2020-03-23, 03:59
Medlem
kredos avatar
Bryter isoleringen från byn imorgon på med N-95 mask simglasögon handskar alko gel 70% etanolspray för Uber in till storstaden.
Citera
2020-03-23, 04:04
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
"Han berättar också att ett test av slumpmässigt utvalda svenskar ska ge en bild av hur stor smittspridningen egentligen är."

Fast hur ska testet göras på ett statistiskt säkerställt sätt när det saknas utrustning och personal? För undersökningen skulle det i Sverige krävas ca 16500 tester om man vill ha en felmarginal på 1% och konfidensintervall på 99%.

16500 tester kan du glömma. Vi har ju knappt gjort 15000 hittills, och resurserna är nu så knappa så vi kan inte ens testa vårdpersonal längre.

Jag skulle tro att det kan handla om ett hundratal på sin höjd. Antagligen blir de alla i Stockholm, med en träffsäkerhet på 100% om det gäller folk på stan, 0% om de väljer hemmasittarna som är för rädda att gå ut.

Det är helt upp till dem vad de vill ha för siffror, det har blivit uppenbart att de gör lite hur de vill med vad de vill presentera, sitter sedan och riktar kritik mot andra som avledningsmanöver så att svensken inte ska fråga för mycket.
Citera
2020-03-23, 04:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Om några timmar öppnar börsen i Stockholm.
Det kommer inte bli så muntert för många. Det var en rekyl upp i fredags.

Tror på ett fortsatt fall.

Ytterligare några tusen personer kommer få beskedet att de inte längre har ett jobb o snart saknar försörjning. Trycket på kronan kommer att öka.

Hög arbetslöshet o en sjunkande kronkurs är att vänta. Efter det står inflationen för för dörren...
Citera
2020-03-23, 04:07
Medlem
Citat:
Er det noen som kan forklare i korte trekk dette med malariamedisin som USA nå skal godkjenne? Er den effektiv, og testet ut?

Citat:
Det er snakk om klorokin/hydroksyklorokin/Plaquenil.

Jeg kan ikke alt om dette, så dette får du ta som du får. Jeg kommer sikkert til å få haugevis av kritikk fra folk som mener at jeg ikke burde uttale meg siden jeg ikke er lege, men det får være.

Det er brukt mot malaria, men også mot mange andre sykdommer, som revmatisme og autoimmune sykdommer. Så vidt meg bekjent vet de ikke helt nøyaktig alle virkemåtene her, men en av mekanismene har med immunforsvaret å gjøre. I denne sammenhengen tror jeg at det er den immundempende effekten som er en av de store nøklene.

Blodprøver fra tidlig forskning i Kina etc. viser at immunforsvaret har fått seg en skikkelig knekk hos veldig mange av de som blir virkelig syke. Viruset forårsaker apostose (selvmord) i leukocytter (hvite blodceller) som gjør at de gjerne har en reduksjon på 70%+ når immunforsvaret reagerer. Immunforsvaret er også veldig treg i reaksjonen ved dette viruset, og enkelt forklart "lurer" det immunforsvaret vårt og får det til å begå et slags selvmord. Når det plutselig oppdager hva som foregår begynner de hvite blodcellene som lever å sende ut signalstoffer (cytokiner) til andre hvite blodceller for at de skal reagere og hjelpe til. Her er jeg litt usikker på akkurat hva som skjer, det kan være at de ikke får "svar" fra de andre leukocyttene slik at de fortsetter å sende ut cytokiner. Til slutt får man så mye cytokiner i blodet at immunforsvaret ikke lenger skjønner opp og ned og begynner å angripe friskt vev (en slags autoimmun sykdom) og rett og slett ikke fungerer som det skal. Hele kroppen blir satt ut, og man får en voldsom betennelsesreaksjon, som setter lungene ut av spill. Man får også væske i lungene (de små luftsekkene som skal sørge for å plukke opp oksygen og slippe ut CO2 fylles av væske) som gjør at denne gassutvekslingen ikke fungerer.

Dette stoffet (hydroksyklorokin) begrenser produksjonen av cytokiner og gjør at responsen fra immunforsvaret ikke går ut av kontroll (ingen cytokinstorm) og begrenser skadene på denne måten. En annen effekt er at det hindrer virusreplikering, og det har også en viss effekt mot f.eks. HIV som også angriper immunforsvaret. Det hindrer også trombose/blodpropper som kanskje spiller en rolle hos de som får hjertesvikt og denslags.

