2020-03-21, 22:34
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
New York ser ut ut att vara riktigt illa ute. Om 14 dagar har vi nog en formidabel ”härdsmälta” där.

Det har gått riktigt fort.

Det här kommer att definiera ordet "katastrof" i framtiden. Den väldigt många av oss inte kommer att vara en del av..
Citera
2020-03-21, 22:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Många i denna tråd som verkar rygga tillbaka av ordet flockimmunitet.
Alla länder ska uppnå detta, det är enda sättet att bekämpa virus på.
Men man ska göra det i maklig takt så sjukvården hinner med, alltså gäller det att minimera antalet sjuka som ingår i riskgrupper.
Exakt. Huvudet på spiken. Säg det till den jag citerade som menade att flockimmunitet endast kan uppstå vid "ohämmad spridning" av, likt alla andra som invänder mot begreppet "flockimmunitet", högst oklar anledning.
Ingen som har något argument mot flockimmunitet? Bara innehållslösa invektiv mot begreppet? Som exvis "Modeord från vänstern"?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Undrar om vi kommer att vara rustade till hösten. Kanske till nästa år 2021.
Nej, bra rustade kommer vi säkerligen inte vara, jag skrev så bra rustade som vi kan vara..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Är du ironisk?
Nej. Jag anser det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Att de flesta som dött är äldre eller har en eller flera underliggande sjukdomar är inte så konstigt. I Sverige har
ca 3 miljoner högt blodtryck (1177)
ca 2 miljoner hjärt-/kärlsjukdom (hjärt-/lungfonden)
ca 500 000 diabetes (diabetesförbundet)
ca 500 000 lungsjukdom (hjärt-/lungfonden)
ca 100 000 cancer (cancerfonden)

dessutom har 1 miljon astma, 3 miljoner allergi (astma &allergiförbundet) och 1,5 miljon är över 70 (SCB).

Hälften av Sveriges befolkning är under 40 år (SCB).

Av.de 5 miljoner som är över 40 så har många flera av dessa sjukdomar, men en höftning säger att minst hälften av Sveriges befolkning över 40 ingår i någon "riskgrupp"

Bra du drar fram lite siffror. Många verkar tro att "underliggande sjukdom" skulle vara något ovanligt. Det är snarare normen vid hög ålder. Vid 80 så är även multisjuk fullt normalt.

Sen kan väl nämnas att en genomsnittlig 80-åring väntas bli drygt 89 år gammal.
Citera
Medlem
Om vi alla sansar oss, så kan vi kanske göra vissa konstateranden:

- det finns en epidemi/pandemi, som är ett virus, som drabbar barn lindrigt, ungefär som vaccin, det skedde för "barnsjukdomarna" när jag var liten på -60-talet, vi skulle fånga de och ha de och bli resistenta ( röda hund, mässlingen, påsjuka, schalakansfeber och jag tror, vattkoppor).

- nu drabbas alla av en liknande smitta, den har en smittfaktor på c:a 3 ( N-talet) om inte särskilda åtgärder görs för att begränsa smittakten ( N-talet är ett snitt på hur många som smittar vidare, man tror på c:a tre st.).

- det dör 90.000 i landet varje år, ungefär, i år kommer det kanske att stiga med några 1000, som skulle dött i en annan säsongssmitta eller av ålderdom eller av s.k. underliggande sjukdomar.

Allt jag vill säga, är att en ny influensa är i farten, vuxna, speciellt äldre, och särskilt äldre med underliggande sjukdomsbild, är i riskzonen att dö lite tidigare än om den inte fanns, men nu finns den....Man kan vända på resonemanget att många lever på övertid, för denna pandemi inte funnits så potent en 10-20 år tillbaka i tiden. Min poäng blir, att den stat som först kommer ur den första vågen, har goda chanser att också komma ur de ganska drastiska ekonomiska följderna....om en eller två säsonger( läs ett till två år, finns vaccin, då är just detta virus ganska infångat..)

