2020-03-21, 16:57
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Kan någon påminna mig om varför vi har slutat räkna antalet smittade i Sverige? var är siffrorna och statistiken? hur ska vi lära oss något inför nästa epidemi om vi inte bokför allting nu?

Jag är helt chockad över Sveriges (brist på) agerande. Jag trodde det här var ett modernt, innovativt, teknologiskt överlägset land... hur kan vi vara sämre än massa länder i Asien?

Brist på material/labbkapacitet. Fokus på att hindra spridning på sjukhus (även om detta också går dåligt eftersom skyddskläder också är slut på många håll. Talar inte om masker utan om de dräkter som skyddar vårdkläder från att bli kontaminerade.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det där om immunförsvaret stämmer inte överens med det faktum att det är män som drabbas hårdare. Vi har nämligen ett dämpat immunförsvar i förhållande till kvinnor. Vissa kan drabbas av cytokinstorm såklart men jag tror inte att ett generellt mer aktivt immunförsvar automatiskt leder till svårare symtom om man ser till statistik.

Tvärtom så menar forskare att kvinnor klarar sig bättre just på grund av ett bättre immunförsvar. Teorin har även handlat om X-kromosomers förekomst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHumanity
Det tragiska är att de fick ta tag i det själva, medans FHM står och gråter ut om hatet mot Tegnell istället för att göra någon nytta. Jag orkar inte ens bli upprörd längre.

Istället för att förbjuda sammankomsterna, står GD och gråter ut om att "tråkigt att folk inte lyssnar på oss".

Det är kört nu. För sent för dessa åtgärder.
Citera
2020-03-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det handlar nog om att labbet bara kan göra 100 PCR-analyser om dagen.
Men exakt hundra? Är det plats för 100 rör i centrifugen??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Facit över myndigheternas och statens hantering av det är under all kritik. Bottenlöst dåligt. Vore nog bra om en del av Sverige bryter sig loss och tar itu med coronaproblemet på riktigt, som resten av EU.

Jo, det är dags nu. Munskydd syns och ger signal att det är allvarligt.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det kan ju också vara så att man klantat till det i någon mindre håla o alla på ålderdomshemmet insjuknat o nu börjar dö...

Nu locket på.

Ålderdomshem i Sörmland bekräftades vara smittat förra veckan tror jag. De gick snabbt till 4 dödsfall i regionen.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Kan någon påminna mig om varför vi har slutat räkna antalet smittade i Sverige? var är siffrorna och statistiken? hur ska vi lära oss något inför nästa epidemi om vi inte bokför allting nu?

Jag är helt chockad över Sveriges (brist på) agerande. Jag trodde det här var ett modernt, innovativt, teknologiskt överlägset land... hur kan vi vara sämre än massa länder i Asien?

Vi räknar väl antal smittade, men vi testar ytterst få.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Beteendet i att flytta fokus från ditt ansvar till andra, på en plats där risksituationer är troliga visarr på bristande omdömesförmåga, speciellt när du poängterar hur noggrann handtvätten var efteråt.
Är smittriskerna inget problem, då är hostande kvinnor i kassan när du är ute och shoppar inget problem. Oavsett vilken hållning man har till viruset är konsekvent hållning att föredra e.x. att du aktivt söker upp smittade och låter dig smittas, tar dina dagar hemma. Antigen detta eller avhållsamhet.

Vissa blir inte vuxna.

Nu var det inte personalen som nös.

Något nödvändigt inköp där man undviker närkontakt med nysande/hostande personer anser jag tyder på större mognad och normal riskbenägenhet jämfört med total karantän för alla. Handlar du mat?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha förnekare! Det är väl synd om dig med. Jag kan köpa din båt.

Min båt?
Citera
2020-03-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Nej! Absolut inte!
Eftersom man har slutat testa för länge sedan, bara om man är döende.
Kommer du idag in till akuten med snuva och hosta får du åka hem. Och numer utan Alvedon till och med.
Inget land har ju denna statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Är Sveriges siffror på antalet smittade sanna?

I princip inga länders siffror i världen är korrekta. De råder mörkertal 5-100gånger. Troligen åt det mer högre hållet. I Sverige 100 000-170 000 smittade om vi använder oss av Islands siffror då de har slumpmässigt valt ut folk. Sverige ska eller har börjat göra det. Då får vi en mycket bättre bild än vad vi har nu. Detta gäller även SK.

PS Det finns nog länder som kan ha 1000 gånger högre siffror.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Igår på tv4 nyheterna sa dom att fler kom in med kronisk lunginflammation. Alltså lunginflammation dom haft i minst 5-6veckor så kanske smittade för 2 månader sedan.

Pratade dom om sverige eller italien då?
Tror också att många smittats för upp till 2 månader sedan.
Ändrar till att jag tror att en någorlunda frisk person som kommer in på sjukhus idag smittats för 3-9 veckor sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in