2020-03-21, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag ser att mongot kentucky är tillbaka med sitt vårdade språkbruk och infatilla åsikter.

Han skrev för ett par dagar sedan också att alla var dum i huvudet i denna tråd och Reddit var världens bästa källa till kunskap.

Själv tror jag han är bitter med sig själv och måste förbättra på självvärdet med att kasta skit i denna tråd.

Har vart på FB i +18 år och har för mig att han var vettig tidigare.

Men som landet ligger just nu får han enbart suga min illaluktande kuk.
Citera
2020-03-21, 23:22
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Jag läser på för fulla muggar. De som kräver intensivvård är mellan 80-90år. Hur många under 40 år har dött i Sverige?
Jag orkar inte mer kommentera hypokondriker som du syntes vara.

Vi får låsa in 40-talisterna och dom som är ännu äldre,case closed.
Citat:
Hälften av alla coronasmittade som hittills intensivvårdats i Sverige är under 65
/.../
Enligt registret har det funnits 9 patienter mellan 20 och 49 år, 20 patienter mellan 50 och 65 år, 20 mellan 66 och 79 år och bara 6 personer på 80 år eller mer.
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/rubrik-79?espv=1

Dra vilken slutsats du vill.
Men liknande rapporter kommer också från andra länder, men folkhälsomyndigheten gör allt för att tona ner det.

Sen är det inte särskilt många yngre som dör, friska lungor och en frisk kropp kan nog kämpa sig ur det där.
Men det är nog inte så kul att inte kunna andas själv och plågas av hög och långvarig feber.
Senast redigerad av SilentVictory 2020-03-21 kl. 23:24.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag kan meddela att Region Stockholm i största hemlighet förbereder för en eventuell karantän av Stockholms stad och vissa kranskommuner, vilket skulle beröra drygt 1,5 miljoner invånare.

Det här betyder INTE att karantän kommer att införas, men regionen vill vara beredd för alla eventualiteter (vilket är bra).

Skälet är att Stockholm är särskilt drabbat med cirka 50 % av alla insjuknade på strax under 25 % av Sveriges befolkning och med mindre än 20 % av landets IV-platser.

Man förbereder sig alltså nu för att sjuktalen kommer att springa iväg ordentligt och att regeringen kanske byter policy vad gäller smittbekämpningen.

Jag citerar mig själv här från i förrgår.

Planeringen är nu avslutad i Region Stockholm. Stand by för intressanta besked för huvudstadsregionens vidkommande redan i morgon.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Och vi har inte ens utegångsförbud!

Kanske just därför.
Citera
2020-03-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrophonix
Kina har inte påstått att de har utrotat viruset heller, tvärtom befarar man en andra våg av smittspridning men de har bland annat stängt alla tillfälliga sjukhus som hade byggts upp i Wuhan, lättat på karantän restriktioner och flera fabriker i Wuhan har återupptagit produktionen, det säger något.. vare sig man väljer att tro på den senaste statistiken från Kina eller inte.

Det säger egentligen inte mycket mer än att antalet patienter i behov av akut behandling har minskat till en nivå som Wuhan kan hantera med den kapacitet och ambitionsnivå som staden har.
Citera
2020-03-21, 23:24
Medlem
låt folk leva sina liv. Om vi dör så dör vi. Alla ni som gömmer er som råttor i källaren, ni lär ju inte dö i vilket fall. Jag vill inte sitta isolerad elker inte kunna göra vad jag brukar för att ett tiotal multisjuka gamla gubbar och kärringar går och dör. Deras liv var säkert innehållslösa i vilket fall så jag tror inte dom bryr sig. Nått ska ju få bägaren att rinna över för dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrophonix
Kina har inte påstått att de har utrotat viruset heller, tvärtom befarar man en andra våg av smittspridning men de har bland annat stängt alla tillfälliga sjukhus som hade byggts upp i Wuhan, lättat på karantän restriktioner och flera fabriker i Wuhan har återupptagit produktionen, det säger något.. vare sig man väljer att tro på den senaste statistiken från Kina eller inte.
Alltid något. Men som sagt, jag tror inte de utrotat något genom social isolering eller skolstängning, utan i så fall genom benhård karantän av hela städer, där invånarna får fortsätta, tills någon nivå av flockimmunitet uppstått. Det kanske inte behövs lika bred immunitet om man kombinerar det med social isolering.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
...

