2020-03-21, 15:16
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
En 27 årig svenskt har dött till föjd av c19, enligt svt igår.
Varannan intensivvårdad i Sverige är under 65.
I morse skrev media att det var 55 som fått/får intensivvård. Senare skrev man 61.
20 döda.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Har du nån länk till det? Jag vet att en 27-åriga intensivvårdas sedan ett antal dagar, men hittar inget om att han dött.
Citera
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår ikke hva du mener.

Det du skrev om att dela ut maskerna till folket istället för att elda upp dem verkade passa in på begreppet "logik". Jag har bara läst om det, men aldrig observerat det här i Sverige.
Citera
2020-03-21, 15:17
Medlem
Acid-Brains avatar
Första dödsfallet i Finland: https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/21/forsta-coronadodsfallet-i-finland

"Institutet för hälsa och välfärd THL rapporterar att en mycket gammal person har avlidit som en följd av COVID-19-viruset inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt".
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Antalet som intensivvårdas har ökat från 50 till 61 sedan igår. Det innebär +22%. Allt kring denna pandemi ökar med ca 20% per dag, utom möjligtvis antalet känt smittade eftersom detta beror på hur mycket man testar och hur många man prickar.

Min simulering visar att vi når 500 intensivvårdspatiener 4:e april. Det är alla platser vi har i nuläget.

Sen peakar behovet i början av juni på 46500 intensivvårdspatienter samtidigt, vilket ju är helt orimligt och omöjligt. Detta är räknat på 2 veckors liggtid.

Totalt kommer ca 138000 personer att behöva intensivvård någon gång fram till slutet av juli. Eftersom de flesta av dessa sker under en tid då vården är helt kollapsad, så får man nog räkna med att en hel del av dessa avlider, och alltså får räknas till de drygt 59000 som ändå dör med en perfekt vård.

Du babblade om tusentals döda i mars. Dags att stänga igen för din del tycker jag.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Väntar spänt på hundratusentalas döda i Sverige. För det var det idioterna till alarmister påstod.

Vi skulle se 6-8% av befolkningen dö och 15-20% skulle hamna på IVA.

Det har snart gått en månad sen jag undrade när detta skulle ske. Väntar än.

När skulle detta MÖRDARVIRUS döda HELA MÄNSKLIGHETEN nu igen?

Aja, återkommer om en vecka. Vill se 10 000 döda i Sverige tills dess. För det var det ni idioter till alarmister påstod.

Vad är det som fattas hos dig undrar jag? Ingen har pratat om hundratusentals döda, utom möjligen några troll, eller galningar. De flesta pratar om detta på ett seriöst sätt.
Inte heller sett många som säger att 6-8% av befolkningen ska dö osv.
Aldrig sett MÖRDARVIRUS som ska döda hela mänskilgheten. Ta ett par djupa andetag, läs in dig på vad som sker. Du kommer givetvis inte att se 10 000 döda om en vecka. Vem eller vilka har påstått det?

Däremot så kommer vår sjukvård att stå på randen av vad den klarar av redan i början av nästa vecka, alltså om några dagar. Då kommer det börja öka med dödstalen givetvis. Se på Italien, det är ungefär vad som väntar oss och många andra länder. Och fortsätt titta på dem, de ligger cirka en månad före oss.
Citera
2020-03-21, 15:18
Medlem
Citat:
Intensivvård och död är inte samma sak.
Citera
2020-03-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
All personal som är sjuk, omorganisationer pga corona, stängning av vissa gymnasieskolor, informationskampanjer, fler som söker socialt stöd. Oroliga föräldrar som gör att kommunen måste arbeta mer. Kanske det som kostar mer?
Stängning av skolor i sig måste vara en vinst. Bara skolmaten kostar en hel del pengar. Det som möjligen är problemet är väl om föräldrarna till barnen stannar hemma ifall de har samhällsnytta jobb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sluta ljuga nu

Italien 4092 döda mot 5126 tillfrisknade.
Spanien 1326 döda mot 2125 tillfrisknade.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Intensivvård och död är inte samma sak.

Mitt fel, läste fel. Ser nu att det handlar om intensivvård och inte dödsfall.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Vad är kinesernas vanligaste Rh-faktor inom A-gruppen? Finns det någon information om det här? I Sverige har vi ganska god koll på befolkningens Rh-faktor och blodgrupp. Majoriteten är A+
Min kinesiska är lite rostig så jag kan inte hjälpa dig med deras publicerade. Bara den kinesiska på engelska

"Relationship between the ABO Blood Group and the COVID-19 Susceptibility

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v1 "

Och en bra ickekinesisk
Citat:
Those with type A blood are more susceptible to the new coronavirus, according to headlines. But how reliable is this info, and should you be changing your behaviour?

https://www.sciencealert.com/paper-suggests-certain-blood-types-might-be-slightly-more-susceptible-to-covid-19
Citera
2020-03-21, 15:20
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Överdriver de i artikeln?:

Nej de överiver inte, men så är inte Oslo stängt ned heller, du ser ju på filmen och bilderna att det är folk på gatorna, några går in i butikerna men det är såklart inte som för en vecka sedan.

Men att det skulle vara "helt extremt" är bara för att sälja nyheten, så är det inte.
Det är inget portförbud som i Kina, Italien, Frankrike eller Spanien, folk är ute och går och har sig.

Nu ska jag ut till snabbköpet och handla mat tillsamans med ett tjog andra kunder (självklart i skyddsmask och handskar) Puss o kram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in