2020-03-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Journalisterna ger sig för lätt. Dom skulle kunna sänka karln på nolltid, om man nu vill gå så långt. Karln är inte medietränad, det hörs på lång väg. Han är som en vimsig professor som tänker högt mens hen betraktar förloppet imett ecperiment.

Man kan ju börja med att pressa politikerna på varför det inte är de som står där, och ställa de frågor vars svar AT inte ger (samt hänvisa till väljarna). Givetvis hänvisas de tillbaka till AT, men med lite list går det att få ur dem saker - även om politiker är medietränade så är journalister utbildade, rutinerade och drivs - säger dom - av ett kall.

Fullständigt enig, alldeles för lätt enligt min mening.

Men, dom känner helt säkert till vad som sker om dom pressar, detta då dom, som du korrekt säger, är utbildade och rutinerade.

Ibland skulle det vara gott att smita in och ställa ordentligt obekväma frågor, för att se vad som händer.

Ganska övertygad att det undanhålls en hel del, exakt som på storföretag.
Senast redigerad av FORVACKSLINGSBAR 2020-03-21 kl. 22:07.
Citera
2020-03-21, 22:01
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Detta apokalyptiska tillstånd måste upphöra snarast!
Jag trodde världen var en säker plats ,så fel jag haft. Domedagen är här nu Mars 2020. Det trodde man inte vid nyår. När vi skålade in det nya decenniet som skulle bli så mycket bättre än 10-talet.
Fort det gick utför.
Detta kommer bli den värsta kollapsen, härdsmältan, apokalypsen, katastrofen,ragnaröken under vår livstid,
men inte på grund av covid-19, nej den är en stillsam sommarfläkt jämfört med efterdyningarna. Det är djupt allvarligt att det finns så många som överdriver detta scenario och massmedia är i högsta grad medskyldiga . Hysterin är total.
Livet är tufft , man kan faktiskt dö av det!

Av 2 onda ting får man faktiskt försöka välja det minst onda.
Att stänga ner allt och inskränka all vardaglighet kommer kosta mycket mer i efterdyningarna, jag ser självupptagna och dementa åldringar stappla runt med rullatorer precis som vanligt för de måste ut till varje pris och iväg till butiken för att köpa bingolotto och ett paket prince och en Allers.
Ska vi andra, yngre, friskare arbetande idrottande människor få lida all helvetes kval för det? Få våra liv helt omkullkastade bara för att storrökaren Arne 86 år med njursvikt, benskörhet, hemorrojder och hjärtsvikt ska få leva ett halvår extra? Till priset av vad ? Att självmord i arbetsför, frisk ålder kommer öka pga depressionen detta medför är det priset mer värt?
I Italien är det män över 85 med andra sjukdomar som till 99% stryker med. Och? Tråkigt men vaddå? Andra som blir smittade har en lättare influensa, en del märker det knappt. Detta är så upphausat så motstycke saknas.
Ni är rädda för ni vet att nu har ni nånting att hålla fokus på, nån sjukdom som tar livet av folk. Så oväntat att folk dör..
Under de drygt 3 minuter jag skrivit detta inlägg har det samtidigt dött minst 30 barn i världen av svält. Det är om nått en tragedi.

Tragiskt att du inget förstod. Himlen var BLODRÖD i HELA Sverige på nyårsdagen. Tydligare omen går inte att få. Alla förstod att året förde med sig död och epidemi. Läs en bok förslagsvis.
Citera
2020-03-21, 22:02
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Uppenbarligen är risken låg då bratts från Stockholm fyller after skin i Åre.

Jävla spån!
Citera
Medlem
sannes avatar
Vi får se om flockimmunitet hjälper? Det värsta är att triangeringen ökar för varje människa som inte kan förstå social distansering.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/flera-sjuka-efter-afterskin-i-fjallen-bilderna-inifran/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag börjar misstänka att "underliggande sjukdom" kan betyda karies, acne eller en stukad fot i tonåren.

Nästan alla människor som är över 20 år har 1-3 underliggande sjukdomar. Ingen är perfekt. Mycket möjligt att det är mer för att avdramatisera det hela..ibland ser man mönster som inte finns. Kanske bara är liemanen som skördar slumpmässigt efter någon codex han har. En codex vi aldrig lyckas se mönstret till men har försökt så länge inom religionen, vetenskapen och konsten att kunna tyda mönstret för att slippa denna pest.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Att de flesta som dött är äldre eller har en eller flera underliggande sjukdomar är inte så konstigt. I Sverige har
ca 3 miljoner högt blodtryck (1177)
ca 2 miljoner hjärt-/kärlsjukdom (hjärt-/lungfonden)
ca 500 000 diabetes (diabetesförbundet)
ca 500 000 lungsjukdom (hjärt-/lungfonden)
ca 100 000 cancer (cancerfonden)

dessutom har 1 miljon astma, 3 miljoner allergi (astma &allergiförbundet) och 1,5 miljon är över 70 (SCB).

Hälften av Sveriges befolkning är under 40 år (SCB).

Av.de 5 miljoner som är över 40 så har många flera av dessa sjukdomar, men en höftning säger att minst hälften av Sveriges befolkning över 40 ingår i någon "riskgrupp"

33% som vårdas på intensiven tillhör ingen riskgrupp, då är även fetma medräknat.

Edit: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-03-21, 22:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det här är ingen film era dumma jävlar. Det här är verklighet. 800 döda i Italien på EN DAG. Vi befinner oss i krig mot corona - den osynliga fienden. Nästan alla här som både skriver och läser kommer mista nära och kära i denna pest.
I de värst drabbade zonerna i Italien ÄR det krigstillstånd, och hjälp från olika länder strömmar in för att hjälpa till: kineser, amerikanska NGO med stora erfarenheter, cubanska läkare (ja, de är vassa).
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Jag känner inte personen direkt, men känner en som känner personen.

En väns vän dog av influensan för lite drygt två år sedan. Han var 33, inga underliggande sjukdomar. Bara maximal jävla otur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Gått upp jävulskt sen igår i stor-Madrid.

Såg inte kul ut men utveckling är nog väntad skulle jag säga..
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Fler som tröttnat på skiten? Känner släpp skiten fritt. Hoppas jag dör typ för att slippa höra tjatet av corona.
Sommarplågan 2020?

https://www.youtube.com/watch?v=_12fBY9NYmA
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Detta apokalyptiska tillstånd måste upphöra snarast!
Jag trodde världen var en säker plats ,så fel jag haft. Domedagen är här nu Mars 2020. Det trodde man inte vid nyår. När vi skålade in det nya decenniet som skulle bli så mycket bättre än 10-talet.
Fort det gick utför.
Detta kommer bli den värsta kollapsen, härdsmältan, apokalypsen, katastrofen,ragnaröken under vår livstid,
men inte på grund av covid-19, nej den är en stillsam sommarfläkt jämfört med efterdyningarna. Det är djupt allvarligt att det finns så många som överdriver detta scenario och massmedia är i högsta grad medskyldiga . Hysterin är total.
Livet är tufft , man kan faktiskt dö av det!

Av 2 onda ting får man faktiskt försöka välja det minst onda.
Att stänga ner allt och inskränka all vardaglighet kommer kosta mycket mer i efterdyningarna, jag ser självupptagna och dementa åldringar stappla runt med rullatorer precis som vanligt för de måste ut till varje pris och iväg till butiken för att köpa bingolotto och ett paket prince och en Allers.
Ska vi andra, yngre, friskare arbetande idrottande människor få lida all helvetes kval för det? Få våra liv helt omkullkastade bara för att storrökaren Arne 86 år med njursvikt, benskörhet, hemorrojder och hjärtsvikt ska få leva ett halvår extra? Till priset av vad ? Att självmord i arbetsför, frisk ålder kommer öka pga depressionen detta medför är det priset mer värt?
I Italien är det män över 85 med andra sjukdomar som till 99% stryker med. Och? Tråkigt men vaddå? Andra som blir smittade har en lättare influensa, en del märker det knappt. Detta är så upphausat så motstycke saknas.
Ni är rädda för ni vet att nu har ni nånting att hålla fokus på, nån sjukdom som tar livet av folk. Så oväntat att folk dör..
Under de drygt 3 minuter jag skrivit detta inlägg har det samtidigt dött minst 30 barn i världen av svält. Det är om nått en tragedi.

Är så trött på den här jävla myten om att det bara är 80+ som drabbas, läs på lite av hur många unga som ligger på intensiven i Sverige och vad som händer om sjukvården kollapsar. Koppla A till O.

Jag förminskar inte de ekonomiska konsekvenserna, de kommer bli allvarliga, men de är här för att stanna och lilla Sverige kan inte göra ett skit över det oavsett med ett öppet eller stängt samhälle när hela världen stängt ner. Därför vi måste prioritera på att stoppa smittspridningen till varje pris eftersom de ekonomiska konsekvenserna kommer oavsett.

Det är bara att gilla läget helt enkelt.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Fortfarande är det långt från att vi vet allt om denna sjukdom och dess effekter.

Men tydligen tror många, här i alla fall, att det kommer att leda till massdöd i Sverige.

Medan andra fortsätter att leva som inget har hänt. Är ute på krogen och umgås när. Andra drar till fjällen och vill ställa sig i liftköer och vill delta i AfterSki.

Verkligen olika förhållningssätt.
Att studera dessa attityder är intressant i sig. De flesta jag har träffat tycker oron är överdriven, medan andra är rädda.

Vi är alltså långt från ett realistiskt balanserat förhållande. Som alla kan acceptera.
Det kommer att ta tid att få ett sådant.

Vi kommer så småningom att få uppgifter virusets effekter, dess dödlighet, dess ev. olika former.
Och inte minst vilka olika strategier man ska ha för att skydda sig mot det.

Det kommer att bli en av många sjukdomsalstrare vi har "knäckt". Som kolera, polio, difteri, smittkoppor, aids m.fl.

Men där är vi inte idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in