2020-03-21, 14:17
Medlem
Bara-Robins avatar
Efter att man flera veckor för sent äntligen förra fredagen kom fram till vem som skulle vara ansvarig över att köpa in bristvaror till vården så var det enda resultatet efter en vecka att det visst var svårt att få tag på ansiktsmasker från EU.
Vi tillverkar ansiktsmasker i Sverige, men det är oklart om man ens pratat med företaget.
Vi tillverkar även respiratorer i Sverige, men vi pratade inte med dem heller så 500 maskiner ska till Italien istället.
Vi tillverkar också handsprit i Sverige, och det kommer vi nu få!
Man skulle önska att de ansvariga för att köpa in detta, dag och natt låg på telefonen till alla tillverkare och potentiella tillverkare, men nej, det var inte så det gick till i Sverige.
Istället har läkare på privat initiativ ringt till tillverkaren, och tillverkaren har sedan själv behövt söka tillstånd för att få tillverka, vilket tog 4 jävla dygn.

"– Vi har blivit nerringda av desperata läkare och personer som söker handsprit. Och vi känner att vården behöver hjälpen och vi vill hjälpa till, säger Sofie Indevall som är marknadschef på Sekab.

Rekordsnabbt tillstånd

Det var i måndags som Sekab sökte tillstånd om att få tillverka handsprit. Ett tillstånd som i vanliga fall tar mer än ett halvår att handlägga. Men fyra dagar senare var allt klart och nu ska fabriken inom kort leverera 25-literdunkar med handsprit till framför allt sjukvården."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/storproduktion-av-handsprit-i-ornskoldsvik

Så veckor eller månader för sent så bestämmer man vem som ska ha ansvar över att fixa mer material. En vecka senare så är resultatet att man kommit fram till att det inte gick att fixa ansiktsmasker frän EU. Under tiden förlorade man 500 respiratorer och har med allra största sannolikhet inte lagt beslag på kommande produktion. Man har inte garanterat inte ens pratat med den inhemska tillverkaren av ansiktsmasker och ännu mindre kollat upp om någon annan kan lägga om sin produktion. Man har inte ens fixat inhemsk handsprit, utan företaget fick själv fixa detta på förfrågan från läkare. Då tog det 4 dygn att ens få tillstånd att tillverka.

Vi kan nog lägga ner den här isoleringen. Vi rustar ingenting ändå så smällen på ekonomin är inte värd tiden vi isolerar oss halvdant då vi ändå kastar bort tiden.

Det här jävla landet är så jävla dåligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ur ett rent etiskt perspektiv så kan man fråga sig om det är värdigt att låta en 80 åring som är multisjuk ligga i respirator flera veckor för att sedan gå bort.

Du är troligen inte i riskgruppen nu. Nästa epidemi är du kanske ligger illa till. Kolla nedan iv platser i olika länder

Hård coronavirus drabbade Lombardia
har 10 miljoner invånare och har 9 intensiv vård platser för 100 000 invånare.

Följande länders Iv platser för 100 000 invånare
England 8
Tyskland 35
Turkiet 40
Sverige 5

Vilka länder drabbar mest?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
När börjar det då?

Slutet av april. Skriv upp detta inläggsnummer och citera mig om ett par veckor ska du få se vart vi är i världen och Sverige
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Jag upplevde inte alls honom som trovärdig. Tyckte att han gav intryck av att vara en självupptagen besserwisser med uppmärksamhetsbehov och landsfaderaspirationer. Han har hållt på med det här i två månader för "styra upp det här". Pinsamt.

Många andra virologer tycker som Björn Olsen de har varit i media tidigare. FHM står ganska isolerade men de är och har makten men har backat från deras ursprungliga attityd, att det här är en bagatell låt det få smitta vi ska alla bli flockimmuna.

Men som vanligt tror jag att JÖK supportrarna blint litar på maktens kreatur. Vi andra gör det inte! Och det utifrån rent sunt förnuft.
Citera
2020-03-21, 14:18
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Första dödsfallet nu i Finland..Hasse Svens sa att 10 000 kommer att dö, nu börjas det hehe..

Första rutan på schackbrädet har 1 vetekorn, andra rutan har 2, tredje rutan har 4, fjärde rutan har 8......o.s.v.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Låter bra. Kan du dela med dig då jag inte är superinsatt. Ungefär när kan man förvänta sig att läget kommer eskalera här mätt i antalet döda och smittade om man jämför med utvecklingen i Italien?

Det är bara att ta Italiens antal döda när det uppgick till tre stycken, och sätta sveriges antal tre bredvid.
Sverige:...........Italien:
3 mars 15........3 februari 23
7.....................7
11..................11
17..................17
20 .................21
.....................29
....................41
osv....
Mars 12 hade italien 1016 fall. Det kan väl sätta som gräns för " nu gick det åt helvete"? så drygt tre veckor efter fall tre gick det åt fanders för dem. Om jag fått det rätt.

Helt ovetenskapligt, och jag vet inte om jag fått siffrorna dag för dag rätt, då jag har svårt att hitta en vettig tabell.
Så ta inte detta som en sanning, bara en grej.

Det var snyggt innan jag postade det iallafall. Hoppas att det går att läsa.
Senast redigerad av Grollaren 2020-03-21 kl. 14:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, precis!
Takk! :-) Det er veldig bra at de har funnet medisiner som hjelper.
Citera
2020-03-21, 14:19
Medlem
halvfestligts avatar
Snart kommer staplarna vara helt gula 😢

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Jävla corona!!!
Citera
Medlem
.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Antalet tillfrisknade går om antalet döda!

Positivt i bedrövelsen med Kinesiska sjukan
Detta visar att sk Flockimmunitet fungerar.

Dvs att ingen karantän krävs eftersom alla tillfrisknar immuna och glada ändå.

Utom dom äldre 50+, kedjerökare, drinkare med lever på väg mot organsvikt etc. Men det är naturens grymma men nödvändiga urval.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Vad sa de?

Högerextrema sprider falsk info på forum....... mm. Långt rabblande....

Går ej gå tillbaka..... i sändningen....
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Löfven har ringt Sydkoreas president och dom har enats om att samarbeta. Känns mer som att vi får vara verkligt tacksam över att kunna få ta del av deras kunskap. Fruktansvärt positivt nyhet, hoppas vi kan ta till vara på det och jobba på liknande sätt.

https://www.svd.se/lofven-i-samtal-med-sydkorea-om-corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in