2020-03-21, 16:34
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Du vet säkert hur man hälsar på
VArandra i dessa länder .., kindpuss
Ungefär som vi kramas, då ...
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Att det finns så många som är födda på 90-talet och som behöver intensivvård - kan det ha något med deras annorlunda matvanor att göra? Mycket sojaproteinmat, veganskt och energidrycker?
Ja, att corona är farlig i sig själv är omöjligt?
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Då kan man fråga sig varför du skulle ut och shoppa? Du verkar faktiskt inte bättre än den hostande kvinnan, du hade liksom inte stött ihop med henne om du stannat hemma.

Det är en bisarr jämförelse som tyder på ett svartvitt tänkande, ergo paranoia.
Citera
2020-03-21, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är inte alls så att alla behöver bli smittade. viruset breder ut sig fort över en större yta, och koncentreras därför mindre på ett och samma område över tid. I lungorna så är inte alla celler mottagliga, och dessutom hamnar mycket virus på andra ytor, t.ex slemhinnor i magen ifrån saliv som sväljs (och där det är harmlöst, det blir neutraliserat av magsyran).

Lägg till detta att vissa blodgrupper är mindre mottagliga, blodgrupp 0 har 50% lägre chans att få allvarliga symptom av COVID-19 än blodgrupp A t.ex. Även om man får symptom så blir dessa lindrigare. 50-75% får ändå inga symptom alls, men är ändå smittsamma.

Dessutom tar det upp till 14 dagar innan dessa symptom märks(inkubationstid).

Men visst kommer flera stycken bli smittade på ICA efter en enda hostning. Det kommer dock inte att märkas föränns långt senare.

Därför är det av högsta vikt att börja tidigt med åtgärderna, inte vänta. Nu kanske du förstår varför alla andra länder i Europa har stängt skolorna helt.

Hur ser det ut för b+?
Citera
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kan du visa mig ett dokumenterat fall där "viruset är borta"?
93 000 fall enligt WHO.

Men om ditt nästa argument är att vi inte ens vet om det stämmer så börjar det bli lite väl konspiratoriskt.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Första coronarelaterade dödsfallet i Finland – presidenten kondolerar

En äldre person bosatt inom HUS verksamhetsområde har avlidit av covid–19.

Det första dödsfallet kopplat till det nya coronaviruset och covid–19 har inträffat i Finland på fredagen. Institutet för hälsa och välfärd (THL) bekräftar att en ålderstigen person bosatt inom verksamhetsområdet för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt dött av sjukdomen.

För att skydda den avlidna personens integritet kommer inga ytterligare detaljer ges ut om fallet.

THL påminner om att de flesta insjuknade endast får lindriga symtom men det nya coronaviruset kan ha väldigt allvarliga följder för de äldre, särskilt sådana personer som har en primärsjukdom.

President Sauli Niinistö skickade under lördagseftermiddagen sina kondoleanser till de anhöriga:

"Jag deltar i de anhörigas sorg. Det här visar också på att coronaepidemin i Finland är på väg in i en följande, allt allvarligare fas. Jag önskar de närstånde till den avlidna styrka."
https://www.hbl.fi/artikel/thl-bekraftar-forsta-coronarelaterade-dodsfallet-i-finland/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Att det finns så många som är födda på 90-talet och som behöver intensivvård - kan det ha något med deras annorlunda matvanor att göra? Mycket sojaproteinmat, veganskt och energidrycker?

Det finns 1 av typ 100.000 i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Några 60+ som fått corona och återhämtat sig?
Finns enstaka fall på 90+ rapporterat.
Citera
2020-03-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag skrev att man i Sydeuropa har fattat att folk gör som de vill.

Jag pratade om myndigheternas agerande.
- Här blir man förvånad och arg över att folk åker till Åre och att After Ski ordnas för 499 pers när man faktiskt har sagt att det är OK att göra så.
- Där nere så vet man att folk gör som de vill och försöker motverka det.

Den där siffran med 40 % är relativ. Överlag är det tomt i landet. Vissa trotsar restriktionerna helt enkelt för att de är egon, vissa slarvar och vissa töjer på gränserna.

Så om du vill spela allan med en fräck one-liner kan du göra det nån annanstans.
Jag håller med angående Åre men i övrigt svamlar du bara. Hur många i Italien eller de som nyss återvänt därifrån har du haft kontakt med? Själv har jag bott ett antal år i Sydeuropa. Ge dig inte i en debatt som du inte kan hantera på ett sakligt sätt...
Citera
2020-03-21, 16:37
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Vilken sida är bäst om man vill följa antalet fall i världen?
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Effekten kommer två veckor senare. Patienterna i Italien t.ex. som kommer in på sjukhusen idag smittades i genomsnitt för minst två veckor sedan.

Skulle tro att dom smittats för 3-4 veckor sedan.
Det går upp till 2 veckor innan du blir sjuk.
Oftast blir du inte så sjuk att du behöver sjukhusvård den första veckan.
Men det kan ju så klart gå snabbare för gamla och sjuka.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ett virus smittar mindre på sommaren än på vintern i Sverige. Min uppbackning på det? Säsongsinfluensa tex. Det är ett virus.

Men semester betyder att man inte är på jobbet, det borde du gilla.

Nu vet jag inte vad du pratar om. Den stora depressionen var på 30-talet.

Influensa tillhör en annan typ av virus, främst H1N1 virus eller H3N5 virus, som har andra svagheter än Coronavirus.

Titta på spanien där det fått fart på sista tiden, eller Malaysia. Deras väder är sådan vi kan drömma om i sommar redan idag.

Detta tyder på att varken vår eller sommar kommer att rädda oss här, vi måste använda förnuftet och ta detta på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in