2020-03-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Man kan inte resonera så. De som arbetar i vården måste också ha möjligheter att tjäna bra så att man kan locka de bästa. Egentligen borde resonemanget vara då. Att en del inte passar i vården är sant liksom på många andra ställen

Ingen som jobbar i offentlig sektor skall ha "bra" betalt. Skiter i vad ni sossar gör för något, privata vårdaktörer får betala vad de vill a.k.a marknadspris. Allt annat är stöld ifrån privat sektor.

Du kan förövrigt lägga ned ditt snack om hur mycket du tjänar, inte speciellt trovärdigt med dina trådstarter om att lämna tillbaks ost och julmust till livsmedelsbutiker, eller vad sägs om din trådstart "Vi som hellre går på bidrag än att löneslava. Hur ser vardagen ut?"
Senast redigerad av Salva25g 2020-03-21 kl. 17:17.
Citera
2020-03-21, 17:13
Medlem
Flera miljoner amerikanare riskerar sitt jobb nästa vecka enligt CNN och ny Times och ni tror att svenska arbetare ej väntar massarbetslöshet?
Citera
2020-03-21, 17:13
Medlem
Citat:
Man kan inte resonera så. De som arbetar i vården måste också ha möjligheter att tjäna bra så att man kan locka de bästa. Egentligen borde resonemanget vara då. Att en del inte passar i vården är sant liksom på många andra ställen
Visst, men då borde det vara så för alla yrkesgrupper. Ska inte löner höjas rejält till gruvarbetare eller vägarbetare? Egentligen kan då alla sätta igång och gnälla...
Citera
2020-03-21, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Att det kommer bli tufft är det ingen tvekan om.

Ännu märks ingen nedgång i Sthlm om man tittar på ex vis Booli.

Men försiktighet hos köpare kan nog slå igenom till våren, om Coronaoron håller i sig.
Citera
2020-03-21, 17:15
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/malarialakemedel-satts-in-hos-coronapatienter
Tänk om detta skulle vara framgångsrikt. Jag ber till Gud och hoppas verkligen...
Citera
2020-03-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman

Men försiktighet hos köpare kan nog slå igenom till våren, om Coronaoron håller i sig.

Ja alltså det sker inte på en dag. Folk måste ju få sparken, svårt att betala, inte vilja köpa, högre räntor ja.. bla bla bla.. det tar lite tid. Men fortsätter det såhär blir det oundvikligt.
Citera
2020-03-21, 17:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Ingen som jobbar i offentlig sektor skall ha "bra" betalt. Skiter i vad ni sossar gör för något, privata vårdaktörer får betala vad de vill a.k.a marknadspris. Allt annat är stöld ifrån privat sektor.

Du kan förövrigt lägga ned ditt snack om hur mycket du tjänar, inte speciellt trovärdigt med dina trådstarter om att lämna tillbaks ost och julmust till livsmedelsbutiker, eller vad sägs om din trådstart "Vi som hellre går på bidrag än att löneslava. Hur ser vardagen ut?"

Jag är långt ifrån sosse. Men ditt resonemang haltar. Ska vi inte ha läkare eller sjuksköterskor?
Ja det är bara att betala!! Alternativet är ju då en helt privat marknad, inte mig emot innebär att jag kommer tjäna mer

Förresten, ska vi ha lönetak på 20k på alla de byggnadsarbetare som bygger statliga och kommunala byggnader, såsom skolor, sjukhus, dagis, eller väg och järnvägsarbetare.. jag fattar inte hur kortänkta vuxna människor kan vara
Citera
2020-03-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/malarialakemedel-satts-in-hos-coronapatienter
Tänk om detta skulle vara framgångsrikt. Jag ber till Gud och hoppas verkligen...

Just nu testar de allt? Varje vecka läser man om något "nytt botemedel" som sedan "försvinner"...
De postar sådan skit för att lugna folk. Det sades att Kina hade ett botemedel redan i februari..
En månad senare har de det inte. Och du tror inte att Kina som är ett land 100 gånger större inte har typ testat ALLT?
Senast redigerad av BlackRockInc 2020-03-21 kl. 17:23.
Citera
2020-03-21, 17:22
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman

Mäklare P1 pratat med säger att alla verkar avvakta nu
Citera
2020-03-21, 17:23
Medlem
Citat:
Jag är långt ifrån sosse. Men ditt resonemang haltar. Ska vi inte ha läkare eller sjuksköterskor?
Ja det är bara att betala!! Alternativet är ju då en helt privat marknad, inte mig emot innebär att jag kommer tjäna mer

Förresten, ska vi ha lönetak på 20k på alla de byggnadsarbetare som bygger statliga och kommunala byggnader, såsom skolor, sjukhus, dagis, eller väg och järnvägsarbetare.. jag fattar inte hur kortänkta vuxna människor kan vara

Nej resonemanget är att vård inte skall bedrivas annat än i privat regi, då kan ni kräva vilka löner ni vill. Det kommer att bidra till högre kvalitet och högre löner för er som jobbar där. Men skall det finansieras via skattesedeln så dra åt helvete att SSK skall dra 60 papp i månaden och gnälla om stress och underbetalning i aftonbladet. Svar Ja på andra frågan, inte nödvändigtvis 20k.
Citera
2020-03-21, 17:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Nej resonemanget är att vård inte skall bedrivas annat än i privat regi, då kan ni kräva vilka löner ni vill. Det kommer att bidra till högre kvalitet och högre löner för er som jobbar där. Men skall det finansieras via skattesedeln så dra åt helvete att SSK skall dra 60 papp i månaden och gnälla om stress och underbetalning i aftonbladet. Svar Ja på andra frågan, inte nödvändigtvis 20k.
Jag är med på det privata. Men man måste ha marknadsmössigs löner även skattefinsnsierat
Citera
2020-03-21, 17:29
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att vår ekonomi nu rasar ihop som ett korthus går ju givetvis att koppla till att den är byggd på luft. Hela branscher bygger på en minuaränta och sönderdevalverad krona. Om vi hade levt efter våra tillgångar istället hade fallet inte alls behövt bli lika högt som det nu blir. En finansiell kollaps hade skett förr eller senare även utan Corona, precis som det skedde 1991. Om det INTE vore för Corona hade detta kanske tuffat på i 5-10 år till och bara ökat fallhöjden.

Stor poäng där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in