Slutsatsen blir: dessa virus kommer att drabba oss, med jämna/ojämna tidsperioder, borta i augusti ser vi det mesta av konsekvensen denna gång....
Citera
2020-03-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Resonerar du på samma sätt gällande migrationspolitiken?
Att de som säger att vi inte har råd enbart är egoister?
Allt annat vore ju direkt hycklande.

Nu läser du vad jag skriver men tolkar det som du vill.

Inget av nuvarande läge med ekonomin har något med ekonomins läge när det kommer till migration.

Du förstår inte och kommer sannolikt inte göra det, jag är ledsen för det men det är inget jag kan påverka.

Du måste försöka förstå att vad vi gör idag är det som påverkar vad vi blir, om vi tar ekonomiska hänsyn över liv när ingen annan nation gör detta så hamnar vi som bäst i ett bättre ekonomiskt läge men då säljer vi ut vårt samvete för pengar.
Alla kommer starta om på samma nivå när detta är över, de som försöker sko sig på denna katastrof genom att byta liv mot pengar kommer inte vara väl sedda i omvärlden och befolkningen kommer absolut bära med sig en skam som kommer bli svår att tvätta bort.

Finns bara ett sätt att rida ut denna storm med samvete, mänsklighet och moral intakt och det är genom att bekämpa viruset så gott vi kan, inte kapitulera och ge upp, ur kampen kommer vi stå enade och starka istället för uppgivna och desillusionerade.

Vi måste sprida kunskapen om hur vi ska bete oss, avstånd, renlighet och respekt, isolera sig om sjuk eller om man inte behöver ut, vi måste testa och isolera smittade och svälta ut viruset, det är handlingsplanen och den måste vi, befolkningen, sprida uppåt till makthavare, för att sitta och vänta kommer inte leda oss framåt.

Om resultatet blir detsamma i slutänden spelar ingen roll, det är Hur vi kommer dit som definerar oss folk och nation!

Inga pengar ska äga oss som folk, Vi ska äga pengarna!

Detta är de med "tllgångars" skräcksenario i denna pandemi, att folk tar resolut tag i sin egen framtid, gör vi så kommer de inte ha något alternativ annat än att vi återgår till läget innan detta började.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Nej. Jag anser det.

Vad anser du om hans korkade uttalanden och det faktum att FHM inte gjort något konkret ännu?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Hoppas. Undrar hur de "volunteered"... Sannolikt inget bekymmer där oavsett hur många test som skall göras.

Finns nog många som står i kö för att testa ett vaccin.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Varför skulle MS vara en riskgrupp? Okej om en person med MS har problem med andningen men då är ju sjukdomen knappast en dold sjukdom.

Kroniska sjukdomar ökar alltid ens risk att dö på grund av corona eller andra influensavirus. Autoimmuna sjukdomar som MS innebär bland annat att våra celler attackerar andra nyttiga celler. Det gör att vi har sämre utgångspunkt att försvara oss mot virus.
Citera
2020-03-21, 22:37
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kina har för det första inte utrotat corona, oavsett vad regimen kommunicerar. Det är helt omöjligt.

För det andra så kommer Kina behöva hålla ställningarna tills vaccinet är klart. Deras BNP kommer sjunka med 10%. Hundratusentals människor kommer dö av isolerings- eller fattigdomsrelaterade orsaker.

Problemet kan bara ”lösas” genom immunitet. Det Kina gör är som att springa till ett annat rum när det brinner.

Jag tror du har fel. Jag tror Kina löser det genom att avgränsa och isolera viruset tills alla är döda.
Citera
2020-03-21, 22:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vi får se om flockimmunitet hjälper? Det värsta är att triangeringen ökar för varje människa som inte kan förstå social distansering.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/flera-sjuka-efter-afterskin-i-fjallen-bilderna-inifran/

"flockimmunitet" är ett fint ord för att göra ingenting.

Den "strategin" fungerade sådär med digerdöden. 1/3 av Europas befolkning dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in