Italien har en relativt gammal befolkning. De har också ett besynnerligt sätt att räkna döda i corona. Alla i Italien som dör på sjukhus räknas som döda i corona, ifall de också har corona.

Så när corona sprids på ett sjukhus i Italien får man plötsligt en jävla massa döda i corona, även om personen låg för döden i en annan sjukdom.
Det har dött fler än vad som redovisats som coronarelaterat, och det fastän dödstalen i år är avsevärt högre än jämförbar period förra året. Skulle snarare kunna påvisa motsatsen till det du säger, och skulle kunna bero på att dessa av nån rimlig anledning inte testats. Italien har väl nån förklaring till eller hypotes för det.
Har avhandlats i tråden, så sluta sprida en massa skit.

Italien redovisar sina siffror transparent.

Det du hävdar diskuterades i början, typ har alla dött av corona, är corona en bidragande faktor etc. Den diskussionen är avslutad och knappast relevant. Corona är en pandemi som skördar offer och orsakar skador på människor och samhälle., och måste bekämpas.
De enda som inte tycks ha fattat det är Sverige som vill sticka ut.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Sverige verkar ligga betydligt närmare punkt 3 än punkt 1. Och det är väl det som är problemet. Punkt 1 borde vara att låsa in riskgrupper för ett par veckor sen. Förbjuda afterski och liknande (som att folk inte blir smittade för att det är 499 istället för 999) för ett par veckor sen. Stoppa plan från riskländer för flera veckor sen osv osv.

Antingen har Sverige en betydligt bättre sjukvård än andra länder och en fantastisk timing när det gäller att stoppa saker och ting, eller så har Sverige fel.
Det är ju inte så att det förväntas att allt sker i perfektion. Det är ju inte lätt detta. Slumpen har än stor betydelse för utvecklingen i Sverige. Vi vill inte hamna i alternativ 2. Vi vill ligga i alternativ 1 (möjligtvis med tillägget att isolera riskgrupper mer aggressivt).
Citera
2020-03-21, 23:25
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Enligt uppgifter från Italien hjälper inte respiratorer särskilt mycket. När de väl kommer till det stadiet att det enda som kan hålla dem vid liv är en sådan maskin, då är chansen väldigt liten att överleva. På ett sjukhus där de vårdat över 1000 personer (notera här att långt ifrån alla behöver respirator) och över 100 dött har 0 personer blivit bättre av att ligga i respirator, alla har dött.

I Kina dog ändå 60% av de som låg i respirator, medans 40% klarade sig tack vare respiratorn.

Den kan alltså göra stor skillnad. Men den måste sättas in i tid. Sätts den in för sent, så gör den såklart ingen nytta.

I Sverige kan den omöjligt sättas in i tid när folk stannar hemma tills de inte kan andas längre själva.

De måste vara på sjukhus med andra ord. När kina insåg detta så byggde de nya sjukhus och byggde om arenor och andra lokaler till sjukhus, där de var närmare hjälpen när det började bli dags.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag citerar mig själv här från i förrgår.

Planeringen är nu avslutad i Region Stockholm. Stand by för intressanta besked för huvudstadsregionens vidkommande redan i morgon.

fast det var väl inte direkt en högoddsare, de har ju sedan ett x antal dagar gått ut med att det kan vara ett alternativ men man stänger ju självklart inte av förens man har en plan .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Sverige har kanske inte de resurser som Sydkorea har?

Precis, så vi måste acceptera lite sämre personlig rörlighet och på så sätt justera i förhållande till testkapacitet. Sen satsa allt på att bygga upp testkapacitet. Det är ju bara att få på plats maskiner.

Min gissning är att en snabb lockdown i början och fullt fokus på att exponentiellt öka testkapacitet vore mycket lyckad i Sverige. Som beräknad tidigare i tråden har Norge nu 6x testkapacitet i förhållande till Sverige och dom fixade och köpte allt inom några veckor.

Sverige kan säkert öka sin testkapacitet med 20x, sen 100x och sen 10000x när DIY-kits kommer. Kina exporterar ju miljontals av testkit nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in