2020-03-21, 15:22
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Mitt fel, läste fel. Ser nu att det handlar om intensivvård och inte dödsfall.
Fast de lär komma när häften av alla som vårdas är under 65.
Det är en falsk trygghet om man tror att enbart gamlingar kan dö av det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Okey, då är jag med - vilket datum blir det du började på då, när slutade de testa folk och du började räkna dödstal? Var inte så länge sedan, eller hur? Eller, jag kanske tar fel...?

Strunt samma - vi kommer få se vad som sker - förhoppningsvis, peppar, peppar ta i trä!

klicka på resp. land här så ser du kurvorna https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om din uträkning stämmer, blir det som i Italien. Bara de som är under 60 får ligga i respirator om de behöver det. De som är över 60 får klara sig med bara syrgas och dö som flugor.

Nu brukar vågorna i epidemierna vara i cirka 3 månader. Nu kanske förlängs det till 4a månader.
Citera
2020-03-21, 15:23
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du babblade om tusentals döda i mars. Dags att stänga igen för din del tycker jag.

Alla siffror stämmer pecis, när väl viruset fått fäste. Det tog en månad längre för viruset att komma till Sverige än jag ursprungligen uppskattade men nu följs dessvärre modellen närmast matematiskt exakt.

Du får dina tusentals döda i april istället, fram till sista april ca 2200 stycken i Sverige. Men det är under maj och juni som det riktiga eländet sätter in.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag? Hur fan läser du?
Jag skrev ju precis att det var helt rätt. Att vara ute. Att nedstängningen är orimlig.

Ber om ursäkt. Läste lite hastigt.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
Spanien har en otroligt stor dödlighet om siffrorna stämmer.
24 926 upptäcka smittade och 1326 döda. 5.32%. Tyskland har 21 483 upptäckta fall och "endast" 73 döda.0,34%.

Det har varit uppenbart i flera veckor att Spanien har betydligt fler smittade, de var väldigt sena på bollen.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Pengar blir värdelösa är troligen inte fallet eftersom det blir ett globalt scenario.
Dvs svenska kronans värde
Däremot kan just livsmedelspriserna bli chockhöjda (framförallt import) pga få leveranser mm
Finns det inte många människor som kan handla chockhöjda livsmedel så håller ju inte ens det.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Otroligt skönt att se någon i vanlig svensk media ryta ifrån, kanske får det svennebanan att inse allvaret.
Ord och inga visor.

Okay, då har vi en okontrollerad spridning. Och jag som har hört att vi siktar på en kontrollerad spridning.

Gillar det han säger kort och koncist: Tydlighet och tidslinje!
Citera
2020-03-21, 15:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Så mycket folk som sitter här nu på Lilla Torg och Möllevångstorget i Malmö har jag inte sett sen juli/augusti förra året.
VARENDA (!!) bord är fullt. Folk äter och dricker i mängder. Coronan verkar inte nått hit.

För övrigt. 20 döda svenskar totalt nu. Hur firar Anders Tegnell och bidragspartiet socialdemokraterna detta.

Frågan är väl hur alliansen firar det då det är tack vare dem som sjukvården är underbemannad och varför det finns en rad andra problem?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det du skrev om att dela ut maskerna till folket istället för att elda upp dem verkade passa in på begreppet "logik". Jag har bara läst om det, men aldrig observerat det här i Sverige.
Takk! Det har også foregått mye dumme beslutninger i Norge. Jeg fikk vite fra noen om at Forsvaret i Norge bl.a. tømmer ut drivstoff og ødelegger kjøretøy for å kunne vise til at de har brukt opp det årets bevilgede midler, for å sikre seg å få like store bevilgninger det neste året. (Jeg vet ikke om dette stemmer, da jeg ikke har lest om det i aviser men bare blitt fortalt dette fra en person).
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det jag inte förstår är varför, i tider utav nöd, folk går ut och varnar för än det ena, än det andra skräckscenariot om miljontals arbetslösa, tiotusentals döda, börskrascher värre än på 20-talet osv. osv? Borde det inte vara bättre att fokusera på det positiva? Självklart skall det råda en öppenhet om allt, men fokuset ligger helt fel, anser jag...
Citera
2020-03-21, 15:25
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Detta virus uppträder väldigt konstigt, för att vara naturligt.

Kanske inte, om vi ser till Spanska sjukan som dessutom kom i tre vågor så var den fantastisk effektiv i att släcka människoliv. Denna kan göra det samma utan att vara komponerad av ondsinta fiender.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in