efter" säger tom den med all sannolikhet "fetal alcohole syndrome" skadade Stefan Löfven. Vad är det ni inte förstår i hans uttalande?

Dessutom har ju alla seriösa väntat på det här. 2008 var korthuset en hårsmån från att falla. Bankerna skapar pengar ur tomma luften och underblåser bubbelekonomier. Staterna har övergivit sina kärnområden (vilket vi upptäcker nu när vi står utan civilförsvar) och du och jag åkte runt halva jordklotet för att sola. Bara en idiot förväntade sig att detta skulle vara för evigt.
Corona råkade bara bli den utlösande faktorn, inte orsaken.

Det blir en smäll för mig ekonomisk och en smäll för hela samhället. Jag/du/samhället får börja om. Acceptera det. Sitt inte och lipa likt en deltagare i lyxfällan som blivit av med sin spelkonsol. Man up för helvete.
Det blir inte lika illa som 30-talet. En tid våra farföräldrar och deras föräldrar hanterade. Det kommer vi också att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in