2020-03-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi har inte isolerat några riskgrupper. Är du ett troll eller bara sosse?

Jo- rent naturligt.
Unga BOR med sina gamla släktingar kring medelhavet.
Varför skulle en karantän hjälpa då alla 80åringar bara spenderar än mer tid med sina unga smittade släktingar?

Våra gamla bor redan isolerade här.
Några kommer bli smittade på Ica ja men absolut inte i närheten som kring medelhavet.

Varför vägrar folk ta in kulturskillnaden?
Citera
2020-03-22, 20:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Som sagt, om en organisation säger motsatsen till det du säger så kan du komma med invändningar bäst du vill. Vi har en urusel testningskapacitet och du vägrar acceptera det. Rakt av pinsamt.

Men ditt korkade jävla avskräde, visa i sak något som talar emot mitt påstående eller håll käften.

Citera WHO eller någon annan som påstår att ett negativt test idag innebär att individen inte smittas i morgon eller bar smittan när testet togs.

Berätta också vem i Sverige som dagligen kan analysera prover från landets samtliga verksamma inom vård och omsorg.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodligtalterego
LOCKDOWN STOCKHOLM

Enligt en källa som jag pratat med så kommer kvällens tal av Stefan Löfven handla om att Stockholm kommer sättas i karantän från och med tisdag. Men vi får se kl 21:15 om det stämmer...
Lägg av. Svetsaren kommer att tala om vikten av att tvätta händerna och att Sverige bygger inga murar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
En 18-årig ung man har dött till följd av coronviruset. Han befann sig i England och hade underliggande sjukdomar. Offret är landets yngsta dödsoffer. Han hade inga underliggande sjukdomar.

Detta rapporterar The Guardian.

Seriöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
De allra flesta försöker följa FHM:s rekommendationer (trots kritiken). Men det finns vissa grupper som beter sig på ett synnerligen olämpligt sätt fortfarande:

*stockholmare som reser upp till Fjällen trots skarp avrådan från myndigheter
*40-talister som bestämt ska fortsätta röra sig ute i samhället när alla andra håller sig hemma (för deras skull dessutom).
*arrangörer som sätter maxgränsen 499 på sina event.

Regeringen har försökt att undvika tvingande karantänsåtgärder hittills. Jag tror de ändrar strategi fr.o.m. ikväll.

Bra sammanfattning!
Plus de som inte respekterar avstånd när man pratar eller är i lokal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Nej men om vi inte ser en enorm ökning av antalet döda kommande vecka så kanske hotet är överdrivet?

Inte nödvändigtvis kommande vecka, snarare kommande veckor.

Sjukhusen kan fortfarande tåla en ökning av smittade som behöver vård innan dom går på knäna och vi får se konsekvenserna.

Själv tror jag att vi kommer se en drastisk ökning av antalet döda om 2-3 veckor, för att sedan eskalera.
Hoppas såklart att jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så varför vill du då inte göra som andra länder och stänga ner så mycket som möjligt? Sverige är den udda fågeln i sammanhanget.

Därför jag tycker det är mer skadligt givetvis, och har ingen bevisat effekt ens. Planen måste innehålla att vi återgår till det normala inom kort. Jag sa vad jag tycker vi ska göra, och min poäng är att alla länder måste göra det. Om bara ett litet land som sverige gör det så kommer vi drabbas av vansinnigheterna i de andra länderna likväl.

Länderna har just nu ingen plan för hur de ska återgå till det normala, de slänger bara olika åtgärder på väggen för se om det fastnar. Världens ledare bör samlas för komma fram till hur vi ska återgå till det normala snarast möjliga och det börja bli bråttom. Om de vill köra med lockdowns över hela världen i 1 månad, även om det uppenbart inte funkar, se på Italien, så fine gör det även om jag är emot det. Men det måste finnas ett tydligt slutdatum på alla drastiska åtgärder. Ingen förlängning av den månaden, efter den månad så återgår vi till den normala oavsett vad, med några få justeringar som redan nämnt.
Citera
2020-03-22, 20:20
Medlem
Jag spår att USA kommer vara nästa "italien" dom har en helt sinnesjuk ökning på smittade med snart nästan 15 000 bara idag. 98 döda, lär bli o åka av där ...
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Vad snackar du om? Vad då mäter ungefär samma tid?

Man rapporterar hur många som har dött dygn för dygn. Att det blir en liten dipp EN DAG betyder inte att trenden vänder, räcker att folk dör 1 minut senare så läggs dom på nästa dags statistik istället.

Dom andra gångerna som Italien visat lägre siffror jämfört med dagen innan, har det istället blivit ett rejält skutt norrut dagen efter.

Så jag hoppas att trenden har vänt och dödstalet går neråt, men det troliga är att det kommer ännu mörkare siffror i morgon istället.

"räcker med att folk dör 1 minut senare så läggs dom på nästa dags statistik"

Jaha och? De mäter ju samma tid varje dag så om det händer sådana grejer så blir det ju ingen skillnad jämfört med tidigare dagar.. Eller menar du att det skulle vara extra mycket sådant just för att det är söndag? lol
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
De testar fler personer. Jag kan inte ens tänka mig hur stor mörkertalet är i Sverige.

Inte så stor skillnad mellan länder. Sveriges mörkertal troligen runt 70-100gånger. De skiljer inte jättemycket på antal testade mellan länderna. Inte ens med SK testade kommer man undan stora mörkertal. Det viktiga är att se till att så få personer, som kräver sjukvård får det dvs riskgrupper.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du bland är inte ihop Trump med Tegnell nu?

Vad skulle Tegnell ha med demokraterna att göra? Fan vad jag stör mig på SVENSKA Trumpapologeter, de är fan nästan värre än de amerikanska. Han har massvis med gånger talat ner hotet, sagt att det är under kontroll, spritt dumheter om underliga botemedel, att vaccin skulle vara klart snabbt och Gud vet allt.
Citera
2020-03-22, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mortpiedra
Angående antalet dödsfall: varför skulle det vara naivt och korkat???
0.

1. Kolla medianåldern
2. Ju längre tiden har gått, desto yngre och i övrigt friskare patienter
3. De försjukdomar man pratar om är tex hypertoni (26% av svenskarna lider av det).
4. Undanträngningseffekten. Vad sker i Sverige, med enbart 500 respiratorer, när alla dessa är upptagna - och vi får ett ständigt nytt flöde av yngre som behöver IVA-vård?
5. 40% på IVA i USA är under 50 år. Är 50 år jättegammalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in