Det er snakk om
klorokin/hydroksyklorokin/Plaquenil.
Jeg kan ikke alt om dette, så dette får du ta som du får. Jeg kommer sikkert til å få haugevis av kritikk fra folk som mener at jeg ikke burde uttale meg siden jeg ikke er lege, men det får være.
Det er brukt mot malaria, men også mot mange andre sykdommer, som revmatisme og autoimmune sykdommer. Så vidt meg bekjent vet de ikke helt nøyaktig alle virkemåtene her, men en av mekanismene har med immunforsvaret å gjøre. I denne sammenhengen tror jeg at det er den immundempende effekten som er en av de store nøklene.
Blodprøver fra tidlig forskning i Kina etc. viser at immunforsvaret har fått seg en skikkelig knekk hos veldig mange av de som blir virkelig syke. Viruset forårsaker apostose (selvmord) i leukocytter (hvite blodceller) som gjør at de gjerne har en reduksjon på 70%+ når immunforsvaret reagerer. Immunforsvaret er også veldig treg i reaksjonen ved dette viruset, og enkelt forklart "lurer" det immunforsvaret vårt og får det til å begå et slags selvmord. Når det plutselig oppdager hva som foregår begynner de hvite blodcellene som lever å sende ut signalstoffer (cytokiner) til andre hvite blodceller for at de skal reagere og hjelpe til. Her er jeg litt usikker på akkurat hva som skjer, det kan være at de ikke får "svar" fra de andre leukocyttene slik at de fortsetter å sende ut cytokiner. Til slutt får man så mye cytokiner i blodet at immunforsvaret ikke lenger skjønner opp og ned og begynner å angripe friskt vev (en slags autoimmun sykdom) og rett og slett ikke fungerer som det skal. Hele kroppen blir satt ut, og man får en voldsom betennelsesreaksjon, som setter lungene ut av spill. Man får også væske i lungene (de små luftsekkene som skal sørge for å plukke opp oksygen og slippe ut CO2 fylles av væske) som gjør at denne gassutvekslingen ikke fungerer.
Dette stoffet (hydroksyklorokin) begrenser produksjonen av cytokiner og gjør at responsen fra immunforsvaret ikke går ut av kontroll (ingen cytokinstorm) og begrenser skadene på denne måten. En annen effekt er at det hindrer virusreplikering, og det har også en viss effekt mot f.eks. HIV som også angriper immunforsvaret. Det hindrer også trombose/blodpropper som kanskje spiller en rolle hos de som får hjertesvikt og denslags.
Dette er en veldig forenklet beskrivelse av hva som skjer, og jeg skal ikke late som om jeg kan detaljene av hva det gjør med immunforsvaret, men det er en immundempende medisin, som i utgangspunktet brukes mot diverse autoimmune sykdommer. Både SARS-CoV og SARS-CoV-2 angriper immunforsvaret hardt. og setter i gang autoimmune reaksjoner som er veldig skadelige.
Det har vært kjent veldig lenge at det har en effekt mot SARS, og jeg vet ikke når jeg først hørte at dette var fungerende behandling for SARS-CoV-2, men det må ha vært i slutten av januar eller begynnelsen av februar.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15351731?dopt=Abstract
Her er f.eks. en studie fra 2004 med effekt mot SARS.
Siste del av abstract:
Citat:
Chloroquine, an old antimalarial drug, may be considered for immediate use in the prevention and treatment of SARS-CoV infections.
Med andre ord er ikke dette nytt, og det fungerte på samme måte mot SARS. Det fungerer også preventivt, og "dessverre" er det noen helsearbeidere som tar dette nå. Problemet er ikke at de tar det, men at vi ikke har mye av dette på lager.
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/18/oppfordrer-hverandre-til-a-ta-malariamedisin-mot-smitte/
Citat:
I kommentarfelt på Facebook, oppfordrer helsepersonell hverandre om å ta hydroxychloroquine (Plaquenil) preventivt mot SARS-Cov-2-smitte og om å dele ut medisinen til fastleger.
Jeg har sagt veldig lenge at problemet er at vi ikke vil ha nok til de som trenger det. De landene som produserer dette vil ikke eksportere mer på veldig lenge, og vi må klare oss med det vi har. Jeg vurderte faktisk selv å bestille en god del av dette tidlig, men med de reglene vi har for import av medisiner var det egentlig bare å glemme, man kunne bestille fra India for en måned siden.
Det at de "ansvarlige" her har vært så tafatte og lite fremsynte at de ikke bestilte dette tidlig er ... høyst kritikkverdig. Det samme gjelder at de ikke klarte å skaffe verneutstyr.
Hvis de fulgt med og bestilt store mengder av dette tidlig (det har som sagt vært kjent lenge, også for SARS-CoV-2) hadde vi kunnet hatt noen millioner doser av dette og vi kunne gitt det til fastleger og helsearbeidere preventivt. India hadde ikke eksportforbud før tidlig i mars. I verste fall hadde vi hatt et ubrukelig lager som vi kunne gitt bort til Afrika senere som u-hjelp. Det er så utrolig sløvt og tafatt hele veien! Jeg, som ikke er fagperson, har visst om dette i alle fall i over en måned nå.
Hva er sjansene for at norske myndigheter har gjort det de kan for å få opp mulig norsk produksjon av dette? Det er et enkelt stoff å syntetisere, og vi har hatt farmakologisk produksjon her i landet tidligere? De sjansene er vel omtrent null.
Til slutt; denne medisinen har noen stygge bivirkninger også.