2020-03-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Idag har det varit full rulle i köpcentrum och diverse allmänna platser, som vilken lördag som helst. Är paniken över?
Nej, visar bara att förståndet hos befolkningen är oförändrat.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men herregud. Jag vet att det inte är samma virus, men det smittar som ETT VIRUS. När värmen kommer smittar ett virus mindre för att människor går ut. Man delar mindre på trånga utrymmen där virus lätt sprids.

Så är det bara.

Värmen kommer ha en positiv effekt, därmed inte sagt att viruset utrotas eller inte smittar.

Folk lär dela på de få platser som inte är stängda dock, Gröna Lund öppnar inte fören de får klartecken om att fler än 500 individer får vistas på samma plats, det lär vara så på flera platser i Sverige.

Håller sig sjukdomen kvar i landet vid det laget så lär risken för mindre grupper även ha stiftats vilket betyder 50 eller 10 personer på en plats, folk kommer att var extremt uttråkade vid det laget.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Hur menar du? saknar man antigenet blir man mindre mottaglig för virus/infektioner. Är det det du menar med just "nonsecretors"? Hur många i Sverige skulle då ligga risigt till och inom vilken blodgrupp? (rent hypotetiskt)
Immunförsvaret får lungorna att klogga ihop av corona. Ju mer aktivt ditt immunförsvar är ju större är risken att dina lungor kloggar igen. Blodgrupp A och B aktiverar immunförsvaret i högre utsträckning än 0. Så 0 har bättre chanser att överleva Corona vilket är vetenskapligt konstaterat. Blodgrupp 0 är även bättre på skydda mot malaria då immunförsvaret inte ger upphov till blodklumpar som får organen att svikta. Så 0 skyddar eventuellt mot organsvikt från corona också.

https://www.sciencefocus.com/news/blood-type-a-more-vulnerable-to-coronavirus/
https://illvet.se/manniskan/kroppen/cirkulation/blodgrupper-blodet-avgor-din-halsa
https://nyheter.ki.se/darfor-skyddar-blodgrupp-noll-vid-malaria
Citera
2020-03-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Fake news

Hur vet du det?
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Tyvärr är han inte ensam. Dessvärre finns det många fler av hans skrot och korn. Jag blir vansinnigt arg på dessa individer!
Ja jag tror att jag blir argare än de flesta. Ville lägga upp hans mobil eller adress eftersom han vägrar svara. Han är inte hazar, jag skriver afghaner eftersom det är dem förutom pakistanier han umgås med.

Men en helt annan sak, mitt Id är spårlöst borta sedan han var här, inte har han någonsin uppvisat minsta tecken på att vara tjuvig så antagligen har det hamnat någonstans jag ännu inte letat på 🤔 men ifall att, med tanke på att han ändå saknar moral. Finns det något brott man kan begå med id-kort? Han var bara här och hostade runt, ville pussas och sedan drog han. Jag hade givetvis erbjudit honom att vara kvar. Sprang till och med ut på balkongen och skrek åt honom att gå, inte ta bussen eftersom han utsätter människor och kastade te efter honom. Han påstår att han är ett offer men har aldrig någonsin gjort något utan att ha en illvillig tanke till bråk eller göra mig arg. Antagligen kom han för att smitta mig, och hostade runt extra mycket överallt innan han var färdig. Men jag tror mer på ignorans. Ändå. Kan man på något vis använda mitt legitimation? Jag är säker på att jag lagt det på hyllan i hallen. Men minns kanske fel. Har letat överallt och halva lägenheten igenom allt. Kanske dyker upp i andra halvan.

Och ja, jag föraktar mig själv för att jag sänkte mig ner till att någonsin träffa avskrapet. Särskilt efter igår och idag. Känner liksom inte kärlek längre.
Senast redigerad av FejkEmran 2020-03-21 kl. 16:40.
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Vilken sida är bäst om man vill följa antalet fall i världen?
Citera
Medlem
Några 60+ som fått corona och återhämtat sig?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Jag tror att många av de invandrare som bor i segregerade förorter inte har någon aning om vad som händer ute i samhället i övrigt.
Jag misstänker tvärt om. Tensta var den plats där minst barn dök upp på förskolan (en indikation), Svenne-banan lyssnar på svensk medias dubbla budskap och tror det är ok att åka till Åre och partaja.
De flesta invandrare har al jazeera som informationskälla och vet antagligen precis vad som håller på att hända i Iran.

Det är naturligtvis lättare för invandrare som inte jobbar att hålla sina barn hemma. Jag misstänker att man undervärderar våra invandrare och hur insatta dom är. Dom har också ett nätverk av anhöriga.
Citera
2020-03-21, 16:33
Moderator
Chantres avatar
Att det finns så många som är födda på 90-talet och som behöver intensivvård - kan det ha något med deras annorlunda matvanor att göra? Mycket sojaproteinmat, veganskt och energidrycker?
Citera
2020-03-21, 16:33
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Tycker jag varit tydlig med vad jag vet och inte vet. Folkhälsomyndigheten har ca 500 anställda enligt mediauppgift, 490 enligt Wikipedia. Jag vet att folk där jobbar med olika hälsofrågor t ex psykisk hälsa. Jag vet att smittskydd bara är en del av verksamheten för myndigheten. Jag har debunkat en trådmyt om att 500 på FHM jobbar med smittskydd. Bidra gärna med mer kunskap om de exakta antalet som jobbar med olika områden!
Nu hittade jag FHMs årsredovisning. 540 anställda. Jobbar med bl.a. Hivprevention, spel-, alkohol-, drog-, knarkberoende, migrantershälsa, smittskydd, allt möjligt faktiskt vilket är utmärkt. Men jag ser inte något om hur många som jobbar med smittskydd och pandemier av dessa. Kan ju bara vara en mindre del, gissar på 75 helt taget ur luften. Bra om någon har en korrekt siffra. Många på FHM jobbar med juridik, kommunikation, administration etc, så alla är ju inte hälsoexperter överhuvudtaget.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/aa/arsredovisning-2019/
Senast redigerad av Creatur 2020-03-21 kl. 16:37.
Citera
2020-03-21, 16:34
Medlem
Lite om fältsjukhuset som ska byggas upp i Uppsala. Tyvärr lär det inte räcka länge.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/nu-rullar-det-forsta-faltsjukhuset-mot-uppsala/
Citera
2020-03-21, 16:34
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag misstänker tvärt om. Tensta var den plats där minst barn dök upp på förskolan (en indikation), Svenne-banan lyssnar på svensk medias dubbla budskap och tror det är ok att åka till Åre och partaja.
De flesta invandrare har al jazeera som informationskälla och vet antagligen precis vad som håller på att hända i Iran.

Det är naturligtvis lättare för invandrare som inte jobbar att hålla sina barn hemma. Jag misstänker att man undervärderar våra invandrare och deras och hur insatta dom är. Dom har också ett nätverk av anhöriga.

Frågan är nog även vilken typ av samhällsklass det är som åker på skidssemester, det kan ju vara idioter från Djurgården som inte lyssnar på uppmaningarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in