Dette er en veldig forenklet beskrivelse av hva som skjer, og jeg skal ikke late som om jeg kan detaljene av hva det gjør med immunforsvaret, men det er en immundempende medisin, som i utgangspunktet brukes mot diverse autoimmune sykdommer. Både SARS-CoV og SARS-CoV-2 angriper immunforsvaret hardt. og setter i gang autoimmune reaksjoner som er veldig skadelige.

Det har vært kjent veldig lenge at det har en effekt mot SARS, og jeg vet ikke når jeg først hørte at dette var fungerende behandling for SARS-CoV-2, men det må ha vært i slutten av januar eller begynnelsen av februar.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15351731?dopt=Abstract

Her er f.eks. en studie fra 2004 med effekt mot SARS.

Siste del av abstract:
Citat:
Chloroquine, an old antimalarial drug, may be considered for immediate use in the prevention and treatment of SARS-CoV infections.

Med andre ord er ikke dette nytt, og det fungerte på samme måte mot SARS. Det fungerer også preventivt, og "dessverre" er det noen helsearbeidere som tar dette nå. Problemet er ikke at de tar det, men at vi ikke har mye av dette på lager.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/18/oppfordrer-hverandre-til-a-ta-malariamedisin-mot-smitte/

Citat:
I kommentarfelt på Facebook, oppfordrer helsepersonell hverandre om å ta hydroxychloroquine (Plaquenil) preventivt mot SARS-Cov-2-smitte og om å dele ut medisinen til fastleger.

Jeg har sagt veldig lenge at problemet er at vi ikke vil ha nok til de som trenger det. De landene som produserer dette vil ikke eksportere mer på veldig lenge, og vi må klare oss med det vi har. Jeg vurderte faktisk selv å bestille en god del av dette tidlig, men med de reglene vi har for import av medisiner var det egentlig bare å glemme, man kunne bestille fra India for en måned siden.

Det at de "ansvarlige" her har vært så tafatte og lite fremsynte at de ikke bestilte dette tidlig er ... høyst kritikkverdig. Det samme gjelder at de ikke klarte å skaffe verneutstyr.

Hvis de fulgt med og bestilt store mengder av dette tidlig (det har som sagt vært kjent lenge, også for SARS-CoV-2) hadde vi kunnet hatt noen millioner doser av dette og vi kunne gitt det til fastleger og helsearbeidere preventivt. India hadde ikke eksportforbud før tidlig i mars. I verste fall hadde vi hatt et ubrukelig lager som vi kunne gitt bort til Afrika senere som u-hjelp. Det er så utrolig sløvt og tafatt hele veien! Jeg, som ikke er fagperson, har visst om dette i alle fall i over en måned nå.

Hva er sjansene for at norske myndigheter har gjort det de kan for å få opp mulig norsk produksjon av dette? Det er et enkelt stoff å syntetisere, og vi har hatt farmakologisk produksjon her i landet tidligere? De sjansene er vel omtrent null.

Til slutt; denne medisinen har noen stygge bivirkninger også.

Citat:
De som jobber førstelinje nå burde få denne medisinen forebyggende, men det er laaangt fra alle leger, og i alle fall ikke familien deres. Vi har trolig veldig lite av dette på lager, og de skriver ut til seg selv og familie. Her må man veie fordeler mot ulemper og gjøre ting riktig.

I stedet for at de skrev ut til seg selv, burde staten gi dette til alle leger som jobber førstelinje med smittede. Slik det fremstår nå er det uetisk og en slags korrupsjon. Myndighetene ligger langt bakpå, så jeg kan jo forstå at de prioriterer seg selv og at de ikke vil ha sykdommen, men måten det gjøres på er ikke riktig.

Det at Norge og de ansvarlige ikke har klart å skaffe/kjøpe inn dette (jeg skrev et lengre innlegg for noen sider siden) er en annen ting, og veldig kritikkverdig, men nå er vi i denne situasjonen. Det er relativt lett å fremstille og ingen patenter. Syntese er kjent. Her burde staten være på ballen og få produsert dette så fort som mulig, for alt tyder på at det hjelper på flere måter. Vi burde kunne produsere dette innenlands innen ikke alt for lenge om man setter gode kjemikere på saken, og i Nederland har de allerede utviklet dette som inhaleringsmedisin som virker enda raskere.

