2020-03-21, 17:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Kan du definiera vad som enligt dig ska krävs för att dokumentera någon som "virusfri"? Ska man studera varje cell i din kropp för att avgöra att det inte finns något spår kvar av viruset?

Vi vet hur det här viruset fungerar då det är av samma typ som andra coronavirus. Det infekterar dina luftvägar, och när infektionen är borta så är viruset borta. Det finns ingen möjlighet för det att ligga kvar latent i kroppen hela livet likt ett herpesvirus.
Ett simpelt blodprov räcker. Du vet:
Ett sådant man använder för att kolla HIV.

Detta var kriteriet från början för att bli friskförklarad från corona i Sverige, men ändrades nyligen. Jag vet, för jag höll ögonen på det.

Du sprider alltså falska rykten. Jag ville bara kolla det, ibland dyker det nämligen upp kunnigt folk i tråden.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Länken du skickar har inget med luftburen smitta att göra. Du kan länka hur mycket du vill, aerosolgenererade procedurer på sjukhus är kända sedan tidigare. Det finns ingen evidens att den sprids normalt som luftburen smitta annat än under särskilda betingelser.

Säg det till de 300 medverkande på BIOGEN konferensen i Masachussets som alla blev infekterade under denna konferens trots att ingen av de medverkande uppvisade symptom. Vilket var med klippet. Menar du att sådant kan hända om det inte är luftburet? Eller bara sprids från "sjuka som uppvisar symptom?"

Tror du vet att den är luftburen vid det här laget, varför fortstätter du spela dum ditt faktaresistenta troll?

Edit: "över 80" av dem blev sjuka var det visst, inte alla.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Kan viruset nå fram till vissa djur/insekter och mutera till en ny variant? Jag vill inte sprida någon dynga eller skrämma upp folk men jag är genuint intresserad.

Om svaret är ja, viruset kan mutera, hur oroliga bör en person vara då både Sydamerika, Afrika och MÖ nu har viruset?

Virus muterar hela tiden, det ligger i deras natur. Som oftast bli dom svagare med tiden, men det finns undantag.
Citera
Medlem
Sahlgrenskas scenario: Toppen runt 1 april – räknar med hundratals svårt sjuka
Sahlgrenska universitetssjukhuset behöver 75 intensivvårdplatser och behovet av sjukhusvård på grund av coronaviruset kommer att vara som störst runt 1 april.
75 IVA-platser den 1 april. Datumet passar bra - för är denna prognos är ett aprilskämt

Man behöver lååååångt många fler IVA-platser än 75.
Senast redigerad av blueberrycake 2020-03-21 kl. 17:27.
Citera
2020-03-21, 17:18
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Men exakt hundra? Är det plats för 100 rör i centrifugen??

Vet att mitt eget län också har satt 100 som tak och kan gå upp till 200 vid behov. Bra fråga. Jag tror det kan stämma. PCR tar tid och jag tror inte varje maskin kan amplifiera hur många olika tester som helst samtidigt. Sen är ju PCR bara själva amplifieringen, jag vet inte vilket test de kör efteråt i detta fall, om det är gelelektrofores eller något annat. Även i dessa begränsat antal åt gången.

Det är liksom inte bara att ta ett prov och få ett svar direkt ur en maskin som inom t.ex. klinisk kemi när man vill titta på elektrolyter i blod eller urin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ok, men vad fan gör Sverige få?

Tillverkar den och skickar den på export.
Triage Stefan tycker inte det är värt 700 kronor för att bota en gammal Svensk bättre de kolar vippen så kan Stefan ta hit fler som röstar på honom.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Nu dök det upp en äkta hjälte. Läkarstudenten Christoffer Hintze tog initiativet att få med sig 200 läkarstudenter att bistå vårdpersonal på IVA.
De skall man kärleks- bomba.
Han får väl en kärlekspuss av mig genom flashback idag. Puss på dig Christoffer..

Reportaget om Christoffer finns i Expressen.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.expressen.se/gt/prognosen-hundratals-coronasjuka-inlagda-pa-sahlgrenska/

Toppen väntas nås 1 april med 75 IV på Sahlgrenska.
Synd om dom som drabbats men för samhället i stort är prognosen väldigt lindrig.
Tror vi på detta?
Det skulle innebära att vi inte följer Italiens kurva trots väldigt lite åtgärder.

Med tanke på den sociala distansering som många nu praktiserar ser jag det absolut som troligt att puckeln vänder om senast tre veckor, vilket är mycket bra. Tills dess kan vi nog dubbla talen smittade och döda.
Citera
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
På flatheten glider landet mot katastrof.

Det stora problemet är fortfarande information, information, information.

Var ute o gick någon timme i solen på en lite avskild skogsstig. Mötte ett tiotal personer. Ingen gjorde en antydan till att hålla avstånd. Mitt på stigen går man själv. Mitt på promenadvägen går man två i brädd. Flåsandes kommer man joggandes förbi andra med 40 cm marginal.

Budskapet går inte in hos den stora massan. Det är förrädiskt lätt att förtränga sjukdom o död när solen skiner o vattnet glittrar mellan träden.

O så länge ingen i närheten drabbats så känns allt bara overkligt o överdrivet. Då är det lätt att slarva. Och när det sedan märks så lär den riktiga katastrofen vara ett faktum. Då är det försent.

Sedan så har vi de riktigt stora förnekarna:
Stöd din favoritkrog o gå ut o ta en öl.

Alltså räcker det inte med information. Det måste till hårdare tag från myndigheterna!
Citera
2020-03-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ett virus smittar mindre på sommaren än på vintern i Sverige.

Det finns ingen fasit, virus är olika, vissa överlever bättre i kyla än värme och vice versa.

Detta virus verkar inte bry sig mycket om värmen, Iran, Kalifornien och länder i Asien, där det är mycket varmare än i Sverige, har också stora problem.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angestmannen
Läste just att i Italien har de 47000 smittade av vilka 4000 dött! Det börjar närma sig 10%! Har viruset muterat i Italien eller har de många gamla skröpliga personer?

Gamla och röker som satan.

*Disclaimer. Även några yngre dör av detta virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ett simpelt blodprov räcker. Du vet:
Ett sådant man använder för att kolla HIV.

Detta var kriteriet från början för att bli friskförklarad från corona i Sverige, men ändrades nyligen. Jag vet, för jag höll ögonen på det.

Du sprider alltså falska rykten. Jag ville bara kolla det, ibland dyker det nämligen upp kunnigt folk i tråden.
De här ändringarna... De måste väl ha dokumenterats någonstans? Vad är din källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in