2020-03-21, 23:29
Avslutad
Kanske redan nämnts, men kan man vara helt immun mot detta viruset?
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nej, det är inte bara en modell. Empiri visar att det är så som det fungerar som den rena deduktionen visar att det måste fungera. När fler blir immuna kommer R0 att avta och närma sig 1 och då har vi inte längre någon exponentiell spridning.

Jag orkar faktiskt inte. Tro det, och dö.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Det bär mig emot att erkänna det men kinakommunism är nog det enda botemedlet mot Corona.

Den här tråden har övertygat mig, människor i gemen är helt enkelt för obegåvade för sitt eget bästa.

De behöver någon som fattar kloka beslut åt dem, själva, förmår de inte. Afterski prioriteras..

Nja. Sydkorea och Japan är inte kommunistiska och har hanterat coronaviruset bra.

Det var dock kinakommunism som skapade det här dödsviruset. Kommunismen gjorde att folk nästan svalt ihjäl. De tvingades därför fånga eller föda upp djur som absolut inte bör ätas av människor. När dessa djur samlas under samma tak under ohygieniska förhållanden får virus goda möjligheter att spridas mellan olika arter.
Citera
2020-03-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sverige börjar mer och mer likna en isolerad bisarr ö i världen. Jag var ute i det fina vädret idag och observerade i min mellanstora stad i mellansverige:
- Uteserveringar fyllda, folk satt tätt och kindpussas och trivs
- Lokala mataffären, trängsel så man knappt kunde komma fram

Livet går vidare som vanligt. Vi testar inget, så antalet nya fall är lågt. Sjukvården ropar om kollaps, plats- och materialbrist fast det knappt ens har börjat. Hur kan det vara så här bisarrt i Sverige?

Meanwhile i Italien.. Estonia sjunker varje dag..
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Jo, trenden är nedåtgående där för active cases, och när det gäller Daily new cases ligger nivån på 1/4 av peaken för några veckor sen:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/

Klart att Sydkorea inte är friskt än, i meningen att de kan bötja leva som förr, men de har ett utgångsläge där de kan börja bygga upp det de förlorat genom att fortsätta med de strikta regler de har för att förhindra smittspridning.

Att få Italiens, Spaniens och troligen snart Sveriges död är knappast att föredra.
Fel!!
10/3 hade man 131 positiva fall och idag ligger man på 147. https://www.statista.com/statistics/1102777/south-korea-covid-19-daily-new-cases/
Men naturligtvis betydligt färre fall nu än då man testade som flest, därav ordet trend.

Antalet döda är nog svårt att uttala sig om på grund av eftersläpningen men med 15000 testade per dag bör det inte genereras några större överraskningar där.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
I Kina dog ändå 60% av de som låg i respirator, medans 40% klarade sig tack vare respiratorn.

Den kan alltså göra stor skillnad. Men den måste sättas in i tid. Sätts den in för sent, så gör den såklart ingen nytta.

I Sverige kan den omöjligt sättas in i tid när folk stannar hemma tills de inte kan andas längre själva.

De måste vara på sjukhus med andra ord. När kina insåg detta så byggde de nya sjukhus och byggde om arenor och andra lokaler till sjukhus, där de var närmare hjälpen när det började bli dags.

Ja, bra respirator-vård och god sjukvård överhuvudtaget gör en extrem skillnad. Du kan se sjukdomsförloppet som en kurva där du gradvis går nedåt, sen planar ut på botten, och sen tillfrisknar dvs. går uppåt.

De som dör är de som "kommer för långt ner" i denna kurva. Respiratorns funktion är helt enkelt att hjälpa dig igenom den period när du är som allra sämst.

Utan resporator så kanske du passerar "strecket" där du dör.
Med respirator så kanske du håller dig ovanför detta streck. Så enkelt är det.
Citera
2020-03-21, 23:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du LJUGER din skit. Ta reda på fakta istället. Hur har du mage att fabulera i dessa tider. Jag VET att de flesta behandlingar är inställda. Förstår inte du din SKIT att du skadar många genom att du vill ha rätt.

Väldigt många har anhöriga som har cancer, tror att de flesta kan bekräfta det tragiska. Var nu lite human så kanske du kan se det tragiska snart.

Han är ett propagandatroll som arbetar för regimen för att tona ner och förminska det hela som Tegnell. Människoliv betyder inget för dem.
Citera
2020-03-21, 23:31
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
fast 11 år är också spekulation.

Påståendet fick inget svar av de som förordat flockimmunitet, och eftersom även FHM släppte strategin (förnekade att de haft den och blev aningen men otillräckligt hårda) får man anta det stämmer.
Citera
2020-03-21, 23:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Källor på detta? Hoppas du inte är ett troll.

Källorna är oförsiktiga pratkvarnar i Region Stockholm. Det medie jag använder mig av är mina synnerligen långa öron.

Har jag fel så vet ni det om någon dag.
Citera
2020-03-21, 23:33
Medlem
Guldtandens avatar
Verkar som att otroligt många är ute och festar ikväll i Göteborg. Om vi inte ens kan tänka själva och ha social distans så får väl regeringen gå in och göra något. Suck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Tror du fler regioner har samma planer?
Omöjligt. Stockholm har snart hälften av kabdets drabbade. Det ör en unik situation där.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Precis, så vi måste acceptera lite sämre personlig rörlighet och på så sätt justera i förhållande till testkapacitet. Sen satsa allt på att bygga upp testkapacitet. Det är ju bara att få på plats maskiner.

Min gissning är att en snabb lockdown i början och fullt fokus på att exponentiellt öka testkapacitet vore mycket lyckad i Sverige. Som beräknad tidigare i tråden har Norge nu 6x testkapacitet i förhållande till Sverige och dom fixade och köpte allt inom några veckor.

Sverige kan säkert öka sin testkapacitet med 20x, sen 100x och sen 10000x när DIY-kits kommer. Kina exporterar ju miljontals av testkit nu.
Det är inte alls säkert att större inskränkningar accepteras. Spridningen ökar alltid exponentiellt slängde R0 ligger över 1. Tillfriskningen borde således ske logaritmiskt, men den perioden kan nog betraktas som försumbar. Det är spridningen som är intressant.

Vidare skrev du tidigare
"Du kommer till alternativ 4 som är att smittspridningen ligger lågt fram tills vaccin finns"
Om det lyckas är det bra, men det kräver lite tur. Nästa våg som kommer kan föra länderna i det läge Sverige, eller Italien, eller Kina befinner/befann sig i. Om den skulle råka komma innan vaccinet har delats ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in