Jeg er ikke misunnelig på leger nå, men samtidig har de aller fleste bagatellisert dette hele veien og nå sitter de i samme båt som oss. Hvis de hadde turt å ta bladet fra munnen tidligere slik som noen modige "varslere" så hadde vi kanskje hatt denne medisinen på lager for flere år fremover, for det var kjent allerede ved SARS-CoV at dette var effektivt og fungerte. Selv har jeg visst om det i alle fall 6 uker. "Vi" har dessverre mye av skylden for at vi er i denne situasjonen nå, og det blir neppe pent fremover...
Jeg fant dette på et annet forum. Interessant.
Senast redigerad av POlROT 2020-03-23 kl. 04:29.
Citera
2020-03-23, 04:07
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Bryter isoleringen från byn imorgon på med N-95 mask simglasögon handskar alko gel 70% etanolspray för Uber in till storstaden.

Bor du i Brasilien?
Citera
2020-03-23, 04:08
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag minns att jag såg det i en dokumentärfilm hur reptilen dödade bytesdjuren med virus. Det är okänt vad det ena viruset har för funktion men bytesdjuren dog senare av kompikationer från virusangreppen på flocken. Eftersom gruppimmunitet uppnås snabbt och djuren dör långt senare sker en reproduktion inom flocken som överlever. I dokumentärfilmen dog nästan hela flocken. Det kanske är tvärtom så att det ena viruset ger skydd mot det andra. Eller det ena viruset kanske inte är tillräckligt potent och ersätts av det andra för att säkerställa att jobbet blir gjort.

intressant ju
Citera
2020-03-23, 04:11
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Ytterligare några tusen personer kommer få beskedet att de inte längre har ett jobb o snart saknar försörjning. Trycket på kronan kommer att öka.

Hög arbetslöshet o en sjunkande kronkurs är att vänta. Efter det står inflationen för för dörren...

Vilken rekyl UPPÅT vad det i fredags nu igen?

OMXS30
20 03 20 -1,81 % 17:30 (-23,5 % i år)
Citera
Medlem
domedagen kommer allt närmare,har handlat för 2mån och isolerar mig helt nu,tur att det går mot varmare tider och fiskesäsongen börjar.
alla år jag läst på om ätliga växter och överlevnad kommer väl till pass nu,fyfan för det här jävla viruset☹️
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

tyvärr blir det så, jag är själv sjuk och vännen min,skitsamma..
Citera
2020-03-23, 04:12
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Senare studier har visat att det verkar vara myrkottar som är den länken som gjort att det spridigt sig till människor. Tydligen har dessa kottar en gen som gör att det kan spridas till människan. Men att det började hos fladdermöss kvarstår.

https://www.di.se/nyheter/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-just-nu/

Frågan verkar fortfarande vara öppen.

Först måste man veta om viruset blev färdigt inne i människor eller om det finns kvar en naturlig källa till utbrottet. Om viruset uppstått i någon djurpopulation kan det finnas kvar där och mutera. Det kan leda till pandemier. Viruset är med största sanolikhet inte skapat av människor.

Citat:
if SARS-CoV-2 pre-adapted in another animal species, then there is the risk of future re-emergence events. In contrast, if the adaptive process occurred in humans, then even if repeated zoonotic transfers occur, they are unlikely to take off without the same series of mutations. In addition, identifying the closest viral relatives of SARS-CoV-2 circulating in animals will greatly assist studies of viral function

Although the evidence shows that SARS-CoV-2 is not a purposefully manipulated virus, it is currently impossible to prove or disprove the other theories of its origin described here.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9 Published: 17 March 2020

Det är troligt att myrkottar är mellanvärd men det är inte säkert. Det finns inte tillräckligt med prover av virus från djur för att veta med säkerhet.

Citat:
Malayan pangolins (Manis javanica) illegally imported into Guangdong province contain coronaviruses similar to SARS-CoV-221. Although the RaTG13 bat virus remains the closest to SARS-CoV-2 across the genome1, some pangolin coronaviruses exhibit strong similarity to SARS-CoV-2 in the RBD, including all six key RBD residues21 (Fig. 1). This clearly shows that the SARS-CoV-2 spike protein optimized for binding to human-like ACE2 is the result of natural selection.

