2020-03-21, 22:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Only in Sweden. Det är ta med fanemig inte klokt, sjukt är det. Hela Europa är nedstängt, oavsett om du tittar åt Syd, Öst, Väst eller Norr. Sverige är instängt som en liten bisarr klick, där viruset frodas och sjukvården kollapsar. Och absolut ingen åtgärd alls tas.

Hittills har inte sjukvården kollapsat, men vänta nu...förlåt, glömde att du lever i ett framtidsperspektiv.
Citera
2020-03-21, 22:55
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det är självklart att allting har sitt pris. Får resten av befolkningen svälta för att rädda en fåtal personer som har fått livets ände så kanske den prioriteringen är lite verklighetsfrämmande för många. Uppenbarligen handlar inte ens om liv för coronahysterikerna. Det handlar om att vissa har gjort coronaviruset till identitetspolitik.

Vi har tur somhar Coronaviruset nu och inte något som dödar 10-50% av de smittade.
Vi är 11 miljarder snart, så välkomna till vardagen där sjukdomar kommer och går.

Samhällena kommer att vara härdade för nästa (farligare) virus som kommer.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kina, Sydkorea och Taiwan har valt den populistiska vägen. Alltså den som folk vill ha. Den innebär att man nu har kontroll på situationen och att deras samhällen har klarat sig hyfsat väl ekonomiskt.

I Sverige väljer vi den elitistiska vägen. Alltså man låter viruset spridas fritt bland pöbeln. Det är ju ändå mest gamla och sjuka som drabbas.
Lite tidigt att uttala sig om detta tycker jag, men visst har Sydkorea sänkt sina staplar för stunden. Men trenden är inte nedåtgående.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
I princip alla pandemier har sitt ursprung i Kina?!

Fast spanska sjukans ursprung kom ju från USA.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
De kanske inte ens får begrava den döda utan bara får ett dödsintyg hemsänt med förklaring att den avlidna har kremerats med tanke på smittorisken.

De vill nog resa en sten oavsett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Myndigheterna måste varna för Åre! Min svåger ligger svårt sjuk efter resa där i helgen. Ingen hjälp tycks han få om han typ inte får total andingssvårighet. Det smittar på ytor, det smittar genom ögon. Det smittar genom urin och avföring. En toalett med många som klampar runt med pjäxor bland kiss på golvet, sedan går de hem till sina stugor. Det är matserveringar och caféer. De får fasen inte klokt!! Det finns riskgrupper där ute.

Eh? Vem är så dum att man reser och åker skidor i Åre i dessa tider överhuvudtaget? Evolutionsteorin stämmer ju riktigt bra i det här fallet. De smarta överlever, de dumma dör.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag bryr mig om det stora. Hur han kan balansera frihet och rätt till livskvalité med så låg svår smittspridning som möjligt. Har ingen åsikt över enskilda uttalanden.

Ja, vi har mer frihet än i de flesta länder just nu, men hur länge kommer denna frihet råda, och vad händer om/när det eskalerar snabbare här på grund av en avsaknad av åtgärder. FHM och regeringen förlitar sig helt på att folk tar personligt ansvar. Jag kan säga att jag inte sett en enda person som gjort detta. Livet fortsätter som vanligt. Det kommer bidra till en snabb spridning. Det är bara en tidsfråga.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Ursprungligen, slog det här viruset mot de svagast i samhället, hårt! Dvs de äldre och de med tidigare åkommor.

I takt med att sjukvården belastas med mängder av människor som behöver hjälp, måste de börja prioritera vilka som ska få vård. 48 behövande ryms inte o en respirator. 47 av dem får inte plats. Då dör många av dem, oavsett om de är 30 eller 50 eller 70 år. Utan respirator, innebär sjukdomen nästan garanterad död för de värst drabbade. Vissa starka överlever, men det är på det här sättet 30åringarna dör, de kunde inte konkurrera om en plats vid respiratorn. Det var för många på samma afterski...
Enligt uppgifter från Italien hjälper inte respiratorer särskilt mycket. När de väl kommer till det stadiet att det enda som kan hålla dem vid liv är en sådan maskin, då är chansen väldigt liten att överleva. På ett sjukhus där de vårdat över 1000 personer (notera här att långt ifrån alla behöver respirator) och över 100 dött har 0 personer blivit bättre av att ligga i respirator, alla har dött.
Citera
2020-03-21, 22:56
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad fan är det med folk egentligen.

Flockimmunitet betyder bara att en väsentlig andel av befolkningen haft en sjukdom redan. Ska man behöva bli förolämpad för att man använder ett sånt begrepp mitt i en pandemi.

Hörde i media att de som fick UK:s regering att ändra strategi menar att flockimmunitet tar 11 år att bygga upp för detta virus. Fattade inte varför, utan rörde biologi som går över mitt huvud.

Antar mutation *kan" göra viruset mer dödligt, även om det sägs oftast inte vara fallet.

Dödligheten nu tycks vara 0,5-1 % om man kontrollerar spridningen så att vården hinner med (Japan och Sydkorea) men kanske 2 % om det inte lyckas (Italien med antaget stort mörkertal -- över 3 ggr -- smittade och sjuka.

Senfärdighet av FHM lär ge vårdkollaps och 120 000-150 000 döda (utöver 90 000 normalt). Om vi haft allmän karantän, stängt alla skolor samt afterski hade 35 000 dött.
Senast redigerad av ankademiker 2020-03-21 kl. 23:00.
Citera
2020-03-21, 22:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Och absolut ingen åtgärd alls tas.

Jodå, flera åtgärder har vidtagits.
Citera
Medlem
Smaka-migs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Fan.....vad du med din text verkar intelligent.... du din snorunge kommer att stryka med först...trots din verala attack....lycka till i mammas källare😁

Var lite källkritisk innan du länkar nåt från Youtube. Man blir ju förbannad!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Myndigheterna måste varna för Åre! Min svåger ligger svårt sjuk efter resa där i helgen. Ingen hjälp tycks han få om han typ inte får total andingssvårighet. Det smittar på ytor, det smittar genom ögon. Det smittar genom urin och avföring. En toalett med många som klampar runt med pjäxor bland kiss på golvet, sedan går de hem till sina stugor. Det är matserveringar och caféer. De får fasen inte klokt!! Det finns riskgrupper där ute.
Kunde inte svåger stoppa sig själv från att åka dit? Eller myndighet måste varna svåger för att åka dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in