2020-03-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Ännu märks ingen nedgång i Sthlm om man tittar på ex vis Booli.

Men försiktighet hos köpare kan nog slå igenom till våren, om Coronaoron håller i sig.

Det har gått två veckor typ. Folk har kvar jobben och lönen fortfarande. Vänta ett par veckor och månader så kommer stupet - var så säker.
Citera
2020-03-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att vår ekonomi nu rasar ihop som ett korthus går ju givetvis att koppla till att den är byggd på luft. Hela branscher bygger på en minuaränta och sönderdevalverad krona. Om vi hade levt efter våra tillgångar istället hade fallet inte alls behövt bli lika högt som det nu blir. En finansiell kollaps hade skett förr eller senare även utan Corona, precis som det skedde 1991. Om det INTE vore för Corona hade detta kanske tuffat på i 5-10 år till och bara ökat fallhöjden.

Spot on!

Corona är inte orsaken. Corona är den utlösande faktorn.
Citera
2020-03-21, 17:55
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Det som sätter företagen i skiten är just-in-time steukturerna med en mängd underleverantörer i hela världen. Bra ekonomiskt så länge absolut inget oförutsett händer. Kommer ett krig eller ett förkylningsvirus däremot så blir det totalt kaos.

Ja så här ser det ut, aktieägarna vill inte betala för att ha lager... vi t ex får
Allt fler förfrågningar om vi kan lagerhålla det vi tillverkar hos oss
Citera
2020-03-21, 17:56
Medlem
mjohan84s avatar
Just det, en vän skulle låna pengar... allt
Var ok innan men banken ändrade sig pga världsläget nu
Citera
2020-03-21, 17:59
Medlem
Medelkasss avatar
Om huset brinner så släcker man branden först. Nu är det för sent, och vi har facit från Italien och Spanien (och Iran, och Kina, och...) på vad som kommer hända inom två veckor. Misstänker att det kan vara en utmaning att underhålla en framgångsrik exportekonomi när resten av världen har stängt ner också. Kanske något att ha med i beräkningarna vid nästa pandemi så 1% av oss slipper dö en plågsam död helt i onödan igen.

Ser fram emot viharvaritnaiva 2.0.
Citera
2020-03-21, 18:20
Medlem
Citat:
Det som sätter företagen i skiten är just-in-time steukturerna med en mängd underleverantörer i hela världen. Bra ekonomiskt så länge absolut inget oförutsett händer. Kommer ett krig eller ett förkylningsvirus däremot så blir det totalt kaos.

Men om de öppnar kranen för invandring igen efter Corona samtidigt som arbetslösheten har gått upp rejält kan vi vänta oss en armada med nya problem.
Citera
2020-03-21, 18:26
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Den svenska regeringen har ju inte infört några förbud. Man har sagt att vi ska tvätta händerna och jobba hemifrån om vi bor i Stockholm om det går. Samt att inte åka på skidsemester under påsken.

Att Volvo ställer in produktionen beror till 100 % på restriktioner som andra länder har infört. Precis som 95 % av all annan företagsamhet som drabbas. Även om man inte skulle avråda äldre att besöka offentliga platser så skulle restaurangerna och pubarna eka tomma.

Den enda skarpa åtgärden som regeringen har infört är förbud mot folksamlingar med mer än 500 personer. Men åter igen: hela Friends arena skulle inte vara fyllt även om regeringen inte hade infört ett sådant förbud.

Nu har inte jag sagt något om den svenska regeringen i det här fallet. Sedan är det ett problem att media och även regeringen skrämmer upp folk.
Senast redigerad av Avsiktaren 2020-03-21 kl. 18:32.
Citera
2020-03-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Samtidigt är det de stängda gränserna som försvårat transport av komponenter ovh sättet företagen i skiten
Håller du på. Än?? Fattar du inte att miljoner amerikanare riskerar att bli arbetslösa nästa vecka? NYC Är på väg mot. Lockdown.
Citera
2020-03-21, 18:32
Medlem
Nyheterna.
Nu säger dom att dansbanden får avbokningar i jämn ström nu...
Citera
2020-03-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du för märkliga resonemang. Du vet inte om du blir arbetslös oavsett vilket yrke du har. Jobbar själv i vården, har lön runt drygt 50 k brutto och är eftertraktad på många ställen. Men jag vägrar att bli så självgod att säga så. Vi vet inte vart det här ta vägen.
Hyresrätter innefattar långt ifrån en enskild socioekonomisk grupp, även grovt räknat.

Två månadslöner har du, det betyder heller ingenting. Dessa månadslöner kanske är värda en tiondel del till hösten, vi vet inte
Hur kan du få mitt uttalande om att jag har några månadslöner sparat till att jag har två?

Grovt räknat är det absolut så att det finns fler utsatta i hyresrätter än i köpta bostäder. Grov generalisering så klart men ändå sann, hur du än räknar.

Och nej, jag kommer inte bli arbetslös i första taget. Om ALLA i Sverige hade blivit arbetslösa så tillhör jag åtminstone den fjärdedel som hade haft kvar jobbet längst.

Jag har dessutom både inkomstförsäkring och låneskydd.

Så nej, jag är inte orolig för egen del. Däremot bekymrar jag mig för en hel del andra.
Citera
2020-03-21, 18:33
Medlem
Dangerzone2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Det har gått ett par dagar. Helvetet har långt ifrån brutit lös.
Att tro att byggbranschen kommer klara krisen är att vara både historielös och naiv.

(inget personligt mot dig)

När tror ni helvetet bryter lös?
Citera
2020-03-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Knappast.
De som sitter på alla innerstadslägenheterna är inte direkt de som jobbar i restaurang och är 20 år.
Och återigen, så kan man få bostadsbidrag.
Självfallet är det så att om man sitter på en BR, ensam, med 3mkr i lån just nu då borde man oroa sig. För vad händer om man torskar jobbet och måste sälja om 6 månader när priserna har gått ner?
Då blir det riktigt svårt att ta sig tillbaka då nedgången förvandlas till privatlån och lycka sedan till att få bolån med högt blanko eller en HR. Glöm inte också att man måste ha ett jobb för att få en HR.

Jo men hur i helvete är din personliga situation ett dugg intressant? Vem bryr sig..

Men vad fan, du frågade mig ju varför jag inte är orolig. Och nu säger du att min personliga situation inte är ett dugg intressant.

Men ge fan i att fråga då om du inte vill ha svar.

För övrigt är Sverige större än innerstäderna i våra storstäder. De flesta som bor i hyresrätt i övriga Sverige, och det är många, hade hellre ägt sitt boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in