2020-03-21, 19:04
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inte samma aktiva ämne. Men blanda med gin så du i alla fall en god drink. Citronen/lime till hjälper troligen mer. I tonic är det kinin.

Quinine was first extracted from the bark of the South American cinchona tree and isolated. ... Although many other antimalarial drugs such as chloroquine have been developed based on the structure of quinine, it is still widely used since it is the sole compound to which Plasmodium has no resistance.
https://www.sciencedirect.com

Jag har ju inte tillgång till Klorokinfosfat så jag gör så gott jag kan. Med C och D vitamin och Zink och chili och gurkmeja och ingefära.

När jag börjar sniffa på Klorinen är det väl dags och ringa Psykakuten.
Citera
2020-03-21, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det kallas för honeycomb lung. De med SARS kunde få det och nu de med Corona.

Lungorna blir helt enkelt skadade för livet.

Men vad är det för något hemskt som sprids? Känns lite som naturen slår tillbaka. Känns lite overkligt, som om världen är en film. Känner igen manuset.
Citera
2020-03-21, 19:05
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
En väsentlig skillnad, som jag skrivit om i tråden redan i januari, är att Xi Jinping behövde ett tillfälle att flexa musklerna. Han hade varit under kritik ett bra tag för att inte vara stark nog att leda Kina. Handelskrig. Sjunkande tillväxt. Uppror i Hong Kong. Nu fick han chansen att både rota ut dåliga lokalpolitiker (hans propagandabild är att han är "landsfadern som avslutade korruptionen") och dessutom visa kraftprov på att han kunde ta hårda beslut i tuffa tider.

Resten av politikeradeln ville väl helt enkelt inte visa sig sämre än Kina. Alla vill väl bli omvalda.

Ändå visar sig resten av världen ändå sig sämre än Kina. De tänker snarare "Vi ska inte göra lika som Kina iallafall!" och tar därför till med mjukare tag. Vad de dock sakta börjar inse är att Kina tog till precis den kraft som krävdes för att döda spridningen av detta virus, varken mer eller mindre.

Lag på ansikstmasker t.ex, visade sig vara den kanske mest betydelsefulla av åtgärderna. Inget annat land har ens rekommenderat detta, och nu ser vi hur det går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Och nu dör 50% fler så det blir förstås problematiskt.
Sen dör de flesta i ett specifikt område vilket gör det än mer problematiskt.

Om folk sitter isolerade i sina hem sker väl knappt så mycket vanliga dödsfall som det brukar göra annars. Trafiken som väl är vanligast att dö i står väl still. Dock ökar ju mord i hemmet (exempelvis man som dödar fru eller barn) så det kanske går på ett ut ändå. Undras om dessa familjemord räknas in i coronastatistiken för de dör ju indirekt av corona (de hade ju inte varit isolerade annars) precis som många på intensiven nu dör indirekt av corona eftersom den egentliga dödsorsaken ofta är exempelvis lunginflammation eller hjärtsvikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Stockholm idag 21/3
Köpcentrumen/galleriorna är packade.
Gamla som unga.
Fiken och restaurangerna är öppna med gäster som äter, kramas och umgås.
Kanske något färre i innerstaden men i de tre förortsgalleriorna jag besökt idag rullat det på som om det inte var en global pandemi.

Dom får ett härligt uppvaknande snart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Finns absolut en stringens i den ekvationen, jag köper det till viss del... dock kommer sjukvården bli så jävla chokad av alla tjockisar med klass2 diabetes och katttanter som kommer uppta 100 procent av alla IVA vårdkontakter att dom stackarna som skall föda barn får göra det hemma istället...

Any given dag så är 25 procent av all personal på de stora sjukhusen i Sthlm hemma av olika anledningar. Denna siffra kommer vara 90 procent i slutet av maj.

Hur stor andel av de som kommer in på iva överlever? (Jag har inga siffror tyvärr)
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Några 60+ som fått corona och återhämtat sig?

Den äldsta är 103 år. Är man frisk så är det inga problem.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Kina kräver att Europa gör mer.

Det är uppenbart att Italien fuskar. Det är fortfarande en hel del människor som vistas ute. Det är TOTAL isolering som gäller, annars kan man lika gärna skita i det.

Sverige borde stänga ner all kollektivtrafik, grundskolan, gym, skidorter etc, omedelbart.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Stockholm idag 21/3
Köpcentrumen/galleriorna är packade.
Gamla som unga.
Fiken och restaurangerna är öppna med gäster som äter, kramas och umgås.
Kanske något färre i innerstaden men i de tre förortsgalleriorna jag besökt idag rullat det på som om det inte var en global pandemi.
Varför är du och besöker inte bara 1 men 3 gallerior om du är så rädd?
Citera
2020-03-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vi har många föräldrar som tillhör riskgrupperna. Vårat sätt att leva har skapat riskgrupper allt lägre ned i åldrarna. Lägg dessutom till att vi inte har infört karantän ännu, myndigheter litar på att svenska folket själva tar sitt eget ansvar och inte sprider smittan vidare. Människor funkar inte på det viset, det enda sätt att hålla spridningen nere är tyvärr med tvång.

Många är de säkerligen men procentuellt sätt mkt färre än de äldre.
Citera
Medlem
Kanske dum fråga men hur är det i Cuba? Inte hört något om hur drabbade de är. De säga, rätt eller fel att de ska ha bra sjukvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Spanien har 285 döda i dag och det är ungefär vad Italien hade för en vecka sedan. Spaniens kurva pekar spikrakt uppåt.

Tyvärr blir nog inte Italien ett unikt fall.

Spanien kommer få tuffa tider dom närmaste veckorna.

Sjukan verkar trivs vid Medelhavet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in