Neither the bat betacoronaviruses nor the pangolin betacoronaviruses sampled thus far have polybasic cleavage sites. Although no animal coronavirus has been identified that is sufficiently similar to have served as the direct progenitor of SARS-CoV-2, the diversity of coronaviruses in bats and other species is massively undersampled.

nature medicin

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9

Här är en forskningsrapport som visar att SARS-CoV-2 kan vara ett ormvirus som kombinerats med ett virus från fladdermus och därefter funnit en ny värd i människa:

Citat:
Cross‐species transmission of the newly identified coronavirus 2019‐nCoV

In summary, results derived from our evolutionary analysis suggest that 2019‐nCoV has most similar genetic information with bat coronovirus and has most similar codon usage bias with snake. Additionally, a homologous recombination may occured within the viral receptor‐binding spike glycoprotein, which may determine cross‐species transmission.

Journal of medical virology, 22 January 2020, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...1002/jmv.25682

science alert, Snakes Are The Likely Source of China's Deadly Coronavirus. Here's Why, 23 january 2020, https://www.sciencealert.com/snakes-...rus-here-s-why

I dokumentärfilmen om ormar som använder virus för att döda bytesdjur nämdes myrkottar. Jag minns inte varför myrkottar nämndes. Det kan ha varit därför att både ormar och myrkottar möts på matmarknader för människor.

Citat:
Citat:
Det låter som ett reptilvirus som muterat och blivit potent. Då ska ni va försiktiga. Det kan röra sig om en giftstrategi som ursprungligen ska ha ihjäl mindre bytesdjur. Det första viruset leder till skador efter en längre tid och det andra viruset dödar gamla och svaga bytesdjur snabbt. Därefter har predatorn ett överfullt skafferi. Viruset kommer försvinna av sig självt då flockimunitet uppstått. De flesta mindre bytesdjuren överlever angreppet.
Citat:
Jag minns att jag såg det i en dokumentärfilm hur reptilen dödade bytesdjuren med virus. Det är okänt vad det ena viruset har för funktion men bytesdjuren dog senare av kompikationer från virusangreppen på flocken. Eftersom gruppimmunitet uppnås snabbt och djuren dör långt senare sker en reproduktion inom flocken som överlever. I dokumentärfilmen dog nästan hela flocken. Det kanske är tvärtom så att det ena viruset ger skydd mot det andra. Eller det ena viruset kanske inte är tillräckligt potent och ersätts av det andra för att säkerställa att jobbet blir gjort.
Senast redigerad av singularitet 2020-03-23 kl. 04:21.
Citera
2020-03-23, 04:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
16500 tester kan du glömma. Vi har ju knappt gjort 15000 hittills, och resurserna är nu så knappa så vi kan inte ens testa vårdpersonal längre.

Jag skulle tro att det kan handla om ett hundratal på sin höjd. Antagligen blir de alla i Stockholm, med en träffsäkerhet på 100% om det gäller folk på stan, 0% om de väljer hemmasittarna som är för rädda att gå ut.

Det är helt upp till dem vad de vill ha för siffror, det har blivit uppenbart att de gör lite hur de vill med vad de vill presentera, sitter sedan och riktar kritik mot andra som avledningsmanöver så att svensken inte ska fråga för mycket.

De kommer inte slösa resurser på den typen av test. Han sa det för det då låter som om att de jobbar vetenskapligt. Sånt låter lugnande.

Arbetet är nu fokuserat på kommunicerande o förberedande.

Mitt råd är att stanna hemma o håll dig frisk. Se till att dina familjemedlemmar håller sig hemma. Speciellt kalvarna till tonåringar. Det är inte läge att hänga runt med polare från andra stadsdelar o områden.
Citera
2020-03-23, 04:18
Medlem
Ni som fortfarande är ute och rör er set ni personer med mask i landet med vårdslösa idioter?

Måste fan till biblan närmsta veckorna och ja va fan. Tänker tidigt på morgonen när där inte har varit någon ännu och sen mask och handskar?

Som jag skrev tidigare. Sverige har 4 GÅNGER SÅ MÅNGA fall som Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in