2020-03-21, 16:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag gillar inte alls en lösning som egentligen är en ickelösning som skall få råda som i Sverige med förhoppningar att COVID-19 skall ge immunitet till dem som får det och dessutom att så många som möjligt skall få det för att skapa flockimmunitet som i sig enbart grunder sig på " andra coronavirus har gett det resultatet"
COVID-19 har inte ens hunnit att systematiskt undersökas med relevanta forskningar om sjukdomen och heller inga beprövade erfarenheter.
Nu är det ju försent i Sverige att ändra på skeendet man ville ha.
Ännu har ju förhållandesvis få dött i Sverige, än så länge,men man vet inget om immunitet eller permanenta skador.

Det som samtidigt ofta glöms bort i snacket om flockimmunitet är att den strategin leder till maximalt antal döda, vilket kanske inte bör vara samma om man intog en mer restriktiv agenda.

Om man låter så många som möjligt bli smittade kommer också såmånga som möjligt att både dö och få men. Det är andra sidan av myntet.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Från Kvart i Fem-ekot:

"Intensivvårdsplatserna håller nu på att ta slut"

"Det går inte att säga hur många som vårdas på intensivvård för Corona just nu"
Om fyra dagar behövs dubbelt så många platser.
Om två veckor 16 ggr så många
Citera
Medlem
FuckHumanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Sedan Idre meddelat att man stoppar all after ski-verksamhet meddelar nu flera andra skidorter att man följer efter, skriver Expressen

Efterblivna Sverige. Cirka 4 veckor för sena. Som alltid.

Det tragiska är att de fick ta tag i det själva, medans FHM står och gråter ut om hatet mot Tegnell istället för att göra någon nytta. Jag orkar inte ens bli upprörd längre.
Citera
Medlem
Kan någon påminna mig om varför vi har slutat räkna antalet smittade i Sverige? var är siffrorna och statistiken? hur ska vi lära oss något inför nästa epidemi om vi inte bokför allting nu?

Jag är helt chockad över Sveriges (brist på) agerande. Jag trodde det här var ett modernt, innovativt, teknologiskt överlägset land... hur kan vi vara sämre än massa länder i Asien?
Citera
2020-03-21, 16:55
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Om det alltid är exakt 100 testade så vet jag inte om jag skulle tro på den siffran.

Det handlar nog om att labbet bara kan göra 100 PCR-analyser om dagen.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Så det är okända regioner? Det är intressant att vi har okända län i Sverige. Varför mörka var personerna dog? Lite skrämmande.

Det kan ju också vara så att man klantat till det i någon mindre håla o alla på ålderdomshemmet insjuknat o nu börjar dö...

Nu locket på.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta var oerhört intressant, från Aftonbladets Live-rapportering:

75 intensivvårdsplatser behövs för covid-19-patienter på Sahlgrenska Universitetsjukhuset enligt ett pressmeddelande som skickades ut i dag. Sjukhuset bedömer också att flest beräknas behöva sjukhusvård kring den 1 april.

Detta efter att Sahlgrenska i dag fastställt ett huvudscenario för behovet av intensivvårdsplatser för covid-19-patienter de kommande veckorna.

Förloppet beräknas nå sin topp runt 1 april. Prognosen är att sjukhuset då har cirka 290 inneliggande patienter i slutenvård, samt cirka 75 IVA-patienter som insjuknat i covid-19.

I dag på förmiddagen hade sjukhuset 29 inneliggande patienter, varav 7 i respirator på IVA. I slutet av nästa vecka beräknas sjukhuset ha upp till 200 patienter i slutenvård och cirka 40 i behov av IVA-platser.

1. Varför skulle förloppet nå sin topp runt 1:a april? Det är 11 dagar dit. Det måste betyda att antalet som smittas ska börja gå ner precis nu, idag, eftersom det tar ungefär 11 dagar från dess man smittas till dess att man är som sjukast och ligger på intensivvård.

2. Varför skulle det sluta att spridas precis nu?

3. Om kulmen nås 1:a april, varför stället man då in evenemang som ligger i slutet av maj eller ännu längre fram.

4. Varför är det exakt 75 intensivvårdspatienter den 1:a april, vilket råkar sammanfalla med det antal man kan skaka fram på Sahlgrenska maximalt.

Det är något som inte stämmer. När ska man på allvar börja prata om den totala kris som ligger framför oss?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Förlåt, men vad har det med saken att göra?

