2020-03-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Att de flesta som dött är äldre eller har en eller flera underliggande sjukdomar är inte så konstigt. I Sverige har
ca 3 miljoner högt blodtryck (1177)
ca 2 miljoner hjärt-/kärlsjukdom (hjärt-/lungfonden)
ca 500 000 diabetes (diabetesförbundet)
ca 500 000 lungsjukdom (hjärt-/lungfonden)
ca 100 000 cancer (cancerfonden)

dessutom har 1 miljon astma, 3 miljoner allergi (astma &allergiförbundet) och 1,5 miljon är över 70 (SCB).

Hälften av Sveriges befolkning är under 40 år (SCB).

Av.de 5 miljoner som är över 40 så har många flera av dessa sjukdomar, men en höftning säger att minst hälften av Sveriges befolkning över 40 ingår i någon "riskgrupp"

Som många förnekare säger, det är ju bara de gamla och sjuka som drabbas hårt...utan eftertanke att fan typ varannan person har underliggande sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/natasha-39-dog-hade-inga-sjukdomar/

Natasha Ott, 39, hade inga underliggande sjukdomar när hon började känna en förkylning komma. Några dagar senare hittades hon död av sin pojkvän.
Hade hon corona?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusphase
Nu är det godkänt av FDA i USA. Trump gick ut med det nyss. Så klart det största i medicinhistorien om man får tro Trump själv.

https://mobile.twitter.com/realDonaldTrump/status/1241367239900778501

Är det dags att blåsa faran över nu? Karolinska och SÖS ordinerar Trumps medicin.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/malarialakemedel-satts-in-hos-coronapatienter
Citera
2020-03-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Sommarplågan 2020?

https://www.youtube.com/watch?v=_12fBY9NYmA

Hör den? riktigt cringe. Läkaren från "fråga lund"

https://youtu.be/TTyaB41BIUk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Finns det mer detaljerade uppgifter som t.ex. förväntade antal fall, och konfidensintervall för dessa?

För tidigt att säga tror jag, oklart för mig om det kommer kompletterande data på torsdag-fredag för vecka 12, exempelvis regionala skillnader. Men klart är att andelen smittade kommer vara en viktig faktor att följa nationellt som regionalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jodå, det gör det.
Låter man däremot det här fortgå så är det ett sargat och bittert land som återstår.

Du och några till har fått flockimmunitet på hjärnan. Ni tycker att det låter häftigt och spännande. Ni får känna er lite i framkant, lite coola, nåt att försöka impa på brudarna med på krogen (tonårsdiskot?).
Vad fan är det med folk egentligen.

Flockimmunitet betyder bara att en väsentlig andel av befolkningen haft en sjukdom redan. Ska man behöva bli förolämpad för att man använder ett sånt begrepp mitt i en pandemi.
Citera
2020-03-21, 22:09
Medlem
Min lokala pizzabagare köra handskar idag, åndå duktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Uppvärmda vinterluften inomhus är torr, ja
Det är inomhus som största smittspridningen är.
Okej, jag förstår. Fast det smittar nog rätt bra inomhus på sommaren med. Den viktigaste variabeln är nog egentligen andelen tid folk tillbringar inne respektive ute.

Bästa sättet att stoppa smittan kan vara att införa innegångsförbud
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Släpp det där tramset om flockimmunitet. Det är bara ett modeord en del svänger sig med för att verka coola.

Det är en flummig teori som vänsternpatrask i myndigheten kommit på för att låta kreativa. Den fungerar inte i praktiken, precis som allt annat som de kommer med på övriga myndigheter.
Citera
2020-03-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Mörkertalen är enorma. Man får inte ens testa sig fastän man varit i riskområden eller har 10/10 coronasymptom.

Allt dom säger är att man ska stanna hemma. Ja, så de sitter väl en 20.000+ i de svenska stugorna med Corona. Gud vet hur många som tillfrisknar/dör.

Mörkertalet världen runt är enormt. Många fler döda/tillfrisknade vi inte vet om.worldometers är inte ens nära.

Kan själv dock tro att skiten börja avta nu. Blir jobb på måndag.

Tyvärr har det inte börjat avta, dröjer veckor, i värsta fall längre.
Att mörkertalet för smittade är stort är ett faktum, här är diskussionen bara hur stort, vilket långt ifrån är självklart, här finns bara mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Mörkertalet för döda i Sverige skulle jag tro är 0, i vart fall än så länge.
Grundar det dels på att på att vanligen tar några veckor från smitta till, död, samt att personer som är väldigt dåliga givetvis får kontakt med vården. Ringer du 1177 och säger att du är förkyld och har 37,6 i feber så blir du inte testad men uppmanas hålla dig hemma (i nuläget har uppskattningsvis 5-10% av sådana fall Corona). Om du däremot säger att du har 40 graders feber, varit sängliggande i två dagar, samt hostar kraftigt under samtalet, nog får du kontakt med vård och blir testad för Corona. Annars hade vi haft 0 nya fall officiellt i Sverige.
Citera
2020-03-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Jag är i Åre just nu, ska köra 1 vecka.

Kom inte tillbaka till Stockholm
Citera
2020-03-21, 22:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kkekke
Jag är ledsen men det där är lönlöst.

Jag tror på riktigt att folk måste se några hundra svenskar dö för att förstå allvaret.

Mmm många är fortfarande i förnekelse, kanske fungerar det som en trygg bubbla man inte vill spricka, allt är okej. Inget kan hända mig eller mina nära och kära.

Bara Sverige håller öppet kommer inte depressionen komma. Jag vägrar inse sanningen att mina älskade pengar jag sparat länge försvinner eller att jag har levt över mina tillgångar.

Lite så, tyvärr. När man inser allvaret är det för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in