2020-03-21, 21:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte svenska staten som behöver pengar. Problemet är att vi kommer förlora en stor andel av små/medel företag inom handel, restauranger, hotell, turismnäring, evenemang, kultur, idrott, nöje, företagsutbildning, gym, taxi, flyg osv. Miljontals arbetsplatser är hotade. Hela årskurser av studenter kommer inte klara sin examen, och om de kommer ut så finns det inga jobb.

Det går inte att lösa det här genom att trycka pengar. Några länder måste våga visa vägen mot flockimmunitet, så att andra vågar följa efter.

Du menar en ”hard hitt”?

Löfven o Tegnell förklarar faran över i TV o Tidningar. ”EXTRA, EXTRA! Vårsolen har besegrat Covid-19”.

Gratis galor i Storstäderna för att fira.

Hela Sverige kramas rörelse för att visa att man inte är rädd.

Sedan mörkar man att folk insjuknar o dör. En månad senare är vi det första landet i världen med flockimunitet.

Nordkorea skulle blekna av avundsjuka.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Har någon hittat data hur länge de som dött i genomsnitt varit diagnostiserade som smittade före de dog?

Räcker med att hitta det för ett land som haft 50+ döda för att få en vettig skattning då. Har vi den parametern kan vi skatta dödligheten, åtminstone i det landet, med enbart mörketalet som osäker parameter, trots en pågående exponentiell växt av smittade.

Coronavirus Shocker: Patients Die In Hours Without Showing Symptoms
https://www.medicaldaily.com/coronavirus-shocker-patients-die-hours-without-showing-symptoms-450295
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Jag noterar att Norge inte rapporterat ett enda dödsfall idag (worldometers). Ej heller igår.

Kan vi redan konstatera att de norska åtgärderna och förberedelsen är bättre än i Sverige!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
En väns vän?

Jag känner inte personen direkt, men känner en som känner personen.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Kan du berätta nåt mer? Underliggande sjukdom ?. 50 år är ju ingen ålder

Det behövs ingenting underliggande när det är 20 före dig i kön till respiratorn!! Hur kan det enkla bara så djävla svårt att förstå för alla i den här tråden???
Citera
2020-03-21, 21:55
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Massdöd väntar runt hörnet, regeringen hade inte förmåga att reda ut denna kris.

Detta apokalyptiska tillstånd måste upphöra snarast!
Jag trodde världen var en säker plats ,så fel jag haft. Domedagen är här nu Mars 2020. Det trodde man inte vid nyår. När vi skålade in det nya decenniet som skulle bli så mycket bättre än 10-talet.
Fort det gick utför.
Detta kommer bli den värsta kollapsen, härdsmältan, apokalypsen, katastrofen,ragnaröken under vår livstid,
men inte på grund av covid-19, nej den är en stillsam sommarfläkt jämfört med efterdyningarna. Det är djupt allvarligt att det finns så många som överdriver detta scenario och massmedia är i högsta grad medskyldiga . Hysterin är total.
Livet är tufft , man kan faktiskt dö av det!

Av 2 onda ting får man faktiskt försöka välja det minst onda.
Att stänga ner allt och inskränka all vardaglighet kommer kosta mycket mer i efterdyningarna, jag ser självupptagna och dementa åldringar stappla runt med rullatorer precis som vanligt för de måste ut till varje pris och iväg till butiken för att köpa bingolotto och ett paket prince och en Allers.
Ska vi andra, yngre, friskare arbetande idrottande människor få lida all helvetes kval för det? Få våra liv helt omkullkastade bara för att storrökaren Arne 86 år med njursvikt, benskörhet, hemorrojder och hjärtsvikt ska få leva ett halvår extra? Till priset av vad ? Att självmord i arbetsför, frisk ålder kommer öka pga depressionen detta medför är det priset mer värt?
I Italien är det män över 85 med andra sjukdomar som till 99% stryker med. Och? Tråkigt men vaddå? Andra som blir smittade har en lättare influensa, en del märker det knappt. Detta är så upphausat så motstycke saknas.
Ni är rädda för ni vet att nu har ni nånting att hålla fokus på, nån sjukdom som tar livet av folk. Så oväntat att folk dör..
Under de drygt 3 minuter jag skrivit detta inlägg har det samtidigt dött minst 30 barn i världen av svält. Det är om nått en tragedi.
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag börjar misstänka att "underliggande sjukdom" kan betyda karies, acne eller en stukad fot i tonåren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Försvarsmakten förfogar över ett flygfält i Uppsala, Ärna om jag inte är felunderrättad, sjukhuset behöver plats, finns vid ett flygfält, och praktiskt när man flyger in patienter.

Således inte ett mysterium den här gången heller.

Vi får väll se längre fram hur saker utspelar sig. Men när vi kommer ha 10-20000 människor kanske upp till 100.000 som behöver någon av de få platser vi har. Vem tror du får en av dessa 50 platser? Men möjligt att det finns plats för 2000-3000 andra patienter i tält eller byggnader intill, vad vet jag.
Citera
2020-03-21, 21:56
Medlem
Fler som tröttnat på skiten? Känner släpp skiten fritt. Hoppas jag dör typ för att slippa höra tjatet av corona.
Citera
2020-03-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja? Och du tror inte var och vartannat land har exakt samma problematik? Ändå är det Sverige som agerar annorlunda för uppenbarligen tror idioter här "det drabbar inte mig" men precis allting tyder på detta och vi sitter i ett nationellt krisläge där det inte är läge att sitta och oroa sig om sina huslån.
Det är inte huslånet som är problemet. Det är samhällseffekten av att alla i Sverige förlorar sitt livs hela sparkapital, när bolånet överstiger värdet av alla dina tillgångar med miljonbelopp, och du samtidigt är arbetslös.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Varför finns inte sådan här statistik i Sverige: https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?

Är Sverige ett u-land??
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Någon som vet var det finns data, dag för dag, med hur mycket folk som ligger på IVT just nu? Såg en hemsida innan men kan ej hitta den nu.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in