Om antalet bekräftade döda stämmer så är det ju egentligen skit samma om det finns sekretess om IV platser och vilka skolor som är smittade?
Är ju bara att titta på en förskola när barnen ska hämtas. Fullt med föräldrar i ytterklädsrummet som ska trängas för att klä på sina barn och chit-chatta med andra föräldrar och de smittade i personalen. Hade nog varit av intresse för de föräldrarna att veta att risken att bli smittad där hade varit stor.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Då det sker en mycket reglerad testning i Sverige där i stort sett bara allvarligt sjuka som läggs in testas så har jag funderingar och farhågor kring nya antalet fall som konstateras i Sverige. 125 nya fall idag, innebär detta att samtliga dessa är allvarligt sjuka med corona?
Citera
2020-03-21, 16:56
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag misstänker tvärt om. Tensta var den plats där minst barn dök upp på förskolan (en indikation), Svenne-banan lyssnar på svensk medias dubbla budskap och tror det är ok att åka till Åre och partaja.
De flesta invandrare har al jazeera som informationskälla och vet antagligen precis vad som håller på att hända i Iran.

Det är naturligtvis lättare för invandrare som inte jobbar att hålla sina barn hemma. Jag misstänker att man undervärderar våra invandrare och hur insatta dom är. Dom har också ett nätverk av anhöriga.

Jag tror du har rätt, jag bor själv i förorten, och här är det helt öde, knappt en människa ute, det känns som om invandrarna är betydligt mer försiktiga än svenskarna är, det är det intrycket jag får genom att snacka med mina bekanta och grannar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Är Sveriges siffror på antalet smittade sanna?
Nej! Absolut inte!
Eftersom man har slutat testa för länge sedan, bara om man är döende.
Kommer du idag in till akuten med snuva och hosta får du åka hem. Och numer utan Alvedon till och med.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Finns nog de som vill smitta ner alla andra när de själva blivit smittade. "Ska jag dö, då ska jag fan dra med mig så många som möjligt". Det ger dem en känsla av makt tror jag. Sjuka djävlar!!

Ang. ditt ID-kort. Om du inte hittar det har han kanske plockat på sig det. Kolla här om hur du spärrar ditt kort:
https://bit.ly/3ddQnst
Han verkar inte döende utan tror att andra människor blir som honom och sedan bryr han sig inte om andra. Han är rasande på mig. För att jag enbart fortsatt träffa honom för att jag ville att han skulle bli donator och efter att ha varit väldigt kärleksfull mot mig, ville jag skriva om den genuina kärlek jag alltid haft för honom genom allt som han hävdar var mitt fel. Men han var HEMSK själv och ingen kvinna vill ha någon som har romanser med andra män, ännu mindre utnyttjar en och kastar lögner mot en. Jag trodde och tror, vad än jag säger, att det finns något bra i honom. Men han kastade mig för att ha förhållande med hazarer och falskanklagade mig för att kränka mig och skrämma bort mig. Jag är inte rädd för lögner. Inte heller vad andra anser om mig.

Han blev arg på mig för att jag sa att det stämde att han haft rätt i att jag velat ha barn med honom enbart efter att han påstod att han var homosexuell och ihop med en hazar sedan många år. Självklart av kärlek eftersom jag tyckte om honom, men inte fan ville jag ha honom. Vilket han anklagar mig för att tvinga honom till, att vara tillsammans med mig. Jag ville ha ett förlåt och en uppriktighet, inte någon som låter ena afghanen efter andra flytta in och sova hos honom. Självklart vill jag INTE vara ihop med honom då! Då straffar han mig genom att komma sjuk och pussa på mig (vi är mycket kärleksfulla) hosta omkring och gå. Jag hade bett honom komma, men även erkänt att det var enda orsaken. Varför skulle jag vilja ha en man som springer efter andra och främst andra män???? Det är normalt att, om man tror på lögnerna att erbjuda någon man bryr sig om bli donator för att hjälpa honom.

Han lurade in mig i en relation, ljög för mig. Kränkte mig med sina homosexuella historier och bedrog mig och aldrig brytt sig ett uns om mig. Eller ens diskuterar som en normal människa. Utan istället hånar och provocerar för att få reaktioner. Varsågod en reaktion till.

Håll er ifrån dem tills epedemin lagt sig.
Senast redigerad av FejkEmran 2020-03-21 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in