2020-03-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Njae men du vet... När skulle man behöva dem? Det kostar ju pengar att ha saker liggande på lager, och vi behöver pengar till annat. Vi vill ju inte slösa.

Glöm inte att vi rustade ner vårat försvar för att det var lugnt i några år. Sen från klar himmel så var det inte lugnt längre och vi behövde rusta upp det igen. Men vem hade kunnat förutse att världen inte skulle fortsatt vara lugn för all framtid?
Takk for informasjon! Hvis de hadde delt ut disse maskene til befolkningen i 2000 (og befolkningen oppbevarte disse maskene i sine hjem) så hadde det ikke blitt noen kostnader for å lagre maskene.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ännu har inte 20 dött i Sverige. Så vi får vänta och se
20e har dött idag!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Så som det verkar har jag åtminstone 7 i min närmaste familj/ingifta familj som har CKan orona så att spridningen är enorm i samhället känns relativt givet.

Kan nog redan vara typ 100 000. Bara höftar jag sett till att de 7 i min närmaste krets ingen är i vare sig Stockholm eller har varit i Italien.

Testar de hos er fortfarande? Hur mår dina släktingar? Är de på sjukhus?
Citera
2020-03-21, 15:01
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Definitivt inte. Låtsasjobb kan man väl roa sig med när ekonomin går som tåget men kommunerna förutspådde kris redan innan det här. Kommunernas ekonomi kommer vara totalt körd i botten efter detta

Varför det vad är det som blir så dyrt för kommunerna?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
20 har dött i Sverige.

Ok. Gör ingen skillnad på min poäng
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Har du inet fattat det vid det här laget är du nog en lost cause, och anledningen till att vi på måndag eller tisdag kommer få samma begränsningar som våra grannländer. Helt otroligt hur svårt många har att förstå det här alltså. Vad är det som inte riktigt kopplar?

Därför att många debattörer är utvecklingsstörda och jämför en hel influensasäsong där vi har facit med en epidemi som nu eskalerar bortom kontroll.
Vi har ingen aning om var det här slutar, men i och med att Italien inte ens har peakat än så kan det med lite otur bli extrema dödstal. Med det menar jag miljoner döda bara i Europa! Italien kommer trots allt passera femsiffrigt inom en vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Väldigt intressant. Det är så många i 30-40 årsåldern nu tydligen som behöver läggas in så att de utgör majoriteten av nya patienter ser det ut som. Äldre måste triageras bort, och dör därför i drivor.

Det var sannolikt detta som var anledningen att flest äldre dog även i Kina. Yngre fick vård medans äldre fick lov att triageras bort.

Efter vad som framkommit tidigare ifrån annat håll är det dessutom allvarligare att vistas ute i ett moln av smittade människor vilket gör att man blir hårdare angripen, än om man blir smittad av en enda person. Detta beror på att man får i sig fler virus och kanske t.om fler olika mutationer på samma gång, vilket överbelastar kroppen, som ju behöver en viss tid på sig att "arbeta" för att få fram antikroppar innan den kan kapsla in och bekämpa viruset. Om man redan börjar med tusen lokala virusangrepp så ser det naturligtvis mörkare ut än om man börjar med ett enda angrepp av en ACE-2 receptor.

I Italien väntade man för länge med att ta detta på allvar så att detta moln av virusangripna människor hann växa till sig mer än det gjorde i Kina, därför har de oxå en högre dödsfrekvens som nu ligger på nästan 50% av tillfrisknade, och 10% av smittade.

I Sverige gör vi dock ännu mindre än Italien, och lyssnar inte ett dugg på vad varken bättre vetande eller forskare säger. Den vetenskap som säger annat än man sagt tidigare ignorerar man helt enkelt så länge man kan komma undan med det. Här föredrar vi att lyssna på en mytoman som styrde FHM med järnhand tills han råkade ut för "mobbing" pg.a sina många livsfarliga misstag. Då gick han och grät till chefen som nu får försvara honom till höger och vänster medans han rakade skallen så han skulle få på sig dumstruten och sätta sig i skamvrån. Hänger löst gör han, man stoltheten måste ändå få gå före fallet, så kvar verkar han sitta medans vi ökar hastigheten ner mot avgrunden.

I Sverige ska minsann inte myndigheter behöva lyssna på kritik. Tjänstemmanaansvaret är ju borttaget!

Jag håller med dig om mångt o mycket men det fetmarkerade blir löjligt, myndigheten är på 505 personer som alla drar sitt strå till stacken sen råkar 1 vara ansiktet utåt, det är en beprövad strategi det går efter oavsett hur man vänder och vrider på det,idagsläget är varenda jävel en världsvan epedemiolog som vet exakt hur man ska hantera detta. 100 säger 1 sak och hundra säger något helt annat... jag ser inte att andra länder gör det speciellt mycket bättre, chinas siffror kan man aldrig lita på, sydkorea är väl dom som ger tillförlitliga siffror men dom lever samtidigt på ett helt annat sätt än vad vi gör.

jag är inte ett dugg förvånad över hur italien ser ut, var själv där i slutet på året såg hur mycket folk och turister som rörde sig såg hur skitit det var, hur de skötte vissa saker som en sådan basal sak som sophantering.

enligt det här forumet skulle vi ha 100 tals döda vid det här laget i sverige, x antal personer tar en öl i solen och det blir rama skrik...

människor här hemma måste ta ett eget ansvar bara för att vi betalar hög skatt kommer inte allt serverat åt oss när det krisar bara för det, följer man restriktionerna som finns kommer man en bra bit påvägen...
Citera
2020-03-21, 15:02
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Björn Olsen hugger hårt på FHM. Skitbra!

14 min in i programmet får han frågan om han tycker Sverige vidtagit tillräckligt med åtgärder.

https://www.svtplay.se/video/26042928/helgstudion/helgstudion-21-mars-09-00

Otroligt skönt att se någon i vanlig svensk media ryta ifrån, kanske får det svennebanan att inse allvaret.
Citera
2020-03-21, 15:02
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Testar de hos er fortfarande? Hur mår dina släktingar? Är de på sjukhus?

Ingen på sjukhus. Nej, inga tester görs ju av folk som är lindrigt sjuka. Så ingen vet ju. Såvida man inte kan göra det där testet staten ska gå ut med som kan avgöra om du haft Corona i efterhand.

Men annars kommer ju alla som får lindriga symptom inte ha någon aning om de haft Corona eller inte och således bli kvar i karantän/isolerad i all oändlighet. Känns inte riktigt som en klockren taktik.
Citera
2020-03-21, 15:03
Medlem
Tyvärr ligger IQ i snitt på ynka 99 i Sverige. De länder i Asien där man har fått stopp på spridningen ligger man på närmare 110. Jag får en allt starkare känsla av att det helt enkelt finns för många i Sverige som har svårt att förstå vad detta handlar om. Man har läst tusentals inlägg på denna tråd som utgår ifrån dagens situation och menar att det är helt ofarligt. Man verkar ha mycket svårt att tänka framåt i tiden och man tycks inte förstå exponentiell spridning.
Mem jag tror också att folk med högre intelligens har större chans att överleva. Så kanske kommer denna pandemi att rensa bort mycket folk som inte är smarta nog att skydda sig. Det är så evolutionen fungerar.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Väntar spänt på hundratusentalas döda i Sverige. För det var det idioterna till alarmister påstod.

Vi skulle se 6-8% av befolkningen dö och 15-20% skulle hamna på IVA.

Det har snart gått en månad sen jag undrade när detta skulle ske. Väntar än.

När skulle detta MÖRDARVIRUS döda HELA MÄNSKLIGHETEN nu igen?

Aja, återkommer om en vecka. Vill se 10 000 döda i Sverige tills dess. För det var det ni idioter till alarmister påstod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Därför att många debattörer är utvecklingsstörda och jämför en hel influensasäsong där vi har facit med en epidemi som nu eskalerar bortom kontroll.
Vi har ingen aning om var det här slutar, men i och med att Italien inte ens har peakat än så kan det med lite otur bli extrema dödstal. Med det menar jag miljoner döda bara i Europa! Italien kommer trots allt passera femsiffrigt inom en vecka.

Dödlighet i Italien är över 40%, så det handlar om fyra miljoner döda bara i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in