2020-03-21, 17:09
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Din efterblivna idiot.

Lockdown och karantän funkar inte i längden.

När vi fått flockimmunitet i Sverige så behöver vi aldrig mer oroa oss för just den typen.

Ska vi ha lockdowns och karantän varje halvår eller?

TÄNK LITE.

Jo, men det är en tid för allt. Just nu är karantän ett effektivt sätt att «mota olle i grind», sen kanske dom hittar nån medicin som är effektiv(klorokin?). Och sen kan vi börja masstästa befolkningen (som dom gör i Korea). Då får vi kontroll igen och ekonomin drar igång. Sen nästa år kommer det vaccin.

Du tror vel inte att samhället och ekonomin kommer rulla på som vanligt om vi bara ignorerar hela pandemin? Priset för «din» flockimmunitet kan bli mycket dyrare för samhället. Tror jag.
Citera
2020-03-21, 17:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Regeringens cyniska experiment med människors liv som insats har gått alldeles för långt. Det avviker för mycket mot vad som är normen i EU. Det bästa vore om exv Region Skåne som ligger närmast kontinenten att helt enkelt brytas sig ur och skapar en undantagsstat med de regler som är nödvändiga nu.

Jag skulle helst se att hela landet styrs upp med kraft nu. Det har gått alldeles för långt ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ändå har dom dubbla sjukskrivningssiffrorna.

Det sjukskrivningssiffrorna handlar inte om smittsamma sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Som vanligt är du för sent ute, det finns mycket som tyder på att det sprids via luften, rapporter ifrån de flesta länder om detta, nu senast ifrån USA på engelska vilket även en sådan faktaresistent som du borde kunna förstå.

Du fick dessutom denna länk redan i förrgår men som vanligt väljer du att blunda. Såg du ens den lättsmälta videon i början av artikeln som även lågintelligenta borde kunna förstå på 2 minuter kan man undra ?

https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html

Länken du skickar har inget med luftburen smitta att göra. Du kan länka hur mycket du vill, aerosolgenererade procedurer på sjukhus är kända sedan tidigare. Det finns ingen evidens att den sprids normalt som luftburen smitta annat än under särskilda betingelser.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Skulle tro att dom smittats för 3-4 veckor sedan.
Det går upp till 2 veckor innan du blir sjuk.
Oftast blir du inte så sjuk att du behöver sjukhusvård den första veckan.
Men det kan ju så klart gå snabbare för gamla och sjuka.

Medeltal (i nuläget) från insjuknande till intensivvård = 8,5 dagar, men en halv dag är minimum och 24 dagar maximum. https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/?fbclid=IwAR1bCfcYt3y6VevS9R-Wng3aF_Y9ys-9zUyV6-RW-cM6ao0_-ELbT2MieQM
Senast redigerad av Passepartout 2020-03-21 kl. 17:21.
Citera
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kriteriet för att bli friskförklarad är inte nödvändigtvis att vara fri från viruset.
I Sverige, tex, gäller symtomfri i två dagar. Står på FHMs websida.

Jag ger inte argument. Jag söker fakta. Vilket land har "virusfri" som kriterie för att bli friskförklarad?
Har något fall alls dokumenterats som virusfri? Jag har inte funnit något, och jag letar med ljus och lykta...
Kan du definiera vad som enligt dig ska krävs för att dokumentera någon som "virusfri"? Ska man studera varje cell i din kropp för att avgöra att det inte finns något spår kvar av viruset?

Vi vet hur det här viruset fungerar då det är av samma typ som andra coronavirus. Det infekterar dina luftvägar, och när infektionen är borta så är viruset borta. Det finns ingen möjlighet för det att ligga kvar latent i kroppen hela livet likt ett herpesvirus.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Nja, 2 månader är en stor överdrift. De flesta får symptom efter 5 dagar vad jag vet.

symptom ja.
jag pratade om när jag tror människor blir så dåliga att dom måste ha sjukhusvård (3-9 veckor efter smittotillfälet).
Senast redigerad av marcarolo 2020-03-21 kl. 17:13.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Tydligen så är man kategoriserad som undermänniska om man har A blod hur nu det ännu går ihop. Oavsett så är det lös forskning som säger att blodgrupp ensam skulle vara orsak till större tolerans mot viruset.

Jo, så ser de det i Asien. Blodgrupp O är bra människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Absolut, jag förstår det!

Menade mest vad allt detta spelar för roll i den uträkningen vi först talade om.

Den uträkningen som nu visar att Sverige ligger nästan 2x före Italien i dödsfall per Capita. Och siffran verkar hittills inte gå ned.

Det kan så klart, med en gnutta hopp, ändras över ett par dagar desto mer "data" vi får från Sveriges första dödsfall -> framåt. Men jag säger det igen, vi har haft en väldigt dålig start.

Sverige är 5 minuter in i första halvleken och Corona FC leder med 2-0 och vi har fått ett rött.
Ungefär en sån start.

Glöm inte att Sveriges förbundskapten har alzheimers och inte ens förstått att matchen börjat.
Citera
2020-03-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
93 000 fall enligt WHO.

Men om ditt nästa argument är att vi inte ens vet om det stämmer så börjar det bli lite väl konspiratoriskt.
Det har funnits osäkerhet kring om man blir virusfri och immun, men alltmer talar för båda enligt forskare.

Grejen är att det framkommit att viruset kan lura testkitsen, vi vet också att sjukdomen kan komma i två faser - vilket kan vara anledningen till Kinas höga andel "återinfektioner". De släppte hem människor som testade falskt negativt men fortfarande var sjuka helt enkelt - varav en del gick in i fas två och återkom med allvarlig sjukdom. Det är åtminstone min bästa gissning.

Samtidigt kan man ju titta på Jönköpingskvinnan och fundera lite. Varför är hon inte friskförklarad? Skulle hon avlida nu kan man ju verkligen börja undra......

Men men, allt är spekulativt just nu. Går såklart ta det som står på FB med en nypa salt - inklusive denna text.
Citera
Medlem
546 döda i Lombardiet idag

Igår dog det 381 i Lombardiet och 627 i hela Italien.
Citera
Medlem
Kan viruset nå fram till vissa djur/insekter och mutera till en ny variant? Jag vill inte sprida någon dynga eller skrämma upp folk men jag är genuint intresserad.

Om svaret är ja, viruset kan mutera, hur oroliga bör en person vara då både Sydamerika, Afrika och MÖ